Announcement

Collapse
No announcement yet.

Göra eget HP-filter till Triusar

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Göra eget HP-filter till Triusar

Hej,

Ska köra ett par Triusar som rearfill i en väldigt enkel anläggning där huvudenhetens inbyggda effekt driver Triusarna på låg volym för lite utfyllnad bak.
    Då huvudenheten inte har något HP-filter på det inbyggda effektsteget skulle jag behöva tips på komponenter och tillvägagångssätt för att bygga två enkla HP-filter som gör att Triusarna skonas från ca 120Hz och nedåt.

Hade tidigare ett konto på Lazzat, där jag fick ett väldigt bra tips av Robsarve, men eftersom det forumet inte finns längre går det inte att komma åt Pm därifrån.
    Det innefattade något med en mindre parallellkopplad konding av högra kvalité för att öka ljudkvalitén.

Gärna tips på var jag lämpligast beställer komponenterna ifrån.

mvh
    Henrik
    Last edited by HFR; April 7, 2010, 15:13.

Re: Göra eget HP-filter till Triusar

På sista sidan i bruxen hittar du ett filter du kan använda

http://n-core.se/images/Manualer/trius.pdf

Komponenter hittar du t.ex hos Hifikit.se.

Annars har vi några 250 Hz sladdfilter liggande till dem.
    /tycker Erik.

Comment

Hej Erik o tack för svaret!

För mig som är totalt grön på filterkomponenter;

eftersom jag ej vill ha LP-delen i filtret så är endast C-värden (konding)intressant för min del?

Men vad står Rz för, motstånd betecknas väl med ohm?

så om jag förstår rätt så kopplas det alltså enligt följande?;

Funderar över vad som blir mest kostnadseffektivt,
      Era kabelfilter; är de endast HP-delade? Vad skulle 2st sådana kosta exkl frakt? Kan ta det via PM om du vill det hellre.

mvh

Comment

Nej, det är ett andra ordningens (12 dB/okt) filter, så du skall ha en kondensator (120 uF) i serie med signalen till högtalaren och en spole (5 mH) parallellt.

Plus konjugatlänken vars två komponenter sitter i serie, parallellt med högtalaren.
        /tycker Erik.

Comment

Tack igen för svaret,

om man vill förenkla lite och klarar sig med 6db/okt, vad rekommenderar du då?

Du hade ett väldigt bra förslag när jag frågade dig sist, kommer tyvärr inte ihåg exakt, minns du? Det innefattade 2st kondingar per kanal; en mindre av högre kvalité, och en med större kapacitans av enklare kvalité.

Nånting sånt här;

Lämliga värden och kvalisorter på 1an och 2an Hade varit super för en filter-newbie
          mvh

Comment

Någon som kan ge info ang frågan ovan med enklare HP-filter?

Comment

Du behöver inget parallellt på det viset. den skall sitta paralellt med den andra kondingen.

Du använder en någorlunda billig elektrolytkondensator på 200 uf och så en högkvalitéts 1 uf parallellt med 200 uF-en, så blir slutresultatet trevligt.
              /tycker Erik.

Comment

Hej!,

tack igen för svaret, då kör jag på det.

tänkte köra 220uF- varianten av denna http://www.hifikit.se/index.php?id=787

och sedan vet jag inte riktigt om man ska lyxa till det med 1 UF-varianten av http://www.hifikit.se/index.php?id=1360 eller nöja sig med http://www.hifikit.se/index.php?id=2670 .
                Känn som det är rätt hugget som stucket i mitt fall.

Comment

Standard Z cap blir nog kanon.
                  /tycker Erik.

Comment

Working...
                  X