Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hertz HSK163 vs Focal 165VR3, vilken utav dessa bör man välja?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hertz HSK163 vs Focal 165VR3, vilken utav dessa bör man välja?

Håller på att kika ut ett lämpligt 3-vägssystem till vinterns projekt.

Har kikat på Hertz HSK163 samt Focal 165VR3 i nuläget då de håller rätt jämn prisklass.

Undrar dock dels vilka utav dessa två som är vettigast, samt om det finns fler kit i liknande prisklass som rekomenderas mer?

Bör tilläggas att det är SQ som är mitt huvudmål.

Re: Hertz HSK163 vs Focal 165VR3, vilken utav dessa bör man välja?

Vill du ha mera detaljer och lite mera på, så är det Focal kittet som gäller.

Vill du ha ett lite mera tillbakadraget kitt som är lite lugnare så är det Hertz.

Hoppas att det hjälpte lite till valet.
    sigpicMS-SOUND
    Micke7406

Comment

Originally posted by Mikka View Post
      Vill du ha mera detaljer och lite mera på, så är det Focal kittet som gäller.

Vill du ha ett lite mera tillbakadraget kitt som är lite lugnare så är det Hertz.

Hoppas att det hjälpte lite till valet.
      Tack för svar!

Kan tillägga att jag i mitt tidigare bygge hade Focal 165 A3 som är ett utav de billigare kitten. Jag upplevde helheten som bra, däremot kändes diskanterna väldigt vassa i karaktären trots att delningsfiltret var inställt på -12 dB.

Är diskanterna utav samma karaktär även på detta kit?

Comment

Hertz diskanter är mycket lugnare till sin karaktär men inte lika detaljerade som focals.

Många tycker att focals diskanter är vassa (även jag) men det går som sagt att lösas med viss dämpning och fasvändning.

Har du ingen butik där du kan provlyssna dom olika kitten ?.

Bör även noteras att focals diskanter behöver lite längre inspelnings tid innan dom kommer till sin rätta.
        Last edited by Mikka; August 25, 2010, 06:42.
        sigpicMS-SOUND
        Micke7406

Comment

Har ingen erfarenhet av Focal-kitet, däremot av Hertz-kitet. Låter riktigt trevligt och har bra driv i midbasen, enligt mig så är diskanten lite mjukare än "normalt" och mellanregistret känns relativt detaljerat.
          Jag kan varmt rekommendera det, om du tänkt att driva med annat än stereons inbyggda effekt, som tyvärr känns lite för mesig för att det kittet ska komma till sin fulla rätt. Provat att köra både 150wrms och 300wrms på kittet men skillnaden där emellan hörde jag knappt mer än på riktigt riktigt höga volymer, för det kan spela riktigt högt.
          Slängde ut min 8" frontsub då den kändes överflödig med detta kit. Men det är jag det.

MvH Thomas
          Drömmer...

Comment

Hej och tack för respons!

Väldigt intressanta synpunkter minst sagt.

Angående diskanterna, så borde man väl kunna plocka diskanter från en annan tillverkare som man upplever som bättre och sedan kombinera dem med ett annat kit? Eller blir det en dålig kombination?

Dessvärre känner jag inte till någon butik i Storstockholms-området som även kan erbjuda en provlyssning utav de här komponenterna (iallafall ingen som jag i nuläget kan komma på).
            Last edited by MiWi; August 25, 2010, 15:23.

Comment

Focal tillsammans med scan-speak/alpines ringradiatorer är de bästa diskanter JAG hört, dock så har jag inte lyssnat på alla diskanter på marknaden.

Comment

Dessvärre så har metallkalotterna en vass klang.
                Dock har jag EJ hört de uppgraderade versionerna.
                Går man däremot upp till K2-serien och dess kevlarmembran på diskanterna så är de mjukare men fort. väldigt detaljrika utan att bli jobbigt vassa...

Detta enligt MIN uppfattning...
                Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Working...
                X