Announcement

Collapse
No announcement yet.

Form på baslåda

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Form på baslåda

Testa men var beredd på att det inte helt bra.

Jag har haft en 8” bas under passagerarsätet med låda byggd i två delar med bred men smal kanal mellan lådhalvorna, det fungerade men vart inte helt bra. Nu kör jag med 8” basar i dörrarna i långa smala lådor här fungerar det hyffsat men är inte heller helt perfekt.
    I båda fallen hörs det mest i ”högre” frekvenser (delar mina vid 125Hz) och det är slutna lådor.

Min amatörteori är att högtalarelement behöver mycket fri yta bakom sig (inte alltid lätt i en bil) för att prestera optimalt och det blir det inte när man bygger lådor på detta vis.
    Last edited by ConnyK; August 12, 2010, 12:12.
    /Conny
    Aktuellt SQ bygge - KIA CEED SW 2020 (Långtidsprojekt)
    SQ bygge - (Skoda Fabia 2016)

Comment

Optima:

Okej!
      Vad tror du om open air? Det är ju en stor bas...

Comment

W124 är hemska att bygga i. Eftersom det (som du antagligen är smärtsamt medveten om) både är en tank och en heltät plåt mellan bagaget och kupén är det ett aber att få in något tryck i kupén.
        Även om jag personligen aldrig byggt en bandpass tror jag absolut att det kan vara bäst i en sådan om det blir rätt.

Jepp, jag har en.

Jag gav upp tanken på att få något vettigt ljud utan betydligt mer jobb än jag var sugen på att lägga ned. Stoppade in det i lillebrorsans octavia kombi istället. Hualigen vad det spelade i den lillskorven jämfört med mercan, och en glad bror fick man

Comment

Så det kommer inte bli nåt luftflöde bara för att det är en sluten låda?

Vore det inte en idé att bygga en vanlig sluten låda under hatthyllan bara? bagaget i w124 är ju huuuuuuge ändåså

Comment

Originally posted by Thomten View Post
            Vad tror du om open air? Det är ju en stor bas...
            Jag har aldrig haft en sån bil och vet inte hur det ser ut under hatthyllan med tanke på bränsletanken, men Svartstrecks förslag kan kanske fungera..

Comment

Idag har jag varit i fixartagen!
              Berättar lite mer om anläggningen, så det inte blir så abstrakt.

Började med att bygga grunden till midbaspanelerna som ska sitta i brädans underdel och spela mot fötterna. 6,5-tums Amega...Kommer låta dem spela upp till cirka 3-400 Hz, där 3-tums amegor tar över. Över 3-4 kHz blir det Gold-diskanter. Delningen kommer ske aktivt i huvudenheten.

Sen blev det slutstegsrack med plats för två GAS Silver C2001 och ett GAS C4001. Racket kommer sitta dikt an mot tanken. alltså inre väggen i skuffen. När allt är inkopplat där täcks stegen med originalfiltmattan som tidigare täckte tanken = snudd på osynligt.
              Sen har vi abret med basen. En Orion Cobalt CO 15 från 2002. Testade för skojs skull att lägga den i reservhjulsbaljan, monterad i en spånskiva som slöt ovanligt tätt för att bara ligga där. Resultatet blev katastrofalt. Lät som en vilsen 4-tummare som försökte sig på subsignal, blandat med en buttkicker. Nåväl. Nästa försök kommer bli att öppna hatthyllan så det blir hål in i kupén. Kommer bygga ett tyggaller à la hemmahögtalare som täcke. Sen kommer jag bulta fast femtontummaren underifrån i hatthyllan, med en 22mm spånskiva mellan. Ska täta mot kupén ännu mer genom att plasta/täcka alla öppningar som finns. Kommer den här lösningen bli skit, tänker jag bygga en varioventliknande konstruktion, där jag begränsar basens luft bakåt i en halvsluten kavitet om ni förstår?
              Fungerar inte ens det, ja så sluter jag helt enkelt lådan!

Har ni feedback, så skjut

Comment

Varför så hög delning på Amegorna!? 3,5orna kan du dela nedåt 120Hz/24dB om dom sitter stumt och tätt, 6,5orna ska du nog inte köra så högt heller om du ska ha dom spelandes mot golvet. Men varför inte en frontsub på passagerarsidan? Verkar ju finnas gott om plats där för sånt.
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
                  Varför så hög delning på Amegorna!? 3,5orna kan du dela nedåt 120Hz/24dB om dom sitter stumt och tätt, 6,5orna ska du nog inte köra så högt heller om du ska ha dom spelandes mot golvet. Men varför inte en frontsub på passagerarsidan? Verkar ju finnas gott om plats där för sånt.
                  Jag kör 3,5-orna från 125 Hz nu, och tycker att de verkar få det lite jobbigt när det blir högre volym. Ska labba lite med det och är helt klart öppen för att prova mig fram. Undrar förövrigt på hur det kommer låta med 6,5-orna i mina hemmabyggda paneler under i-brädan. HELT tätt går det ju omöjligen att få det. Men jag vill ha en så diskret installation som möjligt. Därför kapar jag inte i dörrsidorna.

Comment

Originally posted by Thomten View Post
                    Jag kör 3,5-orna från 125 Hz nu, och tycker att de verkar få det lite jobbigt när det blir högre volym. Ska labba lite med det och är helt klart öppen för att prova mig fram. Undrar förövrigt på hur det kommer låta med 6,5-orna i mina hemmabyggda paneler under i-brädan. HELT tätt går det ju omöjligen att få det. Men jag vill ha en så diskret installation som möjligt. Därför kapar jag inte i dörrsidorna.
                    Om du behöver support på Amega, så finns det bra hjälp i stan.
                    Nämner det mest för att jag undrar över "låter jobbigt vi hög volym".

Pierre
                    SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Vad kör du för branthet på filtret då? Om det är 12dB så förstår jag att dom låter ansträngda vid högre volym, då lär du nog gå upp mot 200Hz delning. 120Hz/24dB funkar dock som sagt bra för mig. Går att spela skapligt högt då (många låtar går att spela så högt att man blir trött i huvudet efter nån minut) & dom låter BRA!
                      Mitt projekt: Volvo V60
                      BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Jo, det är helt klart brantheten som ställer till det för mig. Tror jag har 12 dB och inte mer i min nuvarande Clarion 778R USB. Pioneervärstingen som ska i nu har aktiv trevägsfiltrering och borde väl greja 24dB/oktav?
                        Har inte lekt med menyerna än

Comment

Det är en DEX-P99RS förövrigt. Nån här som kör med den?

Comment

Det blir bättre med Pioneerens filter.

Pierre
                            SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Working...
                            X