Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tidskomp fram, "okompat bak"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tidskomp fram, "okompat bak"

    Sitter och planerar ljud för bilen.
    Samtidigt som jag vill ha välljud fram, lär man göra familjen glad i bak med ljud också.

    Tanken är att köra ett bredband i brädan och middar i dörrar fram, samt bas. drivas av steg.
    Helst skulle jag vilja ha det tidskompat, sen ett par högtalare ibak för stilla barnens behov.
    Kollat på Pioneer och Kenwoods maskiner med komp.
    Är det möjligt att köra de med tidskomp på lågnivå, sen "okompat" på inbyggda effekten för bak?
    Eller är det antingen eller?

    För längesen när jag hade tidskomp, då löste jag det med sätta effektmotstånd på bakre kanalerna som drevs av samma steg som front. Gäller samma nu eller har utvecklingen gått framåt?

  • #2
    Re: Tidskomp fram, "okompat bak"

    tror att tidskompet är på både lågnivån och inbyggda steget.
    sigpicmed välljud som mål i livet!

    Comment


    • #3
      Re: Tidskomp fram, "okompat bak"

      Originally posted by cg18ljud View Post
      tror att tidskompet är på både lågnivån och inbyggda steget.
      Misstänkte det...

      Comment


      • #4
        Re: Tidskomp fram, "okompat bak"

        Men spelar det någon roll om rear är tidskompat då på min alpine och kenwood kan man ju slå av inbyggda effekten i menyn, så gör jag, har steg kopplat på framhögtalarna och bakhögtalarna kopplat på stereon så när jag skjutsar knatten slår jag bara på bakhögtalarna, man får ju ändå lite konstig ljudbild då dom blir inblandade så.

        Comment


        • #5
          Re: Tidskomp fram, "okompat bak"

          Originally posted by ronloth View Post
          Men spelar det någon roll om rear är tidskompat då på min alpine och kenwood kan man ju slå av inbyggda effekten i menyn, så gör jag, har steg kopplat på framhögtalarna och bakhögtalarna kopplat på stereon så när jag skjutsar knatten slår jag bara på bakhögtalarna, man får ju ändå lite konstig ljudbild då dom blir inblandade så.
          Ja nu var jag lite fel ute i mitt tänk ser jag.
          Då jag hade tidskomp, hade jag en Pioneer P-99, den hade inget inbyggt steg, därför jag körde med effektmotstånd.
          Såklart, då kan man göra som du säger... stänga av rear.
          Tack.

          Comment


          • #6
            Re: Tidskomp fram, "okompat bak"

            Låter ju enklast att som sagt att köpa en HU som har avstängbart inre slutsteg och köra bakhögtalarna på det inre steget, och enbart köra steg till framsystem (och Sub) på lågnivån.

            Finns många enheter som går att stänga av enbart bakre kanaler,
            men om du då använder lågnivåutgången som heter: "Rear", (förutsätter att enheten har mer än ett par lågnivå ut) så kommer den ju stänga av även lågnivå ut till "Rear".

            Och jag tror ungarna nöjer sig med den inre effekten från enheten när det ska lyssnas på bamse eller vad nu ungarna lyssnar på

            Mvh Kalle
            Kolla in mitt bygge i Saaben!
            http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=35263

            Rockford Fosgate, Dayton Audio, Dls.

            Comment


            • #7
              Re: Tidskomp fram, "okompat bak"

              Jag kör steg på front o sub i fram och inbyggd effekt på bakhgt.
              Självklart är allt tidskompat men nivån på bak är lägre men tillräckligt för at barnen skall vara nöjda!
              __________________
              Mvh Jonas
              Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
              8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
              Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

              Comment

              Working...
              X