Announcement

Collapse
No announcement yet.

Potentiometer och strömbrytare på högtalar sladd?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Potentiometer och strömbrytare på högtalar sladd?

Tjenare, jag försöker här då responsen på garaget var lite seg och det ska vara en liten överaskningspresent till föräldrarna i deras sommarstuga.

Har en stuga med 12v solenergi som jag har en gammal bilradio i 4x35w. Två av kanalerna används till högtalarna inomhus, de andra används inte.

Därför tänkte jag att det skulle vara kul om de fick lite musik utomhus också så att de slipper ha så högt på inne för att höra något ute.

Planen hitills är att ovanför stereon montera 2st 2poliga strömbrytare, en sätter jag på inomhuskanalerna, och en på utomhus kanalernas pluskablar. Detta för att slippa gå in i menyn och krångla varenda gång man vill stänga ljudet inne eller ute.

Visst borde väll detta fungera utan större problem?

Sen tänkte jag även sätta en potentiometer utomhus i närheten utav vardera utomhus högtalare för att på så vis kunna justera volymen lite grann utan att behöva gå in.

Vad är det för pryl jag letar efter? Priset går långt före ljudkvaliten. Det är endå nästan bara radio som lyssnas.

Visst borde även en såhär gammal stereo klara av 3ohm, Jag har små 6ohms högtalare jag funderar på att ta till utomhus.

Hoppas att jag kan få lite hjälp här och trevlig sommar.

Mvh Martin

Re: Potentiometer och strömbrytare på högtalar sladd?

http://www.ljudia.se/tillbehor-s8213...ometer-c79649/

Såna där saker borde fungera till det du tänker göra. Just dessa potentiometrar är väl avsedda för 8 Ohms högtalare, men det bör nog funka.

Comment

Working...
    X