Announcement

Collapse
No announcement yet.

3 basar blir de för mycket ohm load på steget

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• 3 basar blir de för mycket ohm load på steget

Kan få tre basar väldigt billigt och tänkte bara kolla om de gick driva utan att ta sönder steget. (basarna är inte lika viktigt att de håller )

Spec på basarna är 180/360 watt 4 ohm SVC

Steget jag tänkte använda var ett dls CA12 http://dls.se/en/car/prod.html?produkt=en_105

Och de ska ju klara 1 ohm

Enligt RF sidan blir ohm load 1.34

Alltså bör de funka med de steget eller?

Sen kommer dom få 500w då eller kommer det vara lägre pga att det inte är exakt 1 ohm?

Tacksam för svar, frågar man inte får man inte lära sig nåt (om man inte googlar)

Re: 3 basar blir de för mycket ohm load på steget

Det fungerar!

Du har även rätt om att det kommer vara lite mindre än 500w eftersom det är 1.34 ohm
    För mycket är lagom

Comment

Funkar fint

Såg nån recension av steget i en tysk tidning där det mättes upp till 591 wrms vid 1 ohm, så 500 vid 1,34 är nog inte omöjligt

Trevligt litet steg förövrigt!

Comment

Gött kanske man skulle köpa dom då och leka lite.

Comment

Okey har en hemmabio fråga med.

Har en buttkicker (basspump) som är 8 ohm men surround-förstärkare skickar ut i 3 ohm verkar de som. Detta är lite jobbigt antar jag. Finns de nåt sätt jag kan koppla in den genom att använda min nuvarande förstärkare? (skulle gärna kunna ha original suben inkopplad sammtidigt på samma kanal men de är ännu mer fel va?)

Comment

Originally posted by krigar View Post

Har en buttkicker (basspump) som är 8 ohm men surround-förstärkare skickar ut i 3 ohm verkar de som. Detta är lite jobbigt antar jag. Finns de nåt sätt jag kan koppla in den genom att använda min nuvarande förstärkare? (skulle gärna kunna ha original suben inkopplad sammtidigt på samma kanal men de är ännu mer fel va?)
            Borde nog bara vara att koppla in, om elementet är på 8ohm så kommer förstärkaren se det som 8ohm

Comment

Gött kanske man skulle köpa dom då och leka lite.
              Du ska inte kunna få några problem sålänge du har ström till steget, jag körde ett 2 ohm stabilt steg med 3 st basar med 4 ohm spolar på och de funkade fint, men det gäller ju att ha ström

men en liten nyfiken fråga, vad för basar är det du ska ha ?

Mvh
              Jonas
              En jävla bra butik www.ljudbyggaren.se !

Comment

Njae, förstärkaren skickar nog inte ut i 3 ohm....Men den kanske kan hantera laster ner till tre Ohm. Att koppla in en åtta Ohms last skall inte vara några som helst problem.
                Ju lägre last ju närmare kortslutning. Och kortslutning är som alla vet = inte bra, då börjar det lukta bränd kärlek
                Vis vobiscum sit!

Comment

nu kommer mer frågor från mig.

jag gjorde för dålig jordning tror jag och tänkte flytta den.
                  första bilden visar var den satt innan.

sen funderar jag på om de är bättre att jorda i samma ställe som bakljuset (andra bilden)

tacksam för snabba svar

eller var kan jag få bra jord?

Comment

http://lmgtfy.com/?q=jorda+slutsteg Så enkelt var det

Comment

Jorden för bakljuset ska du nog inte använda, den såg inte så rejäl ut. Vad är det för nåt under där du satt den nu? Bältesfästet eller fästet till baksätets ryggstöd brukar annars fungera bra.
                      Mitt projekt: Volvo V60
                      BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Holst> UNDERBAR länk

krigar: EXAKT var du jordar är mindre viktigt så länge du jordar i en bärande balk då den har minst skarvar och leder således bäst.
                        Bältesinfästningarna, baksätesinfästningar osv brukar vara dragna i balkarna....
                        Likaså kan det vara en bra idé att byta plats på huvudjorden från batteriet ner i längsgående framvagnsbalkarna ur just denna synpunkt.
                        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Oavstt jordpunkt ska man MÄTA så att man VET att det är en bra jordpunkt.
                          Det finns exempel där det SÅG bra ut, men inte var det.

Man ska ju inte TRO att det är bra, eller hur N---e

Pierre
                          SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Okey hur ska jag mäta för att veta att det är en bra jordpunkt då? för den måste väl mätas med belastning?

För grejen är att jag ändrade jordpunkt pga att steget slår av vid högt spelande.

Idag testade jag dock ett annat steg och det slog inte av. Detta var visserligen inte på samma jordpunkt men en lika dan som på bild ett i förra inlägget.

Så de måste vara steget känns de som, för de sjuka är att ibland går de spela högre utan att de slår av. Detta är konstigt nog oftast när bilen är avstängd.

Filmade lite med mobilen. Inte bra men för att visa vad jag menar, läs gärna infon under videon.
                            Funderade även på om nån vet vad den blå ledlampan som blinkar på kondensatorn betyder. Har ingen manual tyvärr.

http://www.youtube.com/watch?v=I-hoBlCfnL4
                            Last edited by krigar; August 29, 2010, 01:04.

Comment

Det du bör göra nu är att mäta spänningen direkt på stegets plint där strömkablarna sitter, sätt helst mätpinnarna på plintens skruvar som håller kablarna. Mät även på remoten. Med den mätningen ser du om steget verkligen får rätt spänning, bara för att kondingens display visade lite drygt 13 V så innebär det inte att spänningen är rätt på steget.

Comment

Working...
                              X