Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gas alpha 2x100w funderingar

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Gas alpha 2x100w funderingar

Hejsan, jag har inte köpt något slutsteg trots tidigare inlägg. Har nu tittat på ett gas steg som det är rea på hos brl. Är det något att ha för en nybörjare som vill ha lite dunk i bubblan? Jag är inte ute efter att spela fint och klart utan mest dunkadunka om ni förstår sammanhanget. Eftersom jag inte vill lägga mycket pengar på billjud just nu så undrar jag om detta duger som första steg? Jag har tänkt att ha en 12 tums bas iallafall, märke och modell har jag ingen aning om. Är det någon som provat detta?

Såhär står det om det iallafall

Ca. pris: 1 300 kr/st
    Just nu: 798 kr/st

GAS AlphaX100.2, 2-kanals slutsteg. Ny slimmad design på utsidan med en upplyst text på ovansidan. Kraftiga anslutningar för ström och högtalare gör att grova kablar kan anslutas.

Uteffekt: 2x55W RMS 4ohm, 2x100W RMS 2ohm, 1x200W RMS 4ohm bryggkopplat. PWM MOSFET. 2ohm stabil i stereo. RCA-in/utgång. HP-filter 65-4000Hz (12dB/okt). LP-filter 40-450Hz (12dB/okt). Bass boost 0-12dB (45Hz). Frekvensomfång 10-40000Hz. S/N 100dB. Känslighet 0,3-8V. Avsäkrad 30A. Riktigt tacksam för svar.

Re: Gas alpha 2x100w funderingar

Det funkar ju att driva en enkel lättdriven 4 ohms bas med det steget, men det blir ju inget superljud
    BMW E38 740
    BMW M5 -01
    bilradiohuset.se
    SM-guld 2012

Comment

Okej. Vill ju ha lite tryck hehe Har du något tips på nåt annat steg?

Comment

Hur mycket är du beredd på att lägga ut för ett steg?

Även om du köper ett billigt steg så bör du tänka på kabeldimensioneringen, gör en seriös montering så att det går att använda den "lilla" effekt som steget kan ge ut.

Jag tror att en del slarvar med strömförsörjningen till sina billiga steg eftersom "det ändå är ett billigt skitsteg", men då ökar ju risken att få oren uteffekt. Med tanke på att ett billigt steg antagligen har relativt lätt att ge ut orena signaler så får man försöka eliminera riskerna för detta, då är strömförsörjningen en viktig sak att få till bra.

Comment

Originally posted by Optima View Post
          Hur mycket är du beredd på att lägga ut för ett steg?

Även om du köper ett billigt steg så bör du tänka på kabeldimensioneringen, gör en seriös montering så att det går att använda den "lilla" effekt som steget kan ge ut.

Jag tror att en del slarvar med strömförsörjningen till sina billiga steg eftersom "det ändå är ett billigt skitsteg", men då ökar ju risken att få oren uteffekt. Med tanke på att ett billigt steg antagligen har relativt lätt att ge ut orena signaler så får man försöka eliminera riskerna för detta, då är strömförsörjningen en viktig sak att få till bra.
          okej! jag kan ge ungefär 1300 för ett steg. alltså jag vill ju att det ska basa bra och kunna spela någorlunda högt fast ändå låg budget

Comment

Detta kostar dock 1500, men är lite mer drag i http://www.blocket.se/dalarna/MDS_Ey...3.htm?ca=6&w=1
            Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Hehe det har du rätt i men jag tror det blir gas steget. Sen om jag vill ha mer tryck köper jag ett monoblock till basen och kör gas steget på framsystem

Comment

1000kr ska han ha för det steget nu:

http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=3474

Det pissar på Gas-steget 100 gånger om
                BMW E38 740
                BMW M5 -01
                bilradiohuset.se
                SM-guld 2012

Comment

Sålt redan :/

Comment

Originally posted by Kulan View Post
                    1000kr ska han ha för det steget nu:

http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=3474

Det pissar på Gas-steget 100 gånger om
                    Haha, samma som jag länkade till :P

Det mesta pissar på GAS steget 100 gånger om när det gäller att driva basar
                    Hopp, ska man göra nu då?

Comment

Originally posted by Softis View Post
                      Haha, samma som jag länkade till :P

Det mesta pissar på GAS steget 100 gånger om när det gäller att driva basar
                      Jag vet, fast det var 500kr billigare här än på blocket
                      BMW E38 740
                      BMW M5 -01
                      bilradiohuset.se
                      SM-guld 2012

Comment

Working...
                      X