Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alternativ portstorlek?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Alternativ portstorlek?

    Slotportens konstruktion gör (enligt vad jag har förstått) att "luftpelaren" inuti porten "förlängs" extra mycket av lådväggarna, på så sätt uppför sig porten som längre än den fysiska längden och den måste göras kortare för samma avstämning som runda portar. Visserligen blir det på samma sätt med en rund port, men luftpelaren förlängs inte lika mycket.

    Det där är alltså min uppfattning av hur det ungefär hänger ihop, andra får nog ge bättre förklaring om min inte stämmer.

    Orsaken till att jag skriver portmåtten är att avstämningen kan bli lite olika beroende på förhållandet mellan höjd och bredd, men skillnaden är dock inte jättestor.

    Comment


    • #17
      Re: Alternativ portstorlek?

      Kommer detta att funka?
      Det är som ni ser väldigt tajt mellan porten och "taket" så som lådan ligger på bild.
      Porten skall kortas av så det kommer bli ca 12cm kvar till bakvägggen.
      Baffeln är ju den som saknas på bild och där kommer en 8" på var sida porten.

      Anledningen till lådans form är att få plats med batterierna där bakom.

      Min fundering är om det blir nån form av horn/bandpass funktion när det i stort sett är tätt mellan porten och taket...

      Kan det funka eller ska jag göra en smalare och bredare port för bättre flöde runt den?

      Comment


      • #18
        Re: Alternativ portstorlek?

        Tror det kommer funka bra det där. Så länge som portens (höjd i detta fall tror jag) mått inte är under måttet mellan portens slut och bakväggen.

        Alternativet skulle väl vara som jag ser det att vinkla porten uppåt innan den kommer in på den smala den av lådan om du är orolig för att det inte ska bli bra.

        Intressant lösning för batterierna
        Hopp, ska man göra nu då?

        Comment


        • #19
          Re: Alternativ portstorlek?

          Originally posted by Softis View Post
          Tror det kommer funka bra det där. Så länge som portens (höjd i detta fall tror jag) mått inte är under måttet mellan portens slut och bakväggen.

          Alternativet skulle väl vara som jag ser det att vinkla porten uppåt innan den kommer in på den smala den av lådan om du är orolig för att det inte ska bli bra.

          Intressant lösning för batterierna
          Tycker att det börr funka men jag kollar gärna av innan man bygger fast så att säga

          Vinklar jag upp porten så räcker inte längden på långa vägar tyvärr.
          Men avståndet mellan bakvägg och port blir ju som sagt ca 12cm och portstorleken är 4.1*20 cm så just det bör inte vara några kymmer tycker jag inte.


          Bra med dator i garaget så man både kan bygga och hålla koll här inne samtidigt

          Comment


          • #20
            Re: Alternativ portstorlek?

            Jaha, 4.1 cm var ju inte så mycket då ska det inte vara några problem.

            Hur bred är lådan? Ser riktigt lång ut
            Hopp, ska man göra nu då?

            Comment


            • #21
              Re: Alternativ portstorlek?

              100,5cm bred invändigt.

              Comment


              • #22
                Re: Alternativ portstorlek?

                Så då är lådan klar, volymen blev 42L med porten i lådan, porten är 82cm2 och 31cm lång precis som Optima sa.

                Basarna kommer troligtvis att monteras med magneten utåt vilket alltså innebär att volymen kommer att öka ytterligare någon liter.

                Bör jag lägga i lite klossar eller vart kommer jag hammna i avstämming med lådan som den står nu?

                Comment


                • #23
                  Re: Alternativ portstorlek?

                  Jag räknade med att 40 liters låda skulle få runt 40 Hz avstämning. Eftersom du monterar magneterna utåt så kan man nog lägga till 1 liter extra per bas och då blir nettovolymen alltså 44 liter som det är just nu, avstämningen ser då ut att hamna på ca 38 Hz. Inte jättestor skillnad med andra ord, det är upp till dig att avgöra om volymen behöver minskas.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Alternativ portstorlek?

                    Kalas fint det! Då får jag helt enkelt testa mig fram.

                    Tackar så mycket Optima!!

                    Comment

                    Working...
                    X