Announcement

Collapse
No announcement yet.

Finljud = Sluten Låda?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Finljud = Sluten Låda?

    Hej! Är sugen på att spela lite tight och fin bas, och funderar över vilken typ av låda jag skall bygga. Har läst runt lite, och det verkar som att om man vill ha " bra " ljud, och gärna vill offra lite Db, så är det slutet man skall köra.

    Vad som är lite oklart är dock hur (och om man ens kan!) man stämmer av lådan.

    har en Orion HCCA 124 (ej 12.4) bas, och tycker att Orions egna lådförslag verkar vettigt (känns som att de bör kunna sina egna basar)

    dock är det lite konstigt när man läser instruktionsboken, för Orion själva säger att basen skall spela uppåt, eller nedåt (vertikal position), men skriver på specifikationerna för lådan, att basen skall sitta på framsidan, dvs sitta horisontellt i lådan.

    Jag har en Mazda 323f BA, som är en relativt liten bil (som en honda civic ungefär) och med en baklucka som en CRX (dvs, inget stängt bagage, utan med en avtagbar hatthylla). Vart skall man placera en sluten låda i en sådan bil, och skall man ha konen uppåt, eller fram/bak? Förmodar att jag inte behöver plasta/bygga in lådan på något sätt, då bilen är öppen till bagaget.

    Efter att ha beskrivit min bil, så kanske någon tänker " jamen oj, i en såndär bil skall du juh helt klart ha en portad låda " etc, men om ni kommer med något sådant svar, så *måste* (haha :P tvång) ni motivera erat svar! Varför skall jag köra portad/slottad låda? Jag är som sagt inte intresserad i att spela 145db+ utan att det skall låta bra, för mig, som sitter inne i bilen, utan hörselskydd.

    Nu har jag hört ifrån en del att min orion bas " bara kan spela negerdunk " (ursäkta ordvalet, ta inte illa upp), men det tror jag inte ett dugg på. En bas som kostar så många tusen SKALL kunna spela annat med. har jag rätt/fel där?

    Specifikationerna för lådan som orion säger är följande:



    Vilken avstämmning har en sådan låda som denna? Eller försvinner hela begreppet avstämmning så fort en låda är sluten?

    *OBS* Team Brossan medlemmar behöver inte göra sig besväret att göra några inlägg i denna tråd. Jag har redan pratat med er, och ni är inte kloka att höra på! :O *OBS*

    Ja, det är korrekt observerat att denna tråd existerar även i Soundquality forumet, men jag tyckte den hörde hemma här med, och då det var taskigt med svar där, så slänger jag upp tråden här med.

  • #2
    Re: Finljud = Sluten Låda?

    Hej! Om man jämför en sluten konstruktion med en portad med samma baselement så får den slutna alltid bättre transientsvar på bekostnad av effektivitet. I vissa fall så är det dock olämpligt med en sluten låda då verkningsgraden i djupbasen nästan uteblir helt pga för lågt Q. I ditt fall så blir Q värdet strax under 1 vilket gör att du får ganska bra verkningsgrad även i djupbasen ändå. Din låda kommer inte spela någon ultratorr hifi bas vilket du aldrig kan få med de värden basen har, men den blir tightare än i motsvarande portad konstruktion hur som helst. På frågan om avstämning så räknar du inte ut den, utan där impedanstoppen hamnar är lådans avstämning. Dock så har den inte så mycket med lådans frekvensgång att göra. Mitt lådprogram ligger i min andra dator som krashat så jag kan inte kika på det, men vanligtvis brukar höjningen ligga mellan 40-60hz i en sublåda.

    Lycka till!

    Mvh Mattias Hedin
    DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999.

    Comment


    • #3
      Re: Finljud = Sluten Låda?

      Originally posted by Carazide View Post
      har en Orion HCCA 124 (ej 12.4) bas, och tycker att Orions egna lådförslag verkar vettigt (känns som att de bör kunna sina egna basar)
      Har du testat deras mindre basreflexlåda, dvs ca 42 liter avstämd till 40 Hz?
      Om du har gjort det, hur lät den i så fall?

      Originally posted by Carazide View Post
      Jag har en Mazda 323f BA, som är en relativt liten bil (som en honda civic ungefär) och med en baklucka som en CRX (dvs, inget stängt bagage, utan med en avtagbar hatthylla). Vart skall man placera en sluten låda i en sådan bil, och skall man ha konen uppåt, eller fram/bak?
      När utrymmet mellan bagage och kupe är öppet, då brukar det vara basen bakåt/uppåt som gäller. Angående att basen bör monteras med konen uppåt så gäller det (enligt vad jag har förstått) bara när man driver basen fullt ut så att den gör mycket stora konrörelser, då kan det finnas risk att talspolen "hoppar ur led". Den hamnar utanför gapet.

      Comment


      • #4
        Re: Finljud = Sluten Låda?

        Blir faktiskt lite fundersam på det angivna värdet för F3 i sluten låda, det kan inte stämma med tanke på basens Qts och Fs. För att F3 ska kunna leta sig ner mot 33 Hz så måste Qts ligga på 0,8 eller högre utifrån basens Fs.

        Comment


        • #5
          Re: Finljud = Sluten Låda?

          Originally posted by Optima View Post
          Blir faktiskt lite fundersam på det angivna värdet för F3 i sluten låda, det kan inte stämma med tanke på basens Qts och Fs. För att F3 ska kunna leta sig ner mot 33 Hz så måste Qts ligga på 0,8 eller högre utifrån basens Fs.
          Jag vet inte vad som menas med nogt av följande värden, men någon av er måste juh ha rätt!

          Betyder F3 det samma som avstämning, dvs 32.93hz avstämmning, eller är detta något helt annat.

          Har inte testat någon av orions specifikationer, utan bara i min gamla portade 55l~ låda, där det låter skit enligt mig.

          Tack för svaren!

          Comment


          • #6
            Re: Finljud = Sluten Låda?

            Det fjärde inlägget var egentligen menat som en "allmän" fundering, tänkte att tex Hedde eller någon annan kunde säga vad de trodde.

            Jo, jag vet att du hade provat din gamla låda på 55 liter och att det lät dåligt. Tänkte bara om du kanske hade provbyggt den där mindre lådan och lyssnat hur den är, jag var ju även fundersam på ännu mindre låda.

            Comment


            • #7
              Re: Finljud = Sluten Låda?

              Originally posted by Optima View Post
              Det fjärde inlägget var egentligen menat som en "allmän" fundering, tänkte att tex Hedde eller någon annan kunde säga vad de trodde.

              Jo, jag vet att du hade provat din gamla låda på 55 liter och att det lät dåligt. Tänkte bara om du kanske hade provbyggt den där mindre lådan och lyssnat hur den är, jag var ju även fundersam på ännu mindre låda.

              mmhm, nej jag har inte provat något annat ännu, men, skulle vara kul att prova din variant med någon gång.

              Vad tror du skillnaden skulle bli på den " stora " slutna lådan, respektive din lilla?

              Comment


              • #8
                Re: Finljud = Sluten Låda?

                Den slutna borde rimligtvis spela med bättre ljudkvalitet, men jag har inte lyssnat på HCCA124 så jag vet inte hur den beter sig i olika lådor.

                Det förslag jag har kikat på kommer i så fall inte att fungera med 2000 W inmatad effekt, istället blir det antagligen "bara" 1000 W som går att trycka in om det inte ska uppstå en massa flåsljud. Med tanke på att du inte är ute efter att spela så högt som möjligt kan det iof gå bra, men samtidigt är det lite synd att ha en potent bas som inte utnyttjas ordentligt.

                44 liter totalt med 102 cm2 port (30x3,4 cm i denna uträkning) som är 67 cm lång, dämpmatta på lådans innerväggar. Det låter nog nästan omöjligt att få plats med porten i en sån liten låda, men enligt mina beräkningar så ska det funka.

                Comment


                • #9
                  Re: Finljud = Sluten Låda?

                  Originally posted by Optima View Post
                  Den slutna borde rimligtvis spela med bättre ljudkvalitet, men jag har inte lyssnat på HCCA124 så jag vet inte hur den beter sig i olika lådor.

                  Det förslag jag har kikat på kommer i så fall inte att fungera med 2000 W inmatad effekt, istället blir det antagligen "bara" 1000 W som går att trycka in om det inte ska uppstå en massa flåsljud. Med tanke på att du inte är ute efter att spela så högt som möjligt kan det iof gå bra, men samtidigt är det lite synd att ha en potent bas som inte utnyttjas ordentligt.

                  44 liter totalt med 102 cm2 port (30x3,4 cm i denna uträkning) som är 67 cm lång, dämpmatta på lådans innerväggar. Det låter nog nästan omöjligt att få plats med porten i en sån liten låda, men enligt mina beräkningar så ska det funka.

                  höh, enligt dina beräkningar :P Tja, jag vågar mig då inte på något liknande du skrev, om inte jag får alla bitars exakta mått uppskrivna xD

                  Låter dock fräsigt

                  Ps, basen är juh beräknad för 4000WRMS

                  Comment


                  • #10
                    Re: Finljud = Sluten Låda?

                    Originally posted by Carazide View Post
                    höh, enligt dina beräkningar :P Tja, jag vågar mig då inte på något liknande du skrev, om inte jag får alla bitars exakta mått uppskrivna xD

                    Låter dock fräsigt

                    Ps, basen är juh beräknad för 4000WRMS
                    2000wrms 4000w peak
                    Gillar du inte hur den basen låter i portad låda hade jag nog sålt den o köpt nån mer lämpad för din smak och tycke.
                    Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                    www.garaget.org/Frippe_L

                    Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                    Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                    Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                    Comment


                    • #11
                      Re: Finljud = Sluten Låda?

                      Originally posted by Frippe_L View Post
                      2000wrms 4000w peak
                      Gillar du inte hur den basen låter i portad låda hade jag nog sålt den o köpt nån mer lämpad för din smak och tycke.
                      sant, 2000wrms, är snurrig såhär på kvällskvisten.

                      Jo, men jag gillar säkert hur den låter portad, men i min låda som inte ens är byggd för denna basen, så låter det skit

                      Comment


                      • #12
                        Re: Finljud = Sluten Låda?

                        4000 W är "peak power handling", 2000 W är "continuous power handling".

                        Mitt lådförslag kommer antagligen att få kritik för att vara "fel".

                        Comment


                        • #13
                          Re: Finljud = Sluten Låda?

                          @ Optima: Finns inget som är fel, bara olika rätt :P

                          Comment


                          • #14
                            Re: Finljud = Sluten Låda?

                            För att göra ditt test väldigt enkelt: Täck för porten i din 55 liters låda. Då har du gjort en 2CuFt sluten låda.

                            Mvh Mattias Hedin
                            DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999.

                            Comment

                            Working...
                            X