Announcement

Collapse
No announcement yet.

Val av Batterier?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Val av Batterier?

Tjena. Vad ska jag skicka i för några batterier i min Saab?

Har ett Tudor High Tech 55Ah framme..

I skuffen tänkte jag att ni skulle få bestämma vad jag ska ha för batterier?
    Hur många batterier tror ni jag behöver?

Ska driva:
    SPL Dynamics 3500.1
    Kicker 4 kanals steg.

MVH Daniel
    Saab 900 Turbo - bygger ljud i den

Re: Val av Batterier?

Så många AGM som du har plats och råd till.
    /tycker Erik.

Comment

Originally posted by Robsarve View Post
      Så många AGM som du har plats och råd till.
      Kanske dum fråga men AGM? =P

Comment

Originally posted by daanjel View Post
        Kanske dum fråga men AGM? =P
        http://www.ctek.com/SV/support/DifferentBatteries.aspx

AGM, Absorbed Glass Mat, (Vlies) håller syran på plats genom att separatorpapperet som består av en glasfibermatta, fungerar som en svamp.

Kapillärkrafterna i separatorn gör hela tricket. Batterierna går att bygga med mycket tunna separatorer vilket håller nere det inre motståndet. Detta gör att man kan få ut hög effekt ur liten volym, vilket gör det perfekt som startbatteri.

AGM har en olägenhet och det är att syramängden är begränsad. All syra måste sugas upp i separatorpapperet och när den lilla syramängden är omvandlad till blysulfat så är det slut i "bensintanken". För att hantera detta problem har AGM-batterier ofta lite högre syravikt. Det medför att ett AGM-batteri kan och ofta bör laddas vid en lite högre spänning.

Batterier Typ optima,Exide maxima Mfl

"Optima" Här på forumet kan förklara detta med Batterier bättre

Comment

Originally posted by daanjel View Post
          Tjena. Vad ska jag skicka i för några batterier i min Saab?

Har ett Tudor High Tech 55Ah framme..

I skuffen tänkte jag att ni skulle få bestämma vad jag ska ha för batterier?
          Hur många batterier tror ni jag behöver?

Ska driva:
          SPL Dynamics 3500.1
          Kicker 4 kanals steg.

MVH Daniel
          3st high tech till i bagaget så ska du klara dig bra även om du spelar en längre stund, säkert inget fel på dem batterierna så lika bra o ha 4 likadana

Kolla så där e bra förutsättning för att generatorn ska ladda bra bara med bra kontakt på pluskabeln (gärna bytas till grövre) mellan generator/batteri fram samt bra jord även på batteriet framme och att laddkabeln bakåt är avsäkrad både vid främre batteriet samt innan dem extra batterierna bak i bilen.
          Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

www.garaget.org/Frippe_L

Svensk Mästare 2012 i Street Stock
          Svensk Mästare 2011 i Street 100A
          Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

Comment

annars finns de några nsb 170 till salu för en vettig peng o ja har inte spelat dom trötta än. så ja kan intyga att dom är bra. hehe. skicka pm om du är intresserad.
            Never argue with an idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

Comment

Originally posted by Frippe_L View Post
              3st high tech till i bagaget så ska du klara dig bra även om du spelar en längre stund, säkert inget fel på dem batterierna så lika bra o ha 4 likadana

Kolla så där e bra förutsättning för att generatorn ska ladda bra bara med bra kontakt på pluskabeln (gärna bytas till grövre) mellan generator/batteri fram samt bra jord även på batteriet framme och att laddkabeln bakåt är avsäkrad både vid främre batteriet samt innan dem extra batterierna bak i bilen.

Okej får nog bli 3st sådana till då. Jag har funderat på att lägga alla batterierna i reservhjulsbaljan. Ska man lägga någonting mellan batterierna då så dom inte laddas ur? Har för mig att man måste de, eller så är jag bara ute och cyklar...

Mvh Daniel

Comment

Working...
              X