Announcement

Collapse
No announcement yet.

genesis problem

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• genesis problem

lyckan varade inte så många veckor:P

byggde en ny låda och skulle koppla in det på genesis steget, lasten från lådan var på 1ohm och steget (genesis M250) ska vara 1ohm stabilt enligt allt jag har läst.

när jag skulle provspela så spelade det lite men steget slog ifrån rätt omgående, efter en liten stunds väntan och kopplade så jag fick in min gamla låda med 2ohms last så spelade det igen, men slog ifrån just när det skulle bli som roligast, så min fråga är vad kan ha hänt? jordkabeln sitter och bärget har dubbla batterier och det andra steget funkar bra, så jag vet inte riktigt vart jag ska börja felsöka.

några tips?

Re: genesis problem

kan va dålig jord även fast den sitter som berget. har du batteri bak? prova lägg minus från steget direkt på batteriets minus då o se om de fortfaande gör så då. förutsätter att du har skrapat plåtrent runt om?

Comment

jag har aldrig haft samma problem förut, och allt är jordat på batteriet, har dubbla batterier bak och ett fram. men ska inte utesluta det tack för tipset

Comment

För att vara riktigt säker på att steget får rätt spänning så ska man mäta direkt på stegets anslutningar där strömkablarna sitter fast.

Comment

I 1 Ohm drar steget grymma mängder ström och en hel del av det blir värme. Det finns skäl till att det fanns fläktutgång på en del av dem.
          /tycker Erik.

Comment

jag är medveten om detta, och körde bara i 1ohm i ca 3 minuter, och ström finns det att tillgå. 13,1 volt i vilospänning med bilen avstängd. har kollat jorden nu, och den sitter precis som den ska göra, plåtren yta med M10 dragen igen om åtdragen, så det verkar inte vara det som är felet, men jag testa lite nu och om jag kör väldigt låga frek. så funkar det bättre, men det är när man kommer upp på "vanliga" toner som det slår ifrån för minsta lilla..

Comment

Originally posted by dreamcore View Post
              13,1 volt i vilospänning med bilen avstängd.
              Fast det intressanta är hur spänningen beter sig direkt på stegets kopplingsplint när du spelar musik någorlunda högt.

Comment

när allt funkar som det ska så sjunker spänningen till 11,9volt med avstängd bil, med bilen igång så ligger det aldrig under 12,3 volt. och det är mätt på kabeln som går till steget. och det är under full volym..

Comment

Sätter du båda mätpinnarna på steget?

Den spänningen ska ju annars räcka till utan problem, helt klart.

Comment

provat både med mätpinnarna på steget och en i kaross och på battiet har nog mätt på alla olika sätt tror jag, och batterierna är gz batterier som ger 2500CCA, så det är inga dåliga batterier heller.

Comment

har öppnat upp steget nu och tittat och har hittat två brända motstånd, funderar på om det kan vara någon form av säkring mot för låg last, att det är dom som ger sig först? ska iaf byta ut dom imorgon så får jag se om det funkar bättre då

Comment

Working...
                      X