Jag funderar på att bygga en låda till min 15-tummare som består av baffel och sedan en smal halvmeterlång kanal, cirka 5x40 cm som leder ner i reservhjulsbaljan där mer lådvolym finns. På så sätt får jag elementet i hatthyllan samtidigt som jag utnyttjar en smart plats som inte används att lasta i för bagaget. Funkar det, eller "ser" basen skillnad? Tänker mig att 60 liter är 60 liter sålänge lådan är tät och fin?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Form på baslåda
Collapse
X
-
Re: Form på baslåda
Ta en meter trädgårdslang: blås ett andetag i den, luften går igenom lätt hela vägen.
Tryck sen ihop så det är nästan helt ihoptryckt, ta ett nytt andetag och blås samma mängd luft kommer ut i andra änden till slut men nog var det väl lite jobbigare?Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se
www.garaget.org/Frippe_L
Svensk Mästare 2012 i Street Stock
Svensk Mästare 2011 i Street 100A
Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER
-
Det kan möjligen fungera om man spelar med låg volym, men så fort basen börjar arbeta så blir det för mycket luftmotstånd inuti lådan och basen upplever den som betydligt mindre. Inte en bra konstruktion alltså. Det är vad jag tror iaf.
Comment
-
Originally posted by Thomten View PostBlir det verkligen stopp om lådan är sluten och kanalen är grov som 4-6 fyratums basportar???
"Jag" tror inte det skulle bli stopp, har inte direkt nåt flöde i en sluten låda, bara kompression.
Helt värt ett försök =)
Ge dig på att plasta annars så tjänar du ännu mer volym.
Mvh
Edit:
Jag kanske har missuppfattat, ska du ha basen i hatthyllan och en låda som följer ryggstödet sen rakt bak ner i baljan? isf skulle inte det resultera i bra mkt mer längd än 50cm?
MvhLast edited by woooaaa; August 11, 2010, 22:48.
Comment
-
Ja, plast kommer det bli till stor del, men även vissa delar i MDF. Jag uppskattar den smala passagens del till 50 cm eller inte mycket över... Det är precis som woooaaa kompression i en sluten låda. Tror inte själv på basreflex med den formen till exempel. Jag bygger i en MB W124 med sedankaross och tanken bakom baksätet. Vill ha min Orion Cobalt 15 i basen och har ingen bra erf av bandpass som är vad som rekommenderas för w124-karossen. Bandpass har jag förövrigt provat i den bilen, men det är kanske inte så vägledande då det var en färdig Arizona Eagle BP3x10.
Jag tror på min lite udda lösning som ett sätt att få maximal baskraft ur minimal synlig låda...Fler kritiker välkomnas då jag gärna blir överbevisad här än då jag byggt färdigt
Comment
-
Thomten: Du kan inte jämföra en färdig bandpasslåda med en anpassad till bilen! Vitsen med en bandpass i en sån bil är ju att dra in portarna i kupén så inget tryck stannar kvar i skuffen.
Softis: Varför? Så länge som arean på passagen är nog stor (bör vara som konens area iaf) så borde det fungera bra. Om den sen är lika stor på alla ledder eller större på nån borde inte spela så stor roll.
Comment
-
Hmm...ja, det kanske är bättre med en kvadratisk kanal. Jag får mäta lite i bilen och kolla hur mycket plats det finns! Hur funkar det annars att göra en semi-sluten låda? Alltså en blandning mellan open air och låda? Jag vet att det finns småsignalsparametrar, men nån kanske har provat?
Comment
-
Det blir ju skillnad på slotportar om man har dom väldigt smala och långa så därför borde det göra skillnad även här.Originally posted by ChriZtoffer View PostThomten: Du kan inte jämföra en färdig bandpasslåda med en anpassad till bilen! Vitsen med en bandpass i en sån bil är ju att dra in portarna i kupén så inget tryck stannar kvar i skuffen.
Softis: Varför? Så länge som arean på passagen är nog stor (bör vara som konens area iaf) så borde det fungera bra. Om den sen är lika stor på alla ledder eller större på nån borde inte spela så stor roll.
Men helt klart så vore det bättre om den var MINST samma som konarean.
Men bäst hade vart en bandpass som du säger, en färdig bandpass blir inte bättre än en portad om man bara ställer den i skuffen helt random.Hopp, ska man göra nu då?
Comment
-
Nej, det krävs nog en del räkneövningar och rätt mått för att få till en bandpass rätt. Och så vore småsignalsparametrar för en Orion Cobalt 15-tummare från 2002 nödvändiga. Nu spelar den i en 55-literslåda som räknades fram en gång i tiden och den låter super. En nackdel till som jag kommer på med bandpass är att de blir rätt rejält stora...
Comment
-
Vad heter basarna mer exakt, modellnamn?
Jag har 4 st olika äldre Cobalt i mitt lådprogram (CO15D, CO15DVC, CO15S, CO15SVC), kollar man med deras parametrar så blir en bandpass stor. Även en modern Cobalt med parametrar från 2008 får stor låda. Minst 150 liter total volym har jag fått fram, men det beror ju även på vilket frekvensomfång lådan ska ha.
Spelar nog egentligen ingen roll vilken av basarna det gäller, bandpass kommer att ta upp stor del av bagaget tyvärr.
När det gäller din fundering: Om man gör den där "kanalen" minst lika stor som elementarean så bör det väl fungera (som ChriZtoffer skriver), däremot 5x40 cm är ju bara en fjärdedel av arean och det tror jag som sagt inte kommer att gå bra.Last edited by Optima; August 12, 2010, 09:07.
Comment

Comment