Announcement

Collapse
No announcement yet.

För låg lågnivå

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: För låg lågnivå

Originally posted by espii View Post
    Varför i hela friden då? Gainen används ju för att ställa in så att högtalaren i fråga låter så mycket som den ska vid den önskade ljudnivån, alternativt för att låta slutsteget stå för så mycket av förstärkningen som möjligt utan att det låter illa. Om högtalaren aldrig börjar dista vid inställning OCH låter för lite jämfört med resterande högtalare är det inte en lösning att sänka gainen!
    Nja.....gainen är för att matcha stegets ingångskänlighet mot signalen den får in från källan.
    Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
    ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

ja jag kör på lonefox linje (och har man samma märke både hu o steg så skall den stå kl 12 har jag fått lära mig )

Comment

Originally posted by fcmg View Post
        ja jag kör på lonefox linje (och har man samma märke både hu o steg så skall den stå kl 12 har jag fått lära mig )
        Eh ursäkta mitt "påhopp" nu men KAMMA DIG!
        JAG har inte sagt det. Det var The one and only.............

Jag säger inte ett fast läge på gain.
        ALDRIG.
        Iom att man skall matcha ingångskänsligheten mot lågnivåsignalen så varierar detta väldigt mkt vad den hamnar på.

Dock brukar jag landa innan kl 12 allt som oftast.....runt 9-10 för att vara ärlig.
        Men även där diffar det ngt mellan olika steg och HUs jag haft.....men jag har sällan gått ÖVER kl 10....

/En räv som blev lite putt
        Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
        ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
          Nja.....gainen är för att matcha stegets ingångskänlighet mot signalen den får in från källan.
          Vad är det som är fel med det jag skrev, om man tittar på vad som händer i praktiken?

Och varför skulle det hjälpa i TS fall att sänka gainen på bas-steget?

Comment

Känsligt det här med känsligheten. En jag känner är skyldig mig en tjänst jag har tjänat ihop till och skänker mig ett 4-kanalssteg.
            Så jag kör på det.
            Fram tills dess kör jag på att ställa känsligheten på känsla, känns bra.

Comment

Originally posted by Lonefox View Post
              Eh ursäkta mitt "påhopp" nu men KAMMA DIG!
              JAG har inte sagt det. Det var The one and only.............

Jag säger inte ett fast läge på gain.
              ALDRIG.
              Iom att man skall matcha ingångskänsligheten mot lågnivåsignalen så varierar detta väldigt mkt vad den hamnar på.

Dock brukar jag landa innan kl 12 allt som oftast.....runt 9-10 för att vara ärlig.
              Men även där diffar det ngt mellan olika steg och HUs jag haft.....men jag har sällan gått ÖVER kl 10....

/En räv som blev lite putt
              ett missförstånd det jag skrev i parantes menade inte jag vad du har sagt lonefox förlåt det jag skrev i parantes är vad jag fått lära mig av alpine

Comment

Originally posted by xl15 View Post
                Känsligt det här med känsligheten. En jag känner är skyldig mig en tjänst jag har tjänat ihop till och skänker mig ett 4-kanalssteg.
                Så jag kör på det.
                Fram tills dess kör jag på att ställa känsligheten på känsla, känns bra.
                Låter som en ypperlig idé!

Comment

Working...
                X