Announcement

Collapse
No announcement yet.

8" sub, vad välja?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 8" sub, vad välja?

    Har nu åkt omkring med 200L låda i skuffen ett tag och nu tröttnat på att inte ens få in en matkasse eller ännu värre en låda öl!

    Tänkte göra ett kliv ner till dubba 8" basar, jag vet att det varit liknade trådar/frågor uppe tidigare men denna är lite mer specad till mig själv så att säga.

    Är inte ute efter något rent SQ ljud, skall helt klart kunna driva på ganska bra, sett till storlek och prisklass då givetvis.

    Förutsättningarna är väl ungefär såhär:
    Låda, Max 60L portad eller sluten spelar ingen roll men jag gillar ju trots allt ganska hissad bas så, portad kanske inte är fel.
    Slutsteg, har 2 st Genesis DA-100 som drivkraft.
    Pris, helst inte över 1500kr st.

    Har tittat lite på B2 Audio ES8. Den ser ju så mysig ut men hur funkar den egentligen?

    DD har jag kört med ett par år nu, söker något annat även om jag varit helnöjd med dom under tiden. Har kört allt från 10" till 18" och det har funkat lysande!

    Nå, har ni några vettiga förslag tro? Isf så hagla på, blir baslös nu nämligen

    Mvh Daniel

  • #2
    Re: 8" sub, vad välja?

    KAN ev tänka mig dubbla 10" oxå men förutsättningarna är dom samma, 60L är nog max vad jag vill offra.

    Comment


    • #3
      Re: 8" sub, vad välja?

      Prisklass?
      60 liter räcker för de flesta 10 tummarna.
      Emphaser EX10-G5 är en favorit. Rainbow Hammer 10 likaså. Audiotop WF8 WF10, Hertz ES200 ES250, Alpine SWR-10,
      Octan
      Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
      Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

      OctanAudio
      Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
      Fegens Vandrarhem

      Bilstereoblog
      Team Ljudbyggaren

      Comment


      • #4
        Re: 8" sub, vad välja?

        En objektiv test gjordes av en norsk "ljudguru". Har har du utdrag från hans test

        ES-8
        Godt pakket inn, greit med medfølgende informasjon om kasse.
        Thiele/Small parametrene stemmer greit.
        (det er ikke oppgitt målemetode for følsomhet, men gode gamle 1watt gir 82,5dB.

        God fit and finnish, virker solid, spesielt når man tar prisen med i betraktning.
        En del luftstøy fra chassis og luftehull i magneten ved store membranutsving.

        15mm x-max kan kanskje, med nød og neppe være peak til peak.

        Dette er ikke i seg selv noe stort problem, lengre slaglengde hadde garantert gått på bekostning av andre parametre i negativ retning.

        Lyden? Jo takk, bare bra!


        Fungerer bedre i lukket kasse enn man skulle tro ut i fra den relativt høye resonansfrekvensen.

        Portet kasse på 20 liter tunet til 39Hz fungerte også veldig bra med bra trøkk og dynamikk.
        B² audio Sweet Like Danish
        www.b2audio.com

        Comment


        • #5
          Re: 8" sub, vad välja?

          Originally posted by octan View Post
          Prisklass?
          60 liter räcker för de flesta 10 tummarna.
          Emphaser EX10-G5 är en favorit. Rainbow Hammer 10 likaså. Audiotop WF8 WF10, Hertz ES200 ES250, Alpine SWR-10,
          Originally posted by Slarvar View Post
          Pris, helst inte över 1500kr st.
          Samma gäller om det blir 10"

          Comment


          • #6
            Re: 8" sub, vad välja?

            Originally posted by B2 audio Jay View Post
            En objektiv test gjordes av en norsk "ljudguru". Har har du utdrag från hans test

            ES-8
            Godt pakket inn, greit med medfølgende informasjon om kasse.
            Thiele/Small parametrene stemmer greit.
            (det er ikke oppgitt målemetode for følsomhet, men gode gamle 1watt gir 82,5dB.

            God fit and finnish, virker solid, spesielt når man tar prisen med i betraktning.
            En del luftstøy fra chassis og luftehull i magneten ved store membranutsving.

            15mm x-max kan kanskje, med nød og neppe være peak til peak.

            Dette er ikke i seg selv noe stort problem, lengre slaglengde hadde garantert gått på bekostning av andre parametre i negativ retning.

            Lyden? Jo takk, bare bra!


            Fungerer bedre i lukket kasse enn man skulle tro ut i fra den relativt høye resonansfrekvensen.

            Portet kasse på 20 liter tunet til 39Hz fungerte også veldig bra med bra trøkk og dynamikk.
            Verkar ju inte fel, tråkigt bara med missljud från ventilation, var nämligen lite inne på att montera med magneten utåt.

            Comment


            • #7
              Re: 8" sub, vad välja?

              Originally posted by Slarvar View Post
              Samma gäller om det blir 10"
              Hertz ES:n kostar ju under 1500:-
              Eller så får du luta dig tillbaka på DD igen.
              Eller spar pengar och köp Axton-10or, du-får-2-under-din-per/st-budget.
              Skjuter på bra i basreflex.

              Pierre
              SEASTREAMS GARAGE


              ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

              Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

              Comment


              • #8
                Re: 8" sub, vad välja?

                Octan har en låda i butiken i Kristianstad med 2 st Audiotop 10" som låter riktigt "nice" med musik, jag har tillbringat några timmar i butiken, mest för att jävlas lite med Clarran...

                Jag vet, jag har gjort något som jag inte borde genom att skriva detta inlägg, men jag har lärt mig av andra
                En jävla bra butik www.ljudbyggaren.se !

                Comment


                • #9
                  Re: 8" sub, vad välja?

                  Misljudet är nog inget du märker, som han säger att det finns en del misljud (ur ett hifi perspektiv) vid STORA konutslag typ under 39 Hz.

                  Men du får även komma ihåg att detta var ett objektivt test utförd av en "hifi nisse" och inte en "dunka dunka" i vardagsbilen kille.

                  Kontakta din lokala åf av b2 och det kan ju vara att du kan lyssna på dom.
                  B² audio Sweet Like Danish
                  www.b2audio.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: 8" sub, vad välja?

                    Originally posted by Horsyhorse View Post
                    Hertz ES:n kostar ju under 1500:-
                    Eller så får du luta dig tillbaka på DD igen.
                    Eller spar pengar och köp Axton-10or, du-får-2-under-din-per/st-budget.
                    Skjuter på bra i basreflex.

                    Pierre
                    Handlar inte så mycket om att pengar saknas, är mest att jag inte vill lägga ut mer än 3lök på bas, finns ju så mycket under dom pengarna så det borde allt finnas något som funkar fint.

                    Originally posted by busfabror View Post
                    Octan har en låda i butiken i Kristianstad med 2 st Audiotop 10" som låter riktigt "nice" med musik, jag har tillbringat några timmar i butiken, mest för att jävlas lite med Clarran...

                    Jag vet, jag har gjort något som jag inte borde genom att skriva detta inlägg, men jag har lärt mig av andra
                    Alla får tipsa i denna tråd, även om man är åf och tipsar om sina egna prylar!

                    Originally posted by B2 audio Jay View Post
                    Misljudet är nog inget du märker, som han säger att det finns en del misljud (ur ett hifi perspektiv) vid STORA konutslag typ under 39 Hz.

                    Men du får även komma ihåg att detta var ett objektivt test utförd av en "hifi nisse" och inte en "dunka dunka" i vardagsbilen kille.

                    Kontakta din lokala åf av b2 och det kan ju vara att du kan lyssna på dom.
                    Kan mycket väl vara så att det funkar att montera dom "ut och in" för en vanlig simpel grabb som en annan

                    Vem i närheten av Mariestad säljer B2 då?

                    Comment


                    • #11
                      Re: 8" sub, vad välja?

                      två wf8 i en 44 liters låda låter riiiiiktigt bra
                      TEAM BROSSAN

                      SM 2:a i outlaw på Easca SM

                      Comment


                      • #12
                        Re: 8" sub, vad välja?

                        Originally posted by Clarran View Post
                        två wf8 i en 44 liters låda låter riiiiiktigt bra
                        Har faktiskt haft en sådan en gång i tiden. Spelade dock inte med den

                        Comment


                        • #13
                          Re: 8" sub, vad välja?

                          har ju en fin DDbas 4sale, motsvarar ju 2st bättre 8" i både volym och db samt att du får pengar över

                          Comment


                          • #14
                            Re: 8" sub, vad välja?

                            Originally posted by sjobas View Post
                            har ju en fin DDbas 4sale, motsvarar ju 2st bättre 8" i både volym och db samt att du får pengar över
                            Är ju fakiskt ett alternativ, men jag är sugen på dubbla element.

                            Comment


                            • #15
                              Re: 8" sub, vad välja?

                              Originally posted by Slarvar View Post
                              Är ju fakiskt ett alternativ, men jag är sugen på dubbla element.
                              Har 2st Ground Zero åttor till salu ja... du kan få 2st för 3000kr plus frakt.... dom kräver inte stora lådor...
                              BilstereoPiraten
                              CDT Fantast

                              Comment

                              Working...
                              X