Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygga sin egen ljudanläggning

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bygga sin egen ljudanläggning

Tjena! Först och främst så kan ni bara säga till om mitt ämne är helt ovidkomande för forumet och isf ta bort ämnet!

Jag vill bygga en egen musiklåda med hjälp av bilstereo och bilbatteri. Fast då ha den i en stor trälåda på hjul.

Vad behöver man för produkter? Hade tänkt mig att använda mig av två st diskanter och en bas.

Skulle högst uppskatta en lista på saker man behöver, har hört att man ska ha slutsteg osv. Men är inte så tekniskt insatt i det här med audiotermer.

Tack på förhand, Toffs!

Re: Bygga sin egen ljudanläggning

Vassego! Första resultatet. http://tinyurl.com/37n38hb

Comment

Originally posted by espii View Post
      Vassego! Första resultatet. http://tinyurl.com/37n38hb
      hahaha. den va bra.
      Never argue with an idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

Comment

Den har jag haft i 3-4 år nu.
        2st valfria 6x9or. Kör för tillfället med Infinity Kappa. (Blir nog snart 4st 6.5" ist)
        Ett slutsteg. Helst digitalt och så effektivt som möjligt.
        Ett batteri. Ett vanligt 70Ah räcker i ca: 15 timmar beroende på slutsteg och volym. ett 170Ah som passar perfekt i lådan räcker längre.¨
        Att mata med är vilken mp3, mobiltelefon eller vad som helst perfekt.

En bonus är att den väger ohyggligt mycket med batteri och allt i. Så man tjänar benmuskler när man drar omkring på den. Går förövrigt att fälla ihop och köra in i baksätet på en 740 utan problem.

Kostnad: Ptja, beror på vad man har hemma. Jag har betalat 170kr för material sen 50kr för kärran.

Comment

Originally posted by FarmoR View Post

Den har jag haft i 3-4 år nu.
          2st valfria 6x9or. Kör för tillfället med Infinity Kappa. (Blir nog snart 4st 6.5" ist)
          Ett slutsteg. Helst digitalt och så effektivt som möjligt.
          Ett batteri. Ett vanligt 70Ah räcker i ca: 15 timmar beroende på slutsteg och volym. ett 170Ah som passar perfekt i lådan räcker längre.¨
          Att mata med är vilken mp3, mobiltelefon eller vad som helst perfekt.

En bonus är att den väger ohyggligt mycket med batteri och allt i. Så man tjänar benmuskler när man drar omkring på den. Går förövrigt att fälla ihop och köra in i baksätet på en 740 utan problem.

Kostnad: Ptja, beror på vad man har hemma. Jag har betalat 170kr för material sen 50kr för kärran.
          FETT nice frykenlåda perfekt vid grillfesterna. ja ska bygga en likadan med meina grejer från 245an hahaha. nej men de kan väl inte va så svårt o dyr to rota ihop en partylåda. som du säger farmor de är bara o kolla va som finns hemma
          Never argue with an idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

Comment

haha ja den duger. Spelade nere vid koisken, dom som var vid freja och dom som skruvade båtarna vid "hamnen" blev griniga på oss. Lät uppenbarligen för mycket. Iofs fri sikt med tanke på att det är över en sjö. men det säger ju lite hur grymt den låter Dock satt det andra 6x9or i då, dessa är inte fullt lika tåliga. Får inhandla några riktigt feta jävlar.

Haha ja, en barnvagn med solox 18" och 48 rockford koaxer skulle jag vilja se!

Comment

Originally posted by FarmoR View Post
              Haha ja, en barnvagn med solox 18" och 48 rockford koaxer skulle jag vilja se!
              Var sätter man tidskompet???

Pierre
              SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Originally posted by Horsyhorse View Post
                Var sätter man tidskompet???

Pierre
                man får skruva lite på hjulen !?
                // Benny

Dom bästa grejorna och bästa supporten får du hos http://ljudbyggaren.se

Audi A4 avant

Comment

Originally posted by madcap View Post
                  man får skruva lite på hjulen !?

hahahaah. helt rätt. inge SQ här inte. ÖL låda är de ju. hahaa

Comment

En liten smidig lösning jag funderade på var en T-amp och sen några små lättdrivna stativare. Går att köra på batterier, perfekt att asa med sig! Om inget annat kan man ju köpa enbart T-amp och bygga in den i en låda med några högtalare i
                    Tex detta paketet: http://www.fynda.se/index.php?prodid=4011

Comment

Det behövs mer effekt! Jag brukar köra med ett pioneer GM-5300T. Det lämnar enligt specs 14.4V (20Hz-20kHz/4ohms): 2 x 125 W/1 x 380W (Bridged) .
                      Dock så sätter ju 6x9orna gränser. Behöver några riktigt feta som tål effekt och kan spela högt! Behöver inte låta sql, bara skiten spelar högt och inte brinner upp. 2papp kan jag lägga. Vilka koaxer, kittystem spelar högst för det priset?

Comment

bygge i en 25l dunk med två 5,25or en cd, skoterbattrie och en gammal batterieladdare. sakar ur båtten och bytte ut den mot en sånskiva som ja satt fast batterit och laddaren på skar sen ur två hål på sidotna för högtalarna och satt plywood bitar inuti dunken för att ha något att sktuva i. på framsidan skar ja en hål att stoppa i cdn. hade med den på en åladskryssning och då upptäkte ja att de passa ypperligt på en såndär kärra man får nåt man köper öl. spela på duktigt högt i terminalen så när man hadde tilgång till 220v peta man bara i sladden till ladaren och strömmen räkte då bussresan hem på 5 timmar

Comment

Working...
                        X