Announcement

Collapse
No announcement yet.

R F 310x + RFP 4210

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• R F 310x + RFP 4210

Hej,
    Jag är nu ägare till ovanstående och för första gången även ägare till en bas med dubbla talspolar

hur kopplar jag in detta så att jag får ut mest av steget??

jag trodde först att jag skulle kunna brygga steget till 2 kanaler och driva varje talspole vid 4 ohm med effekten från höger resp. vänster kanal men man gör visst inte så??
    kan man bi-wira från samma steg? i så fall hur eller äsch, HJÄLP mig snälla nån som inser hur detta ska göras.

RFP 4210 2x4 ohm´s talspolar Max 800W
    RF 310x 4x40w Alt. 2x240w (låter lite lite) kan man få ut mer? jag tror att steget endast klarar att gå bryggat i 4 ohm?

Med vänliga hälsningar

Lasse

Re: R F 310x + RFP 4210

ser att en del vart inne och kikat på tråden, jag skulle bli jätteglad om nån kunde hjälpa mig med detta.......

Comment

Originally posted by lasse69 View Post
      jag trodde först att jag skulle kunna brygga steget till 2 kanaler och driva varje talspole vid 4 ohm med effekten från höger resp. vänster kanal men man gör visst inte så??
      Varför gör man inte så?
      Jag hade gjort så om det var mina prylar!

Kör gärna rosa brus och mät med en multimeter så du får samma utnivå i volt till bägge talspolarna bara.

//
      Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

Comment

tack, jag har inte grejer till det men om man kör samma lågnivå och splittar den till båda ingångarna så borde det bli samma nivå på dem, jag kan alltså mata ett element med båda talspolarna?? jag trodde de satte dubbla endast för impedans justering??

Comment

hej igen jag fegade ur och satte mitt gamla steg (Mac Audio)på den här basen det har liknande spec som 301x men är 2-kanaler.
          Jag får inte till det, basen finns där men endast på hög volym och då helt okontrollerat?? inget tryck eller tighthet finns alls, nästan bara ett muller??

samma sak med sonens bil hans 2 kenwood 10" låter nästan lika illa som mitt system gör och han har 301x som drivning, det känns som att det saknas en massa effekt? men han som jag köpte bas och steg av sa att det var ett jäkla tryck i hans bil med de här grejerna?? vad tusan är det vi missar här?

Comment

Du gör som du sa själv med RF steget. Bryggar så du får två kanaler och diver med höger och vänster på spolarna. Se till så att du får samma signal bara från höger och vänster!
            http://bilstereoforum.se/member.php?u=285

Comment

Brygga steget är inga problem, sedan kopplar du in en spola på varje bryggat kanal, ställ bara in steget ungefär på samma nigå, någon mätnig behöver inte göras, då stegen inte är linjära!

Fasfel? Kolla så + och - ligger rätt på basen och steget!
              Filter i steget, stäng av allt till en början, vrid ner subsonicfilter på min, vrid upp lågpass filtren på max.
              Inbyggda filter i stereon? Koppla bort dem, kör fullrange till en början! Enklare att felsöka
              Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
              www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
              www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

Comment

ok jag har testat detta och det verkar funka men jag undrar om även Rockford(huga) kör med glädje watt??? 900Watt verkar det inte komma ur den lilla godingen, snarare 150w per kanal går steget att köra i tri-mode? då kanske det levererar de utlovade watten om man kör fullt ut med 2 fram och 2 bak kanaler igång samtidigt som man tar ut bryggad effekt ??

Nu har jag lite bas i min bil men inte låter det bra och inte kontrollerat direkt mer en rumlande baskänsla, ungefär som när man byggt en för stor låda, men volymen är rätt enl RF´s forum, kanske ska ta ur lite av dämpningen??? nån som har nått tips??

Comment

jag kanske ska testa med ett monoblock som klarar att bryggas i 2 ohm???

Comment

Heter steget verkligen 310x?

310x hittar jag ingenstans, däremot 300x (även 500x och 700x). 300x ger iaf ut 4x37,5 WRMS i 4 Ohm, 4x75 WRMS i 2 Ohm och 2x150 WRMS i 4 Ohm bryggat enligt manualen.

Hur många par lågnivåkablar har du kopplat in, ett eller två par?
                    Om det bara är ett par kablar, är de kopplade på front eller rear?
                    I vilket läge står brytaren "input", i läge 2 eller 4?
                    Är steget bryggat på rätt sätt?

Monoblock är lämpligt till bas med dubbla 4 Ohms spolar, det håller jag med om. Alla monoblock klarar den belastningen utan problem.

Comment

nej jag har skrivit fel steget heter 301x är ett 4 kanals på 4x40w total effekt 900watt.
                      är det nån som har ett bra tips på ett prisvärt monoblock??
                      ett monoblock klarar alltså 1 ohm last? eftersom förstärkaren bara (ser) halva belastningen vid bryggat läge...

Comment

jag har kopplat det via högnivå omvandlare från min orginalstereo i bilen (mistsubishi colt -09). eftersom det inte fanns lågnivå ut på den, sedan sitter det y-splittar på lågnivå så front är bryggat till ena talspolen och rear bryggat till den andra talspolen. ett lustigt fenomen är dock att jag måste ta ur lågnivåkabeln innan det kommer nått ljud i anläggningen alls, efter det är det bara att sätta i kablarna igen och spela tills jag stänger av bilen eller stereon, då måste jag göra om det igen???? LOL

Comment

jag får väl köpa mig en adapterfront och en bättre stereo så jag får ut en lågnivå, de bör väl nästan alla ligga på 4 volt idag?? det var ett tag sedan jag höll på med det här nu, tips på bra prisvärda apparater emottages tacksamt!!

Comment

är det nån som provat den däringa huvudenheten Hillman?
                            3 x 4volt lågnivå Cd AUX + usb och minneskort under 800????
                            kan det vara nått att ha??

Låter nästan för bra för att vara sant.....

Comment

är det nån som har ett bra tips på ett prisvärt monoblock??
                              ett monoblock klarar alltså 1 ohm last? eftersom förstärkaren bara (ser) halva belastningen vid bryggat läge...
                              Jag har inget speciellt förslag på lämpligt slutsteg, det kommer säkert andra att föreslå. Monoblock har bara en kanal, det går inte att bryggkoppla ett sånt. De flesta monoblock idag tål 1 Ohms belastning, en del tål ner till 0,5 Ohm och vissa tävlingssteg klarar även 0,25 Ohm.

de bör väl nästan alla ligga på 4 volt idag??
                              4 V är inte ovanligt på en bilstereo, så kan man åtminstone säga.

är det nån som provat den däringa huvudenheten Hillman?
                              3 x 4volt lågnivå Cd AUX + usb och minneskort under 800????
                              kan det vara nått att ha??

Låter nästan för bra för att vara sant.....
                              Har själv inte testat den, men vad jag förstår så är den bra för sitt pris. Andra får ge mer råd.

Comment

Working...
                              X