Announcement

Collapse
No announcement yet.

Låda till mellanregister?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Låda till mellanregister?

Jag har hållit på att knåpa lite med att bygga lådor till mellanregister i dörrarna, detta för att få både mer midbas och tryck i mellanregistret - jag har en 4" och diskant i brädan. Men de 6,5 element som finns tycks kräva rent enorma lådor, iallafall enligt de som programmen föreslår (provat WinISD och LSPWin). T.ex. Amega RQ6 vill ha en (om sluten) låda på 185 respektive 154 liter i de båda programmen. Är det något som är galet med värdena jag slår in eller vad är det frågan om? Det är inte precis så att en tätad dörr är på så många liter, däremot blir de kanske aldrig täta - är det därför?

Eller är qtc-värdet mer relevant till baslådor?

Jag är total nybörjare på den här fronten, d.v.s. att designa lådor, med eller utan datorprogram. Kan någon ge mig lite hjälp?

Re: Låda till mellanregister?

Lägger in en bild på RQ6an i 185, 20, 15 och 10 liter också. Alla ligger under +2Db vilket jag läste skulle vara eftersträvansvärt, men helst ska man väl ligga under 0Db i förstärkning oavsett frekvens? Jag vet som sagt inte riktigt vad jag ska leta efter

http://j.imagehost.org/0319/WinISD_amega_drvrq6.png

Comment

Amega rekommenderar 40 liter för sina 6,5"
      Octan
      Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
      Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

OctanAudio
      Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
      Fegens Vandrarhem

Bilstereoblog
      Team Ljudbyggaren

Comment

espii, Amegorna ska spela ut i dörr.

Pierre
        SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Tack för svaren!
          Originally posted by octan View Post
          Amega rekommenderar 40 liter för sina 6,5"