Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bandpass låda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bandpass låda

    Borde inte en bandpass låda funka bra i en sedan bil genom att ha basporten ut genom skidluckan? Andra frågan är vilket 12" element som skulle funka i en bandpass, är väldigt sugen på en DD 2512, ifall den skulle funka så skulle jag gärna vilja ha en lådberäkning om det finns nån kunnig här inom bandpass.

  • #2
    Re: Bandpass låda

    Sluten kammare: 25 liter netto
    Portad kammare: 60 liter netto
    Port: 1 st 6", röret görs 16 cm långt och sedan trattar i båda ändar.

    Jag har inte testat basen, det är en uträkning i mitt program. Den teoretiska frekvensgången liknar den som blir med 70 liters låda (DD:s eget förslag till 2512a) om den lådan stäms av till 40 Hz. Bandpasslådans övre frekvensgång faller märkbart vid runt 60 Hz så delningen bör väl inte ligga högre.

    Vad verkligheten sedan visar är kanske en annan sak, vi får väl se.
    Last edited by Optima; August 13, 2010, 23:26.

    Comment


    • #3
      Re: Bandpass låda

      har aldrig lyssnat på ljudet i en bandpass låda, hur är den jämfört med portad låda? sen har jag läst några trådar om att man ska ha ett billigt element då man knappt hör nån skillnad på ett billigt/dyrt, stämmer det?

      Comment


      • #4
        Re: Bandpass låda

        Bandpasslådan har bla mindre frekvensåtergivning uppåt i frekvens, då hörs inte lika mycket ljud ovanför delningsfrekvensen som med sluten/basreflex. Rappheten och grupplöptiden är oftast lite sämre än basreflex, men lyckas man göra en riktigt bra anpassad låda i förhållande till elementet så kan den spela tajt. Det är svårare att få till just en sån låda, därför kan man nog säga att bandpasslådan rent praktiskt tyvärr brukar låta "sämre".

        Bandpasslådan sägs spela väldigt peakat och tråkigt, men det beror enligt min åsikt dels på att man inte har anpassat lådan efter omgivningsförhållandena (tex bilkupe) och dels på att man använder ett element som inte passar till den typen av låda.

        Det är alltså 4:e ordningens bandpass jag pratar om, när det gäller 6:e ordningens bandpass så är den ännu svårare att få till och den spelar inte lika rappt som 4:e ordningens. Dock spelar den med högre ljudtryck.

        Comment

        Working...
        X