Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kunniga råd kring smäckert bygge sökes.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Kunniga råd kring smäckert bygge sökes.

God afton gott folk.
    Här kommer det förmodligen en roman.

En kompis bad mig hjälpa honom att göra något åt ljudet i sitt nyförvärv. Han har tidigare åkt a6'a med stort ljudpaket men vart less dyra rep och skaffade sig ist en avensis sedan från -99. Nu saknar han ljudet och har som ambition att få tillbaka fylligheten med en budget på 3-4k. HU har han redan.

Han är ett musikfreak utan större krav eller kunskap på ljudkvalitet (något jag anser han skall unna sig vid detta bygge) och han åker till 99% själv i bilen. Lyssnar på allt mellan Bad Religion och Tallest Man On Earth. Diskant och detaljer är viktigt! Dessutom är han aktiv inom flertalet sporter, bl.a. skidåkning så han vill kunna fälla ett säte och ha lastutrymme kvar i bagaget.

Jag tänker mig en vettig och rapp bas (aktiv kanske för att spara på utrymmet?) med ett bra, lättdrivet framsystem. Bilen är byggd med 5,25" koaxar i sparklådorna och saknar allt vad skidlucka och ljudgenomsläpp till kupé heter från bagaget. Har lossat dörrsidorna fram och det finns bra med utrymme att sätta nån 25-30mm dome uppe vid dörrhandtagen.

Så, fri talan.. Vad köper jag och hur placerar/ bygger jag? Alla tips och åsikter välkomnas varmt.

Re: Kunniga råd kring smäckert bygge sökes.

Det verkar som att det ställs lite krav på basen, och då kan jag rekommendera ESXs aktiva plattbas om det är lite snålt om utrymme, den är riktigt grym.
    För att landa runt budget på 4k så lämpar sig nog ESX QE 5,25" kit till detta. Kittet är lättdrivet, låter riktigt bra och klarar av att drivas av en vanlig huvudenhet.

Kika in på bilstereohornan.se om du vill läsa lite om produkterna, jag såg själv bland annat att det är "rea" på kittet jag nämner
    Sponsor:
    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
    Tudor Batteries - www.tudor.se
    Sonax Bilvård - www.sonax.se

Comment

Jag tackar för svaret och skall ha det i åtanke.
      Fler som har tips och synpunkter?
      Hade glömt skriva att han redan har HU sedan tidigare och den räcker med all säkerhet till för kommande uppgifter.

Comment

Ground Zero GZTA4125X-B
        Helix B52C.2
        Ground Zero UW8SQ
        blir ca 4000 för det paketet. bygga in basen på sidan av skuffen?

Comment

Att formpassa kommer att ta för lång tid. Har dessutom fullt i garaget utan möjlighet att köra ut bilen som står där e ja rädd.
          Jag söker väl främst råd om hur jag bäst får in hela registret i kupén kanske och vad marknaden har att erbjuda utifrån det.
          Sen framsystemet då där jag skulle föredra att hitta något som låter bra utan slutsteg då budgeten lätt spräcks annars.
          Motivera gärna era tips också så man har något att gå på!

Comment

Räcker väl att bygga en låda på 10-15 liter på sidan. Kanske ej behövs precis att formpassas

Comment

Working...
            X