Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygga i Bmw E34?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bygga i Bmw E34?

Hur är det att bygga i en sådan här bil?
    Alltså 5-serie från tidigt 90-tal.

Någon här som gjort det? eller vet nån som gjort?

Jag är ute efter en enkel installation, högtalare fram och baslåda.
    Inge väggar, inge plastning eller så och enklast möjliga dörrsidor, baslåda.
    Kan bygga bandpass låda eller vad som helst, eller möjligtvis basreflex,
    har för mig hatthyllan är smått enorm. (alltså får man kanske plats med både en bas och portar i hatthyllan)
    Finns det skidlucka?

Något mer jag bör tänka på? hu är väl 1-din original?

Re: Bygga i Bmw E34?

Tilläggas bör att jag har redan en uppsättning fina 5.25" liggandes,
    som jag helst ser till att få i nästa bil istället för att sälja.

Comment

Tjenare det finns ett par på forumet som har bygger i E34, bland annat jag.
      Länk till min projekttråd:
      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=607

I dörrarna finns det inga högtalare orginal i en E34, i fram är det orginal 5,25" i kickpanelerna och diskant uppe i instrumentbrädan.

Kickarna går lätt att modifiera för 6,5".

I brädan får det plats 2,5" utan att förstöra brädan.

Jag har skidlucka i min men det är inte säkert att alla E34 har det.
      Ja kör med basreflexlåda med 2x12" vänd frammåt som spelar genom skidluckan, tätat bakåt. 140.9dB på termlab (dbJams-skivan spår 3) med basar å steg för under 5000:-

I hatthyllan sitter det även 5,25" orginal men där är det också lätt att slänga i 6,5".

Ja rekomenderar att du bygger en baslåda som spelar frammåt genom skidluckan som jag har gjort.
      Blir en sorts bandpasslåda då kan man säga, fast enklare att bygga.

Är det 5,25" koaxial eller kit du har? Kör du med koaxialer nere i kickarna så kommer inte ljudbilden bli rolig. Samma om du kör med ett kit då kommer också ljudbilden bli tråkig pga att du får mellanregistret nere i kickarna. Rekomenderar 2,5" bredbandselement från peerless i brädan. Sedan delar man så högtalarna i kickarna bara spelar midbas.

Lycka till!
      Mvh Johan.

1-din är hålet för huvudenheten ja
      BMW E38 740
      BMW M5 -01
      bilradiohuset.se
      SM-guld 2012

Comment

Jag gjorde en enkel installation i min e34 jag hade för ett bra tag sen.
        Jag använde mig av backes färdiga kickpaneler som man skruvade ovanpå orginal kickpanel och vips så hade man plats för 6,5". Sen använde jag mig av DLS UR2,5 dome som sattes under orginalgallret på brädan och diskanten (UR1) monterades i a-stolpen, baslådan spelade igenom skidluckan. Installationen syntes knappt och tog inte allt för lång tid för någon som aldrig gjort det tidigare.

http://www.mamut.net/MADCarsound/subdet3.htm
        Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

Comment

Originally posted by Kulan View Post
          Tjenare det finns ett par på forumet som har bygger i E34, bland annat jag.
          Länk till min projekttråd:
          http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=607

I dörrarna finns det inga högtalare orginal i en E34, i fram är det orginal 5,25" i kickpanelerna och diskant uppe i instrumentbrädan.

Kickarna går lätt att modifiera för 6,5".

I brädan får det plats 2,5" utan att förstöra brädan.

Jag har skidlucka i min men det är inte säkert att alla E34 har det.
          Ja kör med basreflexlåda med 2x12" vänd frammåt som spelar genom skidluckan, tätat bakåt. 140.9dB på termlab (dbJams-skivan spår 3) med basar å steg för under 5000:-

I hatthyllan sitter det även 5,25" orginal men där är det också lätt att slänga i 6,5".

Ja rekomenderar att du bygger en baslåda som spelar frammåt genom skidluckan som jag har gjort.
          Blir en sorts bandpasslåda då kan man säga, fast enklare att bygga.

Är det 5,25" koaxial eller kit du har? Kör du med koaxialer nere i kickarna så kommer inte ljudbilden bli rolig. Samma om du kör med ett kit då kommer också ljudbilden bli tråkig pga att du får mellanregistret nere i kickarna. Rekomenderar 2,5" bredbandselement från peerless i brädan. Sedan delar man så högtalarna i kickarna bara spelar midbas.

Lycka till!
          Mvh Johan.

1-din är hålet för huvudenheten ja
          Tackar för svar, rätade ut en del.
          Jag har ju som ni kanske förstått inte köpt bilen än men ska jag åka o kolla så letar jag väl efter en skidlucka,
          låter riktigt bra med att en enkel basreflex fungerar i en sån här bil, jag är inte ute efter något 100% ljudbil,
          utan det här ska vara all-roundbil som går att spela hög musik i om man känner för det.

Lite frågor, jag känner att det är nödvändigt att bygga lådor till framsystem,
          hur skulle detta gå i e34? Eller är det verkligen en nödvändighet i den här bilen?
          Alltså, är utrymmet bakom kickpanelerna schysst i volym och går att kapsla in tillräckligt?

Det är kit jag har, eller ja, bara midbasar, har inte köpt diskanter än.
          Jag kör bara aktiv delning så att bara spela midbas som du säger är inga problem,
          men det borde alltså fungera med midbas i kickarna och sådana diskanter du nämner i brädan?
          Helt okej ljudbild? Kan det bli bättre med riktade midbasar?
          Har inga problem att rikta heller även om det kräver plastning,
          har bara inte lust att göra stora grejer.

Kan även byta ut 5.25" mot 6.5" om jag ska spela midbas, ingen fara där

Peerless diskanter pallar att mosa på hela mellanregister/övre register?

Comment

Originally posted by jensclaudius View Post
            Jag gjorde en enkel installation i min e34 jag hade för ett bra tag sen.
            Jag använde mig av backes färdiga kickpaneler som man skruvade ovanpå orginal kickpanel och vips så hade man plats för 6,5". Sen använde jag mig av DLS UR2,5 dome som sattes under orginalgallret på brädan och diskanten (UR1) monterades i a-stolpen, baslådan spelade igenom skidluckan. Installationen syntes knappt och tog inte allt för lång tid för någon som aldrig gjort det tidigare.

http://www.mamut.net/MADCarsound/subdet3.htm
            Kanon att se lite olika varianter, såg bra ut, men backe tillverkar väl inte grejer längre?

Comment

Yes det klarar de, är dessa ja kör med:
              http://www.hifikit.se/show_prod.php?id=2488

Kör dem ungefär 250hz och uppåt nu. Grymt ljud från de små för pengarna. När du monterar dessa krävs det bara att man bankar ner luftkanalen lite bara, ingen modfiering av brädan krävs.

Volymen i kickpanelerna är ganska begränsad men det går att modifiera.
              BMW E38 740
              BMW M5 -01
              bilradiohuset.se
              SM-guld 2012

Comment

Du körde open air i kickpanelerna typ? kapslade du in utrymmet något?
                Hinner inte kolla igenom tråden noga nu.

Hur tycker du ljudet vart? Hade du diskanter i brädan, samma diskanter som du nämnt?
                Hur är ljudbilden?

Dem diskanterna verkar helt okej, då original diskanter till kitet jag har kostar 1600kr paret så borde dem där ändå fungera för pengarna, har ju sett några här som kört dem.

Comment

Jag har inte kapslat in utrymmet i kickarna något, men det är ju inte open air för det. Är ett i princip slutet utrymme bakom, dock är det öppet till trösklarna.

Det låter helt okej för pengarna, ja har ett par billiga 6,5" element i kickarna och de spelar ju inte så man blir upphetsad men de spelar inte dåligt heller. Till infected mushrom trycker de på riktigt bra.

Peerless bredbandarna tror ja inte du blir missnöjd med, ja spelar inte snällt med mina och de håller faktiskt.

Ljudbilden blev mycket bättre när ja stoppade in peerless elementen istället för diskanterna som var med mitt kit. Det höjer ljudbilden en hel del eftersom mellanregistret spelade för fötterna förrut.. Ja delar även aktivt nu istället och har slopat de passiva delningsfilterna som följde med kitet.
                  BMW E38 740
                  BMW M5 -01
                  bilradiohuset.se
                  SM-guld 2012

Comment

Så ljudbilden är godkänd med middar i kickarna och dem diskanterna i brädan?
                    Inte för att jag är så extremt kräsen eller kommer tävla i sq men man vill ju att det låter så bra som möjligt. Må nog bli att man handlar såna diskanter iallafall, låter bra,
                    och så några tunga 6.5" eller någe.

För att förtydliga lite hur systemet är tänkt,
                    Detta är vad jag hade innan:

Pioneer P88RS
                    5.25" ur Pioneer TS-C131PRS kitet
                    Kicker L5 12"

Och är påväg att byta upp mig, sålt av en del.
                    Blir nog kanske att handla en P88RSII nu när dem är så billiga.
                    Vad ska man ha för bas i en sån här bil? Jag lyssnar mycket mer på elektronisk musik (inte seg hardstyle utan mer speedcore men även lite dubstep) och hiphop än hårdrock, men nån gång då och då händer det att man bryter på lite bring me the horizon eller meshuggah.

Jag funderade på någon våldsam 10"?

Comment

Tycker du ska köpa på dig ett par såna mellanregister..så jag har nått att provlyssna
                      sugen på såna jag med.
                      cd och en brutal 10a har ju jag till salu
                      Audi A4 B5 -98
                      Pioneer P90 + DEQP90
                      Sinfoni amplitude 50.4x
                      Sinfoni shadow 100.2
                      Sinfoni S165W x4
                      Sinfoni S100M
                      Sinfoni S25T

Vw up -12
                      På gång..
                      New car, hi end old school..

Comment

Du ska sälja ärr ess tvåan? varför? och till vilket pris? bara undrar, tänker inte köpa nåt,
                        har inge behov av så dyra grejer, nänä *himlar med ögonen*
                        som jag alltid brukar säga, sen står man där med något som kostade 2000kr mer än man tänkt lägga.
                        Funderade faktiskt på att byta ner mig ifrån P88an. Va fasen ska jag med tidskomp till?
                        Men i slutändan sitter man väl där med en RS2a istället..

10an är gosigos men porten är lite felplacerad, hade hellre haft avlång låda o porten framåt, mot ryggstödet, känns osäkert om det där funkar i sedan.

Förresten har du inte sett lådan jag knåpade ihop på en eftermiddag,
                        fyrkanten hamna ju i vardagsbilen till slut, eller soptunnan som den också kallas haha,
                        "nee om man skulle slänga i den i bruksisen så man har nåt att lyssna på påvägen till jobbet, kanske vakna till lite"
                        "lika bra att handla nå värre till finbilen"

Vete fan va jag ska lägga de, för jag tog ju inga projektbilder, men såhär slutade det iaf

http://img694.imageshack.us/img694/1072/dscf3555m.jpg
                        Last edited by Emilius; July 17, 2010, 18:14.

Comment

Mellanregister btw? du menar peerless diskanterna som nu blir mellanregister?
                          Ja, dem kommer jag med all säkerhet köpa. Till det priset så är det "bra att ha"

Comment

Är inte helt nöjd med eqn i den..sen är jag mera sugen på att bygga 4vägs system och skaffa dvd så grabben får roligare i bilen.
                            10an kan säljas med eller utan låda..lådor är alltid bra att ha
                            egentligen så är det väl ingen diskant utan ett bredbandselement
                            tidskomp har du nog ganska stor nytta av när du placerar elementen så långt isär
                            Audi A4 B5 -98
                            Pioneer P90 + DEQP90
                            Sinfoni amplitude 50.4x
                            Sinfoni shadow 100.2
                            Sinfoni S165W x4
                            Sinfoni S100M
                            Sinfoni S25T

Vw up -12
                            På gång..
                            New car, hi end old school..

Comment

Originally posted by JohanH View Post
                              Är inte helt nöjd med eqn i den..sen är jag mera sugen på att bygga 4vägs system och skaffa dvd så grabben får roligare i bilen.
                              10an kan säljas med eller utan låda..lådor är alltid bra att ha
                              egentligen så är det väl ingen diskant utan ett bredbandselement
                              tidskomp har du nog ganska stor nytta av när du placerar elementen så långt isär
                              Pma priser på grejerna eller skriv här.

Jaja det är små högtalare, dem spelar musik. Det räcker, haha

Tidskomp är säkert bra för mina öron men hur blir det för baksätespassagerarna?
                              Jag vet ju återigen inte om det går att ställa in så det blir bäst ljud i hela kupen typ, och gör det inte så har jag ingen nytta av det, då jag vill fläsha för mina polers samtidigt.

Comment

Working...
                              X