Announcement

Collapse
No announcement yet.

Avstämning

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Avstämning

Om jag fattade Heddes inlägg rätt så KAN jag stämma av lådan till 35 hz vilket jag tycker är helt perfekt till min bil (spela lika högt stängt som öppet) utan några problem?
    Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Originally posted by Softis View Post
      Jag lyssnar alltså på musik som basen går mellan kanske 30-45 hz, hur blir det då när jag spelar riktigt högt och det kommer en 25 hz ton, brinner spolen direkt då?
      Om din låda är stämd 35-40hz och du spelar en 25hz ton utan subsonicfilter så går ditt element garanterat sönder mekaniskt före den brinner av värme.

Mvh Mattias Hedin
      DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999.

Comment

Haha ja jo, men ställer subsonic på runt 20-25 hz tänkte jag. Har inte fattar hur det där med branthet funkar, men jag vet att den börjar dämpa basen innan den kommer ner till 20-25 hz iaf

Comment

Då var det ungefär som jag misstänkte, att Fs egentligen inte har med saken att göra.

Att elementet riskerar mekaniska skador när frekvenser under avstämningen spelas, det ser man ju också i de teoretiska beräkningarna om programmet även visar såna kurvor och därför tar jag personligen detta för "självklart". Det jag inte fick att gå ihop var just att det brukar stå i vissa rekommendationer att avstämning under Fs är lika med "bränt element" (i princip).

Comment

Haha ja jo, men ställer subsonic på runt 20-25 hz tänkte jag. Har inte fattar hur det där med branthet funkar, men jag vet att den börjar dämpa basen innan den kommer ner till 20-25 hz iaf
            Om man ska förklara det där med branthet lite enkelt så kan man säga att ju högre branthet desto effektivare är filtret.
            Om vi säger att du har 24dB/oktav så får du väldigt bra dämpning av resonanser och bra effekttålighet men väldigt dåligt Transientsvar.

Om du istället har 12dB/oktav så är effekttåligheten lite sämre men har fortfarande HYFSAD dämpning men mycket bättre Transientsvar och bättre fasgång.

Om du har 6dB/okt så är dämpningen usel, men du har istället jättebra Transientsvar och en bra fasgång.

Hoppas det hjälpte lite ?
            sigpicMS-SOUND
            Micke7406

Comment

Exakt vad är en oktav, är det 10 hz?
              Och tyvärr har jag inte koll på vad transientsvar är heller. Har alltid läst transvistarier fram tills nu när jag skulle skriva det

Comment

Exakt vad är en oktav, är det 10 hz?
                Och tyvärr har jag inte koll på vad transientsvar är heller. Har alltid läst transvistarier fram tills nu när jag skulle skriva det
                Har lite svårt att förklara det så vi får hoppas att någon med talets gåva kan hjälpa till.

Men generellt så är det avståndet mellan två toner
                sigpicMS-SOUND
                Micke7406

Comment

transientsvar eller oktav?

Comment

En oktav är en dubblering eller halvering av frekvensen. Har du tex 40 Hz så är 80 Hz en oktav upp och 20 Hz är en oktav ner.

Comment

Originally posted by Optima View Post
                      En oktav är en dubblering eller halvering av frekvensen. Har du tex 40 Hz så är 80 Hz en oktav upp och 20 Hz är en oktav ner.
                      Sätter man då subsonic på 40hz så ska 20hz tonen spelas 24dB lägre om filtret är på 24dB/oktav. samma med lågpassfilter på 40hz då ska 80hz tonen spela 24dB lägre än 40hz tonen.
                      Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                      Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                      Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

Originally posted by Frippe_L View Post
                        Sätter man då subsonic på 40hz så ska 20hz tonen spelas 24dB lägre om filtret är på 24dB/oktav. samma med lågpassfilter på 40hz då ska 80hz tonen spela 24dB lägre än 40hz tonen.
                        Jaha, det var inte svårare än så ska se om jag kan hitta brantheten i filtret på steget då

Comment

Jaha, det var inte svårare än så ska se om jag kan hitta brantheten i filtret på steget då
                          18db/oktav hade jag. Bra/dåligt?

Comment

18db/oktav hade jag. Bra/dåligt?
                            Det innebär att filtret skär med 18db per octav. Om det är ett korrekt filter av typen butterworth så har det vid brytfrekvensen redan dämpat 3db. Det innebär att om du ställer det på 30hz så har det redan där dämpat 3db där och sedan faller det med 18db per oktav. Alltså 30 hz -3db. 15hz -21db.

Mvh Mattias Hedin
                            DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999.

Comment

Så tex om jag stämmer av lådan till 36 hz så kan jag ställa subsonic på 30?
                              Även om fs ligger på 38, vill ju inte att basen ska ta skada.
                              Det är inte billiga leksaker tyvärr

Comment

Filtrena i steg är i de flesta fall väldigt inexakta saker. Så det kan bli tokigt ändå. Men annars fungerar det som du säger.
                                /tycker Erik.

Comment

Working...
                                X