Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problem med 24volt-12volt

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Problem med 24volt-12volt

Tjenare på er har problem! allt är igång nu men får skit ur stegen! bilen har en orginal 24-12 volts omvandlare som cd och boxar är kopplade till och stegen är kopplade på ena batterier och har mätt upp det, 12.8 volt avstängd motor och 15,3 med motorn på. nu till problemet, När rca kablarna är på plats får ja knappt nått ljud alls, får lite men låter som en sprängd bergsprängare och tar jag ur dom och sätter i så mitten piggen är kvar i utan att signalkabeln jordar så blir det mycket mer volym men sjuhelvetes störningar med bilen avstängd.

vad jag funderat på är om de sne drar genom signal kablarna mellan omvandlaren och batterierna eller är det nån som har nån bättre förklaring? skall testa imorgon att kopla in stereon på samma försörgning som stegen och se om det tar bort problemet.

Är tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh Alex
    ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

SHUT UP AND ENJOY THE MUSIC

Re: Problem med 24volt-12volt

Jag är ganska mycket ute och cyklar nu, men jag ska göra en gissning.

Först och främst fattar jag inte vad du har för elsystem i din bil - har jag förstått det rätt att du har en 24V generator och två seriekopplade batterier? Jorden på lågnivåkablarna är väl tänkt att gå via just RCA-kabeln, sitter det en omvandlare av något slag mellan HU och steg borde det kunna bli märkliga jordningsfel. Personligen skulle jag vara orolig för att ha bränt lågnivåkablarna/HUn. Berätta gärna hur det gick när du kopplar om strömförförjningen - ta både plus och jord till samma som stegen.

Eller vänta nu. Har du 24V slutsteg?

Som synes vet jag inte riktigt vad jag pratar om, men det vore intressant med en mer detaljerad beskrivning. Hoppas någon annan har något att säga om detta.

Comment

Originally posted by espii View Post
      Jag är ganska mycket ute och cyklar nu, men jag ska göra en gissning.

Först och främst fattar jag inte vad du har för elsystem i din bil - har jag förstått det rätt att du har en 24V generator och två seriekopplade batterier? Jorden på lågnivåkablarna är väl tänkt att gå via just RCA-kabeln, sitter det en omvandlare av något slag mellan HU och steg borde det kunna bli märkliga jordningsfel. Personligen skulle jag vara orolig för att ha bränt lågnivåkablarna/HUn. Berätta gärna hur det gick när du kopplar om strömförförjningen - ta både plus och jord till samma som stegen.

Eller vänta nu. Har du 24V slutsteg?

Som synes vet jag inte riktigt vad jag pratar om, men det vore intressant med en mer detaljerad beskrivning. Hoppas någon annan har något att säga om detta.
      Det är en lastbil.....
      Kolla tråden
      http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=344

Jag är ledsen Alex, jag har inte den blekaste.
      Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
      ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Haha! Fattar inte varför jag inte tog en titt efter några andra trådar . Jag borde sova oftare.

Fast jag trodde dock på fullt allvar att lastbilar hade 24V batterier, men det kanske inte finns.

Comment

Originally posted by espii View Post
          Haha! Fattar inte varför jag inte tog en titt efter några andra trådar . Jag borde sova oftare.

Fast jag trodde dock på fullt allvar att lastbilar hade 24V batterier, men det kanske inte finns.
          Förlåt Alex för off-topic. Men jag MÅSTE ta detta lite snabbt.

Lastbilar har 24V elsystem, men dubbla batterier på 12V i serie.

Finns dock batterier på både 24 och 48V när vi ändå pratar om det, men de är för dyra för detta ändamål och används till andra saker. De kan bla finnas hos eltruckar.
          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

har du 24 volt steg?? eller 12volt steg?

om du kör med 12volt steg så ska du ha en dc/dc omvandlare, att bara ta ström från ena batteriet kommer sabba laddningen å du kommer sabba batteribanken i lastbilen,

om du har 24 volt steg så får du ta matningen över hela batteribanken, dvs så du har 24volt till steget/en
            De finns bara ett sätt å göra saker å ting på, och de är rätt sätt, vad som däremot är rätt finns de många åsikter om........

Comment

omvandlaren som sitter, har du nån aning om hur mycket effekt den klarar? man brukar inte kunna driva alltförmycket på dessa då dom bara bruka va på några hundra watt,

Comment

Originally posted by sjobas View Post
                omvandlaren som sitter, har du nån aning om hur mycket effekt den klarar? man brukar inte kunna driva alltförmycket på dessa då dom bara bruka va på några hundra watt,
                de finns såna som klarar mycke kräm,jag har en modell som går att docka vidare till hur många amp som helst, men som du säger, de som sitter orginal e oftast för å kunna köra cd / komradio mm på bara, å räcker inte till några slutsteg
                De finns bara ett sätt å göra saker å ting på, och de är rätt sätt, vad som däremot är rätt finns de många åsikter om........

Comment

Nu ser jag inte riktigt på bilderna i projekttråden vilket batteri du använder.
                  Jag skulle definitivt använda det batteri som är "jordat" för att inte riskera att få in 24V i systemet.
                  Det låter som ngn form av jordfel & frågan är om du kan jorda minus ut från omvandlaren i samma jordpunkt som stereon? anske skulle kunna lösa problemet men jag kan ej svara på vad omvandlaren tycker om detta...

//
                  Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

Comment

okej gott at få så många svar plus från batteri går från första batteriet i serien och minus från samma batteri så har 12 volt ur kablarna i hytten.
                    endast stegen sitter på dessa kablar som går direkt från det ena batteriet. och cdn,processorn och komradion går på bilens orginal omvandlare.

Comment

det bör fungera så som du kopplat det, så troligen har du fel i nått steg lr i cd'n, MEN precis som mrmix skriver, du kommer garanterat få problem med elsystemet i bilen om du kör det så, har jobbat på en firma som pysslar mycke med 24volt system, främst i båtar visserligen, men konstruktionen är densamma, och så som du gjort tar dö på batteribanken fort, gör om gör rätt

Comment

Originally posted by M-icke View Post
                        det bör fungera så som du kopplat det, så troligen har du fel i nått steg lr i cd'n, MEN precis som mrmix skriver, du kommer garanterat få problem med elsystemet i bilen om du kör det så, har jobbat på en firma som pysslar mycke med 24volt system, främst i båtar visserligen, men konstruktionen är densamma, och så som du gjort tar dö på batteribanken fort, gör om gör rätt
                        Kommer montera in en 24-12 omvandlare till 2 batterier sen detta är tillfällig lösning bara. kommer även sätta in en 24-230.
                        saken är den att stegen är helt nya och cdn testade jag dan innan hemma utn några problem

Comment

Säger bara aj aj aj testade det som ja sa att köra stereon helt från samma kablar som stegen då funkade det fick ljud och allt funka prima. Men sen när jag skulle köra start kabeln så stereon skulle starta från tändningen (kommer från bilens orginal omvandlare) och den andra försörjningen kom från stegen så gick allt åt skogen måste byta kabeln som går ut från stereon hela vägen till boxen för den blev skadad, fuskade ihop det så fick se att stereon funka iaf men måste som sagt byta hela den kabeln. frågan e bara vad en sån kan kosta... men vet vad felet va nu iaf men inte varför igentligen! men vet hur ja ska koppla det när ja fått den nya kabeln å inte :P

Last edited by bonnenalex; April 11, 2010, 15:21.

Comment

Är du säker på att du inte kopplat på det batteriet som sitter mellan 24V+ och bygeln mellan batterierna som minus till stegen?
                            Om du har kopplat in dig där & sedan försöker köra tändning från omvandlaren blir det troligen 24V i skillnad mellan minus till stereon och plus från omvandlaren vilket skulle förklara en uppeldad kabel.

//
                            Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

Comment

Originally posted by joj View Post
                              Är du säker på att du inte kopplat på det batteriet som sitter mellan 24V+ och bygeln mellan batterierna som minus till stegen?
                              Om du har kopplat in dig där & sedan försöker köra tändning från omvandlaren blir det troligen 24V i skillnad mellan minus till stereon och plus från omvandlaren vilket skulle förklara en uppeldad kabel.

//
                              Det blev min slutsats med när detta hände men skall testa det du sa och se om det funkar bättre den vägen fram tills omvandlaren blir inköpt.och denna gången inte ha så bråttom å mäta innan istället för att bara testa.

Tack

Mvh Alex

Comment

Working...
                              X