Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips på ljudlösningar, MB W124

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips på ljudlösningar, MB W124

    Har nu samlat på mig prylar för en ljudmässig uppdatering i bilen, som är en Mercedes W124. Sedankaross med tanken bakom baksätet med andra ord.
    Har två basar hemma, en JBL 10-tummare som trivs bäst i sluten låda kring 20-25 liter och en Orion Cobalt 15-tummare som spelar finfint i 60 liter sluten.

    De två alternativ jag tänkt mig är:
    1. JBL-tian i hatthyllan, som förstärkts. Sluten låda på cirka 20 liter byggs sedan under hatthyllan i bagaget.

    2. Orion-femton i en plastad låda med träbaffel på cirka 60 liter i reservhjulsbaljan och hål på cirka 20x30 cm upptaget mellan kupén och bagageutrymmet.

    Vilket tror ni mest på?

    Nästa fundering gäller midbasarna, som är Amega 6,5r. Tänkta låda de sitta i plastade bafflar på instumentbrädans underdel, alltså ovanför fötterna, spelandes nedåt. Kommer se till att det blir gott om dämpmaterial och stabilt monterat. Hur kommer detta funka? Utrymmet bakom brädan borde rimligtvis ge ett antal liter att spela i? Kommer 3,5-tums mellanregistren må dåligt av middarna? Var tycker ni att delningsfrekvensen bör hamna mellan elementen?

  • #2
    Re: Tips på ljudlösningar, MB W124

    Hatthyllan är den som kommer att vara lättast att få rent ljud med.

    Midbasarna nedåt fungerar bra.
    /tycker Erik.

    Comment


    • #3
      Re: Tips på ljudlösningar, MB W124

      Okej, det verkar ju rätt smidigt att bygga in tiotummaren under locket för förbandslådan. det är inte tätt, så den kommer fungera som ett snyggt originallikt högtalargaller. Basen jag använder fungerar även i portad låda. Är det bättre än slutet i hatthyllan. Tänkte portar bakom nackstöden i så fall.

      Vid vilken frekvens är det lämpligt att dela 6,5orna mot 3,5-tums mellanregistren i framsystemet? Tänker spontant kring 400 Hz?

      Comment


      • #4
        Re: Tips på ljudlösningar, MB W124

        Den går nog att dela lägre, ner mot 200Hz skulle jag tippa. Men det finns dom här på forumet som har samma uppsättning, dom kan nog komma med konkreta tips.
        Vis vobiscum sit!

        Comment


        • #5
          Re: Tips på ljudlösningar, MB W124

          Är det Amegas 3,5or? Då kan du dela dom nedåt 120Hz, eller om du vill spela HÖGT så 150Hz. Delningen på 6,5orna får du nog lyssna dig fram till då den beror mycket på hur du monterar dom, mina vill inte gå så mycket djupare än 70Hz om man ska spela högt.
          Mitt projekt: Volvo V60
          BRL - B2 & Dayton

          More to come...

          Comment


          • #6
            Re: Tips på ljudlösningar, MB W124

            124-sedan med JL-Audio 10" i var sida på skuffen. Funkade riktigt fint! Gick djupt, bra frekvens separation och bra integrering med midbas. Inga extra hål hade öppnats i hatthyllan, endast öppet i existerande hål i plåten.

            http://www.autosound.fi/picviewer.ph...ubbarit&pic=65

            Lycka till!
            /Freddi
            Projekt #sqnewbeetle
            http://www.bilstereoforum.se/showthr...375#post394375

            Nissan X-trail med old school Rockford-anläggning
            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=6111

            Comment

            Working...
            X