Announcement

Collapse
No announcement yet.

10 tum genom skidlucka volvo s60

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• 10 tum genom skidlucka volvo s60

Hej allihopa! Jag ska bygga en baslåda till min Volvo s60 -06 och har tänkt att den skall stå i bakluckan med både bas och reflex riktat mot kupén.

Tänkte täta mellan baksäte och baslåda så verkligen allt går in i kupén.

Tänkte fråga er kunniga om detta är den bästa vägen att gå för att få så bra ljud som möjligt i kärran.

Har gjort en liten skiss på hur det skulle se ut ungefär (det som ska föreställa baslådan är luftutrymmet i lådan alltså skall detta omslutas med MDF)
    Är fundersam över hur basreflexen skall vara utformad med tanke på längd och höjd, volymen är densamma som basreflexröret som är rekommenderat till baselementet jag ska köpa (4", 34cm långt)

Ska använda följande utrustning
    Baselement
    Slutsteg

Vad tror ni?

Alla sorts invändningar/tips är väldigt tacksamt välkomna!

/Robin

Re: 10 tum genom skidlucka volvo s60

Måste det vara en basreflexlåda?
    Jonas, Umeå

Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
    Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

Comment

bygg en vinklad baffel sedan bygger du bara ram runt om =) eller ett annat alternativ bygg en bandpasslåda med vinklad baffel mot sätet
      Last edited by ville91; July 30, 2015, 19:58.

Comment

Originally posted by tvett View Post
        Måste det vara en basreflexlåda?
        måste och måste, har läst att det ska vara bäst ljudmässigt och jag har ingen erfarenhet av hur ljudet låter från en sluten låda så har väl blivit basreflexlåda just av de anledningarna.

Finns det några fördelar med en sluten låda förutom att man slipper det extra jobbet/utrymmet det krävs med en basreflexlåda?

Comment

Originally posted by ville91 View Post
          bygg en vinklad baffel sedan bygger du bara ram runt om =) eller ett annat alternativ bygg en bandpasslåda med vinklad baffel mot sätet
          Vinklad baffel lät intressant, är ungefär det jag hade föreställt mig i huvudet att det skulle bli men tyckte det inte skulle fungera med utrymme och så men det kanske t.o.m. är mer effektivt ur den aspekten.

Snyggare är det ju också.

Bandpasslåda, innebär det att baselementet är slutet ist för öppet? Vad tjänar man på det gentemot en "vanlig"?

Comment

Typ nåt i den stilen?

Comment

Basreflex är inte "bäst" ljudmässigt, men den är effektivare än portat då porten ger ett bidrag som förlänger kurvan neråt, för att sedan falla ännu brantare.
              Bandpass är ännu effektivare, men klarar bara spela inom ett visst område. I en bandpasslåda är det bara porten som syns, elementet sitter helt inne i en eller fler kammare.
              För ljudkvalitet så anser jag att slutet bäst.
              Jonas, Umeå

Comment

Originally posted by volvos6006 View Post

Typ nåt i den stilen?
                bandpass är att basen sitter inne i lådan! i sluten sedan är det en portad del oxå så man ser ej basen http://www1.garaget.org/gallery/arch...625_wm5wim.jpg såhär

Comment

Basreflex är inte "bäst" ljudmässigt, men den är effektivare än portat då porten ger ett bidrag som förlänger kurvan neråt, för att sedan falla ännu brantare.
                  Bandpass är ännu effektivare, men klarar bara spela inom ett visst område. I en bandpasslåda är det bara porten som syns, elementet sitter helt inne i en eller fler kammare.
                  För ljudkvalitet så anser jag att slutet bäst.
                  dock i sedanbil så funkar portad låda och ram runt eller en bandpasslåda bäst

Comment

Hur menar du nu ville91?
                    Jonas, Umeå

Comment

Tack för svaren men tror jag inte vill bygga en bandpasslåda då detta tar bort en stor del av charmen tycker jag! Sluten låda däremot låter ju frestande om det nu är lika bra eller bättre än en låda med basreflex!

Vad har ni för åsikter gentemot slutna lådor jämfört med lådor med basreflex?

En sluten skulle få bättre plats då skidluckan är 225x215 och endast basens diameter är större än så..

Comment

Hur menar du nu ville91?
                        basen spelar högre och man förlorar mkt bas i en sedan

Comment

Originally posted by volvos6006 View Post
                          Tack för svaren men tror jag inte vill bygga en bandpasslåda då detta tar bort en stor del av charmen tycker jag! Sluten låda däremot låter ju frestande om det nu är lika bra eller bättre än en låda med basreflex!

Vad har ni för åsikter gentemot slutna lådor jämfört med lådor med basreflex?

En sluten skulle få bättre plats då skidluckan är 225x215 och endast basens diameter är större än så..
                          sluten låter bättre än portat och mer lättdrivet om man kör portat! rikta porten mot skidluckan sedan bygga ram skulle jag kört =) men beror ju hur du tycker basen ska låta =) bra eller så högt som möjligt =)

Comment

basen spelar högre och man förlorar mkt bas i en sedan
                            Hur menar du att man förlorar bas i en mindre kupe? Om man ska försöka få in bas genom ryggstödet, ja, men i detta fallet ska TS täta mot skidluckan oavsett lådtyp.

Men TS får nog berätta mer om vad systemet ska vara till, kvalitet, SPL, prisklass?
                            Jonas, Umeå

Comment

Hur menar du att man förlorar bas i en mindre kupe? Om man ska försöka få in bas genom ryggstödet, ja, men i detta fallet ska TS täta mot skidluckan oavsett lådtyp.

Men TS får nog berätta mer om vad systemet ska vara till, kvalitet, SPL, prisklass?

Länkade vilket slutsteg jag köpt och vilken bas jag tänker köpa.

SPL?

Vill stoppa in baslådan för att få lite bättre drag i basen när man bränner på lite skön dunka dunka så att säga..

Comment

Working...
                              X