Announcement

Collapse
No announcement yet.

Plastbitar ?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Plastbitar ?

Någon som har tips om var man kan få tag på 8-20 mm tjocka plastbitar till högtalaradapters utan att ruinera sig ?

I dagsläget snyltar jag frugans IKEA-skärbrädor och tillverkar ifrån men det borde finnas ett riskfriare alternativ .....

Stora plastgrossister är inte så intresserade av att sälja småbitar till privatkunder och jag har inget behov av helskivor för 10000-tals kronor .

Re: Plastbitar ?

Plast och plastskivor osv. är inte speciellt billigt att köpa eller lätt att få tag på som privatperson tycker jag och du kommer nog inte billigare undan än att köpa skärbrädor på typ Ikea eller liknande. Är det inte bättre isåfall att göra dom i MDF?
    https://adexanordic.se/Professional-...caArGcEALw_wcB

Comment

Originally posted by dannesk View Post
      Plast och plastskivor osv. är inte speciellt billigt att köpa eller lätt att få tag på som privatperson tycker jag och du kommer nog inte billigare undan än att köpa skärbrädor på typ Ikea eller liknande. Är det inte bättre isåfall att göra dom i MDF?
      https://adexanordic.se/Professional-...caArGcEALw_wcB
      Plast tar aldrig åt sig fukt och jag var sugen på att lära mig det materialet bättre .

Comment

OK, men adaptrarna sitter ju på insidan dörrarna och i bilen så har du fukt där som skulle påverka MDFen nämnvärt så har du även andra problem. Är ju bara själva inre snittytan som ens har kontakt med luften i mellandörren och den är ju bara att behandla med lim eller lacka.
        Ska man få tag på tjockare plast brukar det bli grossister, vi köper rätt mkt bearbetade plastlister på jobbet och kvm/priset är inte så billigt.

Comment

Originally posted by dannesk View Post
          OK, men adaptrarna sitter ju på insidan dörrarna och i bilen så har du fukt där som skulle påverka MDFen nämnvärt så har du även andra problem. Är ju bara själva inre snittytan som ens har kontakt med luften i mellandörren och den är ju bara att behandla med lim eller lacka.
          Ska man få tag på tjockare plast brukar det bli grossister, vi köper rätt mkt bearbetade plastlister på jobbet och kvm/priset är inte så billigt.
          Har byggt dörrsidor och baslådor av spånskiva eller MDF sedan starten av "billjudskarriären" i slutet på 80-talet och provat diverse olika ytbehandlingsmetoder under åren .

Man kommer aldrig ifrån grundproblemet ; att varken spånskivor eller MDF är tänkta att användas i den temperatur och framför allt fukthalt som det blir på vintern då minusgrader utomhus , snö ifrån kängor och ytterkläder och kupévärmaren kämpar om herraväldet över kupéklimatet .

Självklart håller en lackad MDF eller plastindränkt spånskiva bra men kunde man använda ett fuktdött material direkt så sparar man ju ett arbetsmoment då man slipper slabba med ytbehandling .

Har sett både ryssar och jänkare ( på internet ) bygga med plast så jag blev nyfiken att prova själv .

Comment

Var själv inne lite på det där efter sett en amerikansk billjudsbyggare fräsa runt i olika plastmaterial. Vet jag hittade mycket på Ebay för rimliga summor. Just nu hittade jag inte exakt det jag var ute efter men typ...
            https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_f...&_sacat=107059

Comment

Working...
            X