Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med slutsteg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp med slutsteg

    Halloj och tack för insläpp. Jag behöver hjälp av någon kunnig här, eftersom jag är totalt okunnig i ljudbygge. Seriösa svar uppskattas då jag kan luras till vad som helst känns det som
    Jag försöker hjälpa grabben koppla ljud i epan. Vi köpte begagnat ljud. En baslåda med något monosteg som vi lyckats få att låta nu sen följde det med ett jbl gto 2060 som han tänkte ha till övrigt ljud. Självklart så tror vi att allt är kopplat rätt, men uppenbarligen inte eftersom säkringen i steget går hela tiden, eller är steget trasigt? Det lyser om steget och så om man inte har "lågnivåkablar" anslutna. Så fort man kopplar i dom så smäller säkringen är det bara kasta steget eller är det något annat som kan vara fel?
    Hoppas på svar, inte kul med en tonåring som bara vill ut och köra med polarna och vara häftig med ljud som låter bra och slutsteg som lyser på mellanväggen

  • #2
    Re: Hjälp med slutsteg

    Har ni testat nya lågnivåkablar löst dragna genom bilen till stereon?
    Tänkte ifall ni inte har dragit dom gamla kablarna kanske dom är klämda nånstans & blir kortslutna.
    Min projekttråd om olika bilar.
    http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=33360
    Äkta bio ljud
    http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=34913
    Min blogg,om bilar,bilstereo & annat kul
    http://mr-nonplus.blogspot.se/

    Comment


    • #3
      Re: Hjälp med slutsteg

      Ja vi har rastat med nya kablar, ingen skillnad. Börjar kännas som att det är dags att ge upp och kasta skiten😞

      Comment


      • #4
        Re: Hjälp med slutsteg

        Hej Magnus73!
        Kul att du ser till så grabben har ljud i epan

        Kruxet med att felsöka sånt här över nätet är lite som att fråga vad d är för fel på ens bil, den låter -".....spruttibangbang o sen blir d tyst. Kan det vara bakaxeln som lossnat?"
        Det är dock skönt o läsa att ni monterat en säkring och att den går sönder hela tiden, för om ni inte monterat den hade ni kunnat haft en fin liten epabrand, vilket vi inte vill ha.

        När man felsöker är det viktigt att ta en sak i taget.
        Med hjälp av en multimeter kan man mäta sig fram (oftast) till vart problemet är/ligger.

        Går det ström fram till säkringen?
        Efter säkringen?
        Fram till slutsteget?
        Är det kortis på någon kabel från högtalarna?
        Är det en skada på någon av strömkablarna så den kommer åt metallen och kortsluter?
        Osv osv osv.

        Att man jordat på en bra, solid metallpunkt i bilen är viktigt.Med en kabel som är lika tjock som strömkabeln. Hittar man en bra jordpunkt så slipper man många otrevliga överraskningar.

        Hur hjälper det här just dig? Ja kanske inte så mycket, men kanske du förstår vårt dilemma att hjälpa dig utan att själv vara på plats o se hur allt är draget och kopplat.
        När man felsöker ar det viktigt att man jobbar sig fram metodiskt. På så vis är det enklare att hitta på vilken "sida" om steget felet ligger. På strömsidan eller "ljudsidan".

        Hoppas du hittar felet. Och ursäkta att jag inte kunde ge dig det exakta svaret på dina problem utan mer en "klapp på axeln"..

        Mvh
        Rutger
        Du lär så länge du lever, heter det.
        Jag tror att motsatsen är lika sann.
        Bengt Feldreich
        _______________________________________
        _______________________________________

        Comment


        • #5
          Re: Hjälp med slutsteg

          Tack för trevligt svar, jo jag förstår att det kan vara svårt att hjälpa till över nätet😃 det är bara det att man blir galen när man står där och grejerna inte funkar. Då griper man efter varje halmstrå till tips😃. Vi har iaf hittat felet, men kanske inte löst det ännu på riktigt rätt sätt. Hade vi steget löst så funkade det hur bra som helst, sen satte vi ett hörn av stegets "chassi" mot bilens chassi, poff sa det och säkringen small😞 med andro ord så funkade det inte när steget kom mot chassit kom mot jord på bilen. Lösningen fick bli att lägga en gummiduk över baksidan på steget och borra större hål i väggen det sitter på och lägga trä bakom för att dra fast monteringsskruvarna i utan att dom får kontakt med bilens chassi. Det skulle ju dock vara kul att hitta felet så man kan lösa det på ett mer "riktigt" sätt. Det måste ju ändå vara tänkt att man ska kunna montera ett slutsteg mot bilens chassi.

          Comment


          • #6
            Re: Hjälp med slutsteg

            Ja..
            steget är ju strömförande, och det finns gott om jordpunkter i närheten.
            var försiktig...

            Comment


            • #7
              Re: Hjälp med slutsteg

              Det är inte fel på huvudenheten då ?!? :-)

              Comment


              • #8
                Re: Hjälp med slutsteg

                Koppla bort lågnivå och remote.
                Dra en remotekabel från stegets plus, TILLFÄLLIGT
                Är steget fortfarande strömförande, så har det inte med huvudenheten att göra, den är ju bortkopplad.

                Comment

                Working...
                X