Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fråga om byte av stereo Audi Concert

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga om byte av stereo Audi Concert

    Ska byta ut min Concert till en modern stereo. Vad blir egentligen skillnaden i ljud gentemot den tidigare stereon?

    Är framförallt ute efter en rejäl förbättring av ljudet. Det sitter en sub i skärmlådan bak i bilen och det är som jag förstår 10 högtalare i bilen.
    Installationen ska göras av en firma. Priset för stereon är 1500:- och de vill ha totalt 4000:- för allt med kablage och installation, prisvärt?

    Men det viktigaste är att ljudet blir betydligt bättre, finns det några med erfarenheter av byte från Concert till nyare eftermarknadsstereo?

  • #2
    Re: Fråga om byte av stereo Audi Concert

    Jag upplevde ett stort lyft när jag bytte ut min Concert 2+ mot en eftermarknadsstereo. Allt basbummel försvann kan man säga, så att byta HU till en med bluetooth och behålla orginalelementen är något jag kan rekommendera.

    Delarna för att koppla in en eftermarknadsstereo med canbus-styrning av påslag och rattknappar är ungefär 1500kr, så de tar 1000kr för arbetet, vilket känns rimligt.
    Se min tråd för mer info om vad du behöver för att göra det själv:
    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35436

    Då du säger 10 högtalare så antar jag att det är ett Bose-system med dubbla baselement, något adaptern jag länkar till ska klara av, vad jag vet.
    Jonas, Umeå

    Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
    Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

    Comment


    • #3
      Re: Fråga om byte av stereo Audi Concert

      Originally posted by tvett View Post
      Jag upplevde ett stort lyft när jag bytte ut min Concert 2+ mot en eftermarknadsstereo. Allt basbummel försvann kan man säga, så att byta HU till en med bluetooth och behålla orginalelementen är något jag kan rekommendera.

      Delarna för att koppla in en eftermarknadsstereo med canbus-styrning av påslag och rattknappar är ungefär 1500kr, så de tar 1000kr för arbetet, vilket känns rimligt.
      Se min tråd för mer info om vad du behöver för att göra det själv:
      http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35436

      Då du säger 10 högtalare så antar jag att det är ett Bose-system med dubbla baselement, något adaptern jag länkar till ska klara av, vad jag vet.
      Tack för snabbt svar. Det är inget Bose-system så det är i sådana fall 9 högtalare.

      Då låter det ju som en vettig installation och ett vettigt pris. Du har rätat ut mina frågetecken.

      Comment


      • #4
        Re: Fråga om byte av stereo Audi Concert

        Det du måste ha koll på är om orginalstereon har en multiISO eller en quadlock-kontakt, och vilket antenn-system som används, för rätt Fakra-adapter. Vilken årsmodell är det?
        Jonas, Umeå

        Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
        Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

        Comment


        • #5
          Re: Fråga om byte av stereo Audi Concert

          Det är en årsmodell 2004.

          Detta är stereon som är aktuell: http://www.brl.se/sv/artiklar/jvc-kd-r961bt.html

          Comment


          • #6
            Re: Fråga om byte av stereo Audi Concert

            Aha, då är det singel-DIN i bilen alltså? Då blir det en annan fascia.
            Jag tror det är Multi-ISO-kontakt och separata Fakra på dem, alternativt en DIN och en Fakra i kombination.

            Jag kan rekommendera den HU jag har, men då blir det ersättaren istället, den är billigare nu, men lite mer än tänkt då.
            Den passar väldigt bra in i inredningen. Sobert utseende, med en kromlist som matchar A4ans panel.
            http://www.brl.se/sv/artiklar/pioneer-deh-x9600bt.html
            Last edited by tvett; June 25, 2015, 18:19.
            Jonas, Umeå

            Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
            Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

            Comment


            • #7
              Re: Fråga om byte av stereo Audi Concert

              Nu är bytet gjort, är dock inte nöjd.

              Högtalarna bak spelar väldigt lågt, nästan inte alls i jämförelse med de främre. Påvisade detta för montören, men denna förklarade att det var bara att köpa.
              Han tyckte att det var normalt att köra fader på bakre +3, men de höras ändå inte ordentligt.


              Vart ska man vända sig för att få detta fixat? Främre högtalarna spelar väldigt bra, men ljudbilden blir kass.

              Comment


              • #8
                Re: Fråga om byte av stereo Audi Concert

                Det hade jag kunnat berätta, om jag hade tänkt på att en del vill ha ljudet bakom sig.
                Orginalsteget har lägre gain än "standard", det förväntar sig högre spänning på lågnivån, tror det kan vara 4v eller något.

                Problemet med att köra fader är att det oftast minskar signalen fram, inte ökar bak. Du tappar alltså totalnivån.
                Går nog modda mitt orginalsteg för detta, vad ger du?
                Jonas, Umeå

                Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                Comment


                • #9
                  Re: Fråga om byte av stereo Audi Concert

                  Originally posted by tvett View Post
                  Det hade jag kunnat berätta, om jag hade tänkt på att en del vill ha ljudet bakom sig.
                  Orginalsteget har lägre gain än "standard", det förväntar sig högre spänning på lågnivån, tror det kan vara 4v eller något.

                  Problemet med att köra fader är att det oftast minskar signalen fram, inte ökar bak. Du tappar alltså totalnivån.
                  Går nog modda mitt orginalsteg för detta, vad ger du?
                  Trodde det skulle fungera när det sitter 4.8V lågnivå utgångar på spelaren.
                  När jag pratade med dem innan så berättade de att det var tvunget med 4.8V för att ljudet bak inte skulle bli lågt.

                  Så man kan fixa detta med ett extra steg? Ingår installation så kan vi göra affär

                  Läste denna tråd men det kanske inte alls är samma sak...?
                  http://www.audiforum.nu/showthread.php?t=614

                  Är det en omöjlighet att få alla högtalare att ge ungefär lika mycket ljud?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fråga om byte av stereo Audi Concert

                    Kan ju mycket väl vara så att Audi använt ännu högre spänning än så för att slippa skärma kabeln bakåt. Men tycker att din stereo borde räcka till.
                    Det jag sett är folk som använder högnivån, så som i tråden du länkar till, man väljer bara att inte dämpa högnivån lika mycket som man skulle göra till ett "vanligt" steg.

                    Men ska du ha så mycket ljud bakifrån? Jag antar att det är baslådans bidrag du saknar, den är en delad signal från bakkanalerna. Om du kollar min byggtråd ser du hur jag ritat och printat en kontakt som ersätter orginalstegets, för att kunna koppla in egna grejor, andra pinnar och funktioner, men ett exempel på vad man kan göra. I så fall ett 3-kanalsteg som JL Audio så kan du justera basnivån separat från bakkanalerna. Men då är vi framme vid att dra nya kablar och riva ut allt, så som jag gjort...

                    Det jag menade var att orginalsteget kanske har spänningsdelare på ingångarna som man skulle kunna modda för att få en högre gain i steget. Semestern har börjat så jag har nog tid att kolla in i steget som ligger på vinden. Såhär ser det ut invändigt, byggt med SMD så det är nog inte så enkelt.

                    Jonas, Umeå

                    Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                    Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                    Comment

                    Working...
                    X