Announcement

Collapse
No announcement yet.

Billig strömkabel 50mm2

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Billig strömkabel 50mm2

undran Ska du tävla?? alumimium eller koppar 30mm2 så är det MAX 150A säkring,50mm2 MAX 200A,70mm2 Max 250,95mm2 MAX 300A
    Team dB Akuten

2010 Europa 3a ESPL 2009 Europa 2a ESPL och RACING 2008 Europa 3a ESPL och RACING

Comment

Originally posted by Antonio Gotti View Post
      undran Ska du tävla?? alumimium eller koppar 30mm2 så är det MAX 150A säkring,50mm2 MAX 200A,70mm2 Max 250,95mm2 MAX 300A
      Jag ska tävla.. jag kör 50mm2 nu koppar mellan batterierna sen 200A säkring. Sen har jag 200A mellan batteriet och steget. 80A på min 20mm2 kabel till min 4 kanals steg.. Det är lugnt va enligt reglerna?
      Saab 900 Turbo - bygger ljud i den

Comment

Men aluminium har en högre resistans än koppar, borde du inte tappa ännu mer då?
        Har du mätt med samma mätare (multimeter) vöver batteri och framme vid steget, eller har du någon voltmätare du förlitar dig på? (Min voltmätare i bilen visar inte alls vad min multimeter visar, det diffar en hel del mellan dom)
        Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

Comment

Originally posted by jensclaudius View Post
          Men aluminium har en högre resistans än koppar, borde du inte tappa ännu mer då?
          Har du mätt med samma mätare (multimeter) vöver batteri och framme vid steget, eller har du någon voltmätare du förlitar dig på? (Min voltmätare i bilen visar inte alls vad min multimeter visar, det diffar en hel del mellan dom)
          hmm. jag vet inte, har ingen multimeter :S Får fan ta och skaffa mig en.. Alltid bra att ha

Comment

Originally posted by daanjel View Post
            hmm. jag vet inte, har ingen multimeter :S Får fan ta och skaffa mig en.. Alltid bra att ha
            Vad har du då mätt upp ditt spänningsfall med?
            Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

Comment

Originally posted by jensclaudius View Post
              Vad har du då mätt upp ditt spänningsfall med?
              Jag har inte mätt upp det exakt! kollade på den sidan som länkades tidigare i tråden.. Men jag vet att det inte kan stämma emot verkligheten!

Comment

Koppar brukar ha 0,017-0,018 i Rå enligt flera tabeller, aluminium brukar ha 0,028. Det kan dock skilja sig litegrann beroende på vilka tabeller man tittar i.

För att få ungefär samma spänningsfall i aluminiumkabel som i kopparkabel så ska aluminiumkabeln vara ca 55% större, räknat på 0,018 i Rå för koppar. 50 mm2 aluminiumkabel motsvarar då 32-33 mm2 kopparkabel.

Comment

Originally posted by Optima View Post
                  Koppar brukar ha 0,017-0,018 i Rå enligt flera tabeller, aluminium brukar ha 0,028. Det kan dock skilja sig litegrann beroende på vilka tabeller man tittar i.

För att få ungefär samma spänningsfall i aluminiumkabel som i kopparkabel så ska aluminiumkabeln vara ca 55% större, räknat på 0,018 i Rå för koppar. 50 mm2 aluminiumkabel motsvarar då 32-33 mm2 kopparkabel.
                  Jag kör 50mm2 koppar kabel mellan batterierna och stegen Det blir nog bäst.. Man vill ju få ut så mycket kräm som möjligt ;D

Comment

30mm2 CU kabel på 5 meter får jag ca 0,6V spänningsfall på vid 200A ström.

(0,0175*5)/30=0,002916 Kabelns resistans
                    U=I*R
                    0,5833=200*0,002916

Så 1,1V i spänningsfall låter lite mycket...
                    Då: SM 1:a R20 2006
                    Nu: ?

Comment

Working...
                    X