Announcement

Collapse
No announcement yet.

Låda till mellanregister?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Låda till mellanregister?

Jag har hållit på att knåpa lite med att bygga lådor till mellanregister i dörrarna, detta för att få både mer midbas och tryck i mellanregistret - jag har en 4" och diskant i brädan. Men de 6,5 element som finns tycks kräva rent enorma lådor, iallafall enligt de som programmen föreslår (provat WinISD och LSPWin). T.ex. Amega RQ6 vill ha en (om sluten) låda på 185 respektive 154 liter i de båda programmen. Är det något som är galet med värdena jag slår in eller vad är det frågan om? Det är inte precis så att en tätad dörr är på så många liter, däremot blir de kanske aldrig täta - är det därför?

Eller är qtc-värdet mer relevant till baslådor?

Jag är total nybörjare på den här fronten, d.v.s. att designa lådor, med eller utan datorprogram. Kan någon ge mig lite hjälp?

Re: Låda till mellanregister?

Lägger in en bild på RQ6an i 185, 20, 15 och 10 liter också. Alla ligger under +2Db vilket jag läste skulle vara eftersträvansvärt, men helst ska man väl ligga under 0Db i förstärkning oavsett frekvens? Jag vet som sagt inte riktigt vad jag ska leta efter

http://j.imagehost.org/0319/WinISD_amega_drvrq6.png

Comment

Amega rekommenderar 40 liter för sina 6,5"
      Octan
      Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
      Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

OctanAudio
      Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
      Fegens Vandrarhem

Bilstereoblog
      Team Ljudbyggaren

Comment

espii, Amegorna ska spela ut i dörr.

Pierre
        SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Tack för svaren!
          Originally posted by octan View Post
          Amega rekommenderar 40 liter för sina 6,5"
          Jasså? Vart har du fått reda på det? Jag är nyfiken. Det enda jag har hittat är "inte mindre än 10 liter" på någon av de webshopar som säljer den. Däremot ser "kurvan" rätt bra ut i 40 liter, men varför designa en högtalare som kan få vissa små problem med transienter (enligt qtc-värdet) om man ändå tänkt att elementet ska ha en låda på 40 liter?
          Originally posted by Horsyhorse View Post
          espii, Amegorna ska spela ut i dörr.
          Jo, jag vet att det är s.k. dörrhögtalare, men ska det innebära att T/S-parametrarna är helt irrelevanta? Rimligtvis borde högtalarna ha vissa egenskaper som gör att just en specifik miljö krävs för att de ska arbeta bäst, eller hur? Ska de spela ut i en läckande dörr eller en tät dörr? En tät dörr blir en låda, en läckande dörr upplevs väl som en väldigt stor låda? Om det ska vara en tät dörr, det skiljer bra mycket i storlek mellan olika bilar, vilket då resulterar i olika stora lådor. De lär knappast låta likadant i en stor dörr som i en liten. Därav min fråga - varför tycks deras parametrar indikera att de trivs bäst i en väldigt stor låda? En förklaring kan förstås vara att de inte är gjorda för att spela djup bas och därför stämmer inte uträkningarna, men snabba ljud (transienter) blir ju ännu viktigare högre upp i registret. Jag försöker få något grepp om vetenskapen kring högtalarlådors storlek, men hittils verkar det ytterst luddigt.

Comment

Originally posted by espii View Post
            Tack för svaren!
            Jasså? Vart har du fått reda på det? Jag är nyfiken. Det enda jag har hittat är "inte mindre än 10 liter" på någon av de webshopar som säljer den. Däremot ser "kurvan" rätt bra ut i 40 liter, men varför designa en högtalare som kan få vissa små problem med transienter (enligt qtc-värdet) om man ändå tänkt att elementet ska ha en låda på 40 liter?
            Framförallt är den designad för att spela i en dörr men sen beror det lite på hur långt ner i frekvens man tänker köra den.
            Micke F som gör dem sa 40 liter till oss när vi frågade.
            Octan
            Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
            Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

OctanAudio
            Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
            Fegens Vandrarhem

Bilstereoblog
            Team Ljudbyggaren

Comment

Nu GÖR väl Forssberg inte Amega.....däremot har han konstruerat dem (och äger märket).
              För jag är tveksam till att han själv sitter och bygger dem

Men nåväl.

På tal om täta eller läckande dörrar.
              ALLA dörrar läcker, spec. vid rutan (gummilisten), därför måste det finnas dräneringshål i botten av dörren för att det inte skall samlas vatten där och dörrarna rostar upp i förtid.
              Däremot kan man få dem täta mot kupéutrymmet.....

Så bildörrar läcker ALLTID på ett eller annat sätt.
              Det kommer man inte ifrån
              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

0,707 i Qtc är ett så kallat "optimalt" värde för sluten låda, vid det värdet är det meningen att elementet ska kunna spela med så rak kurva som möjligt tills den faller med ca 12 dB/oktav. Det finns dock flera "optimala" värden, beroende på vilka egenskaper basen är tänkt att ha.

Ju högre Qtc desto mer "rippel" får frekvenskurvan, vilket ibland är en fördel om man vill ha lite extra "knuff" i tex basdunk.

Att beräkningsprogramet visar väldigt stor låda brukar bero på ett relativt högt Qts hos elementet, då blir även Qtc högt. Har elementet exempelvis 0,8 i Qts så kan aldrig Qtc bli 0,707 eftersom Qtc alltid är högre än Qts, då kommer ett beräkningsprogram att antingen visa "oändlig" volym eller utgå ifrån ett högre Qtc.

Enligt uträkningsformeln för sluten låda så kommer lådvolymen att få "negativ" volym, det är därför som Qtc aldrig kan bli lägre än Qts i teorin.
                Last edited by Optima; May 2, 2010, 12:39.

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
                  På tal om täta eller läckande dörrar.
                  ALLA dörrar läcker, spec. vid rutan (gummilisten), därför måste det finnas dräneringshål i botten av dörren för att det inte skall samlas vatten där och dörrarna rostar upp i förtid.
                  Däremot kan man få dem täta mot kupéutrymmet.....

Så bildörrar läcker ALLTID på ett eller annat sätt.
                  Det kommer man inte ifrån
                  Sant. Tätt kan det ju faktiskt aldrig bli så länge man vill ha kvar originalfunktionen. Jag har tänkt lite fel där, gällande inre och yttre dörr/dörrsida helt klart. Men det finns ju många galna människor. Och epoxy . Tror vi just slog fast anledningen till att volymen blir så uppåt väggarna vid en "optimal" låda. Läckande lådor helt enkelt.

Originally posted by Optima View Post
                  0,707 i Qtc är ett så kallat "optimalt" värde för sluten låda, vid det värdet är det meningen att elementet ska kunna spela med så rak kurva som möjligt tills den faller med ca 12 dB/oktav. Det finns dock flera "optimala" värden, beroende på vilka egenskaper basen är tänkt att ha.

Ju högre Qtc desto mer "rippel" får frekvenskurvan, vilket ibland är en fördel om man vill ha lite extra "knuff" i tex basdunk.

Att beräkningsprogramet visar väldigt stor låda brukar bero på ett relativt högt Qts hos elementet, då blir även Qtc högt. Har elementet exempelvis 0,8 i Qts så kan aldrig Qtc bli 0,707 eftersom Qtc alltid är högre än Qts, då kommer ett beräkningsprogram att antingen visa "oändlig" volym eller utgå ifrån ett högre Qtc.

Enligt uträkningsformeln för sluten låda så kommer lådvolymen att få "negativ" volym, det är därför som Qtc aldrig kan bli lägre än Qts i teorin.
                  Tack. Kan du förklara "rippel" lite närmare? Jag har fått för mig att rippel = oförutsägbara störningar - men jag tror du menar något annat?

Comment

I det här fallet betyder det i princip ojämnheter eller variationer i frekvenskurvan, tex en eller flera peakar.

När man räknar ut 4:e ordningens bandpasslådor med handberäkningsformler så brukar det finnas några olika "fasta" värden på vilket rippel lådans återgivning ska ha, där innebär rippel att frekvenskurvan får en svacka (dvs ojämnhet/variation) i mitten av kurvan och man kan alltså bestämma om det ska vara rippel eller rak kurva.

När bandpasslådans återgivning har ett rippel så brukar frekvensområdet vara lite större och ha lägre verkningsgrad jämfört med en återgivning utan rippel.
                    Last edited by Optima; May 7, 2010, 20:16.

Comment

Qtc i sig själv säger dock ganska lite om vad man kan förvänta sig. Man behöver ha med F-3dB punkten också, då kan man börja förstå lite mer om frekvenssvaret etc.

Ett exempel: För bil så är Qtc på 0,7 och F-3dB på 40 helt förkastligt. Det blir bara tjockt. Men för hemmabruk är det inte så tokigt.

mvh Jonas
                      SM-guld 2007 och 2008.
                      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

Comment

Working...
                      X