Announcement

Collapse
No announcement yet.

(Nybörjare) Behöver hjälp med allt! TACK

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • (Nybörjare) Behöver hjälp med allt! TACK

    Hej, Jag är helt ny inom detta hobby..

    Om mig sj: Student Civ ing robotik programmet. Jag kan om el och kretsar, etc.

    Min bil:
    Skoa Octavia 1,6 -98 RÖD som har den sämsta ljuder någonsin. Bilen är köpt nyligen. Bilen har bara 2 högtalare fram på dörrarna. två övanför dashboard. KLAR!

    Vad jag vill göra:
    Jag vill göra en iPhone Dock station, som har BRA LJUD(Som man kan ha ganska högt utan att förlora kvalite) med tanke på att priset får ej överstiga 2000; Jag vill ej tävla eller ha en skakande bil pga basen.


    Rätta mig om jag har fel. Detta är min inköp lista:
    2x högtalare för sidorna fram
    2x högtalare för högtalade bak.
    1x stereo med aux på baksidan av stereon. Men jag kan vänta för det. en mån till. Min nuvarande har radio och CD
    kablar

    Frågor:
    Vad ska jag ha för högtalare`? 4st för under 1500Kr. kan vara beg.
    Behöver jag verkligen en Amplifire?
    Kan en t.ex logitech z4 eller annan datorhögtalare vara bra i bilen? Jag vill ha typ samma ljud som min dator. Z4 kostar 960 KR. +500Kr för en omvandlare från 12V

  • #2
    Re: (Nybörjare) Behöver hjälp med allt! TACK

    Budget ligger alltså på 2000? Tänker inte rekomendera något då jag inte vet vad för prylar som presterar i den prisklassen. Om jag vore du skulle jag lagt till en extra slant och köpt ett slutsteg till högtalarna i alla fall.

    Högtalare för hemmet brukar inte vara någon hit i bilen.
    För mycket är lagom

    Comment


    • #3
      Re: (Nybörjare) Behöver hjälp med allt! TACK

      Originally posted by Punti View Post
      Budget ligger alltså på 2000? Tänker inte rekomendera något då jag inte vet vad för prylar som presterar i den prisklassen. Om jag vore du skulle jag lagt till en extra slant och köpt ett slutsteg till högtalarna i alla fall.

      Högtalare för hemmet brukar inte vara någon hit i bilen.
      Men dator högtalare i bilen fungerar rätt häftiga. Se på youtube. Sök z5500 car eller logitech z4 car.

      Varför skulle de inte fungera utan hänsyn till design och positionering?

      Comment


      • #4
        Re: (Nybörjare) Behöver hjälp med allt! TACK

        Hemma har man en bakgrundsnivå på kanske 35 dB, men i en bil har man runt 85 dB, det vill säga nästan 5 gånger mer. Det är ett av skälen till varför du behöver lite annorlunda grejer. Någon form av förstärkare behövs. (Dina z5500 har ju även de en 6-kanalsförstärkare inbyggt.)
        Vill du endast ha iphone så behöver du inga högtalare bak eftersom den bara har stereo. Vill du ha separat volymkontroll eller göra det på iphonen?
        /tycker Erik.

        Comment


        • #5
          Re: (Nybörjare) Behöver hjälp med allt! TACK

          Originally posted by alexandergre View Post
          Men dator högtalare i bilen fungerar rätt häftiga. Se på youtube. Sök z5500 car eller logitech z4 car.

          Varför skulle de inte fungera utan hänsyn till design och positionering?
          Visst funkar det att sätta ett sånt system i en bil, men resultatet blir inte ens i närheten av lika bra som när man kör systemet så som det är byggt för, m.a.o inomhus i ett rum. Stoppa i en huvudenhet med dom funktioner som du vill ha istället samt ny högtalare fram om det finns pengar kvar.
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment

          Working...
          X