Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sexkantsbult som högtalarterminal i baslåda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sexkantsbult som högtalarterminal i baslåda

    Tänker använda två stycken M6x40 eller M6x50 sexkantsbult till min baslåda i bilen.
    Tänker göra högtalarkopplingen till dessa bultar.
    Tänker borra två hål och på insidan trä igenom bultarna först i 3st kabelskor och en bricka. Sedan in genom hålen och på utsidan en bricka och säkra fast med en vanlig mutter eller låsmutter. Sen varsinn kabelsko per bult och en låsmutter för att säkra.

    Frågan är vilken sexkantsbult, mutter o bricka jag ska välja.

    Rostfritt stål A4, syrafast.
    Rostfritt stål A2
    El- och blankförzinkat
    Varmförzinkat, galvaniserat

    Vilken väljer jag?
    Vilken har lägst motstånd?

  • #2
    Re: Sexkantsbult som högtalarterminal i baslåda

    Skaffa såna här guldpläterade polskuvar istället. Internkablaget lödes i ändan, gängan förs igenom lådväggen och dras fast.



    Jag har 4st liggande, i Umeå.
    Jonas, Umeå

    Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
    Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

    Comment


    • #3
      Re: Sexkantsbult som högtalarterminal i baslåda

      Vore ju perfekt. Har 8mm2 kablar så hoppas som passar?
      Hur gör jag en bygel mellan så jag får en plus och en minus? Har en dubbelbanankontakt som jag isåfall tänkte använda på kabeln mellan slutsteg och lådterminal.

      Dubbla talspolar som jag tänker paralellkoppla så jag halverar motståndet. Detta kräver ju en kabel per pol och terminal. Behöver inte förklara eftersom dubredan vet men..

      Comment


      • #4
        Re: Sexkantsbult som högtalarterminal i baslåda

        Gängan är M8 har jag för mig, 8mm2 ryms nog i lödkoppen, men vad är det för monster-SPL-bygge som behöver så grovt internkablage? 4mm2 skulle nog räcka gott och väl, avståndet är kort.

        Vet inte om jag förstår frågan, är det dubbla spolar och du vill koppla dem utanpå lådan?
        Vill du parallellkoppla eller seriekoppla dem? I OP skriver du att du ska använda 2 skruvar?
        Last edited by tvett; May 22, 2015, 23:28.
        Jonas, Umeå

        Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
        Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

        Comment


        • #5
          Re: Sexkantsbult som högtalarterminal i baslåda

          Vet att de är overkill men.. jag har sån kabel hemma så tänkte använda det.

          Dubbla 2ohms spolar som jag vill koppla till 1ohm.
          eftersom mina högtalarterminaler inte tar två stycken 8mm2 så måste jag göra kopplingen på lådan.
          det blir 3 kablar per bult en för varje spole på respektive pol. Detta gör att jag får en plusbult och en minusbult.
          Men om mina kablar rymmer på dina terminaler så vore det perfekt bara man gör en bygling då emellan.

          Comment


          • #6
            Re: Sexkantsbult som högtalarterminal i baslåda

            Ok, hmm. Inre lödkoppen är 4-4.5mm i diameter, så 10mm2 borde gå in.
            Du skulle haft en till dubbelbanan och gjort en bygel, men du kan använda en bit kabel och klämma den, i hålet som är 5mm, under yttre muttern.
            Jonas, Umeå

            Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
            Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

            Comment


            • #7
              Re: Sexkantsbult som högtalarterminal i baslåda

              Vad blir enklast och smidigast?
              Det brukar ju vara lite småmekkigt att få rätt avstånd för
              dubbelbanankontakten också. Kanske bäst att slita lös
              plasthållaren och köra separata. Då kan man ju ha vilket avstånd man vill.



              Jag har grubblat på detta hur jag ska göra rätt länge nu.
              Eftersom jag ska bygga en ny låda så tänkte jag att jag skulle ha en plan
              vid ihopsnickrandet så att jag på samma gång kan montera element och anslutningar.

              Har i mina tidigare lådor kört med såna där terminalkoppar. Men dom
              har ju sina brister och dessutom äter upp lite volym.. har risk att läcka också.

              Vad ska jag skaffa för att det ska bli så smidigt som möjligt?
              Har du några grejer till det kanske?
              Last edited by Orfeous; May 23, 2015, 00:12.

              Comment


              • #8
                Re: Sexkantsbult som högtalarterminal i baslåda

                Vad är det för element, har det månne fjäderbelastade kontakter?
                Kan ju vara lika bra att koppla direkt inne i lådan och enbart två polskruvar i lådans vägg.
                Tätt och bra.
                Jonas, Umeå

                Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                Comment


                • #9
                  Re: Sexkantsbult som högtalarterminal i baslåda

                  Absolut inget märkvärdigt
                  Rockford Fosgate T2D212

                  Jo de är fjäderbelastade kontakter.
                  tar näääääästan två 8mm2 per kontakt.

                  tänkte slippa att skruva fast kablarna. Därför som sexkantsbultar vore perfekt. Många I usa kör så med sina tjocka kablar. Hur tänkte du koppla inne i lådan?
                  Var ju så jag tänkt hela tiden. Men att koppla direkt på bultarna.

                  Ett sätt var att jag skulle dra in kabelskorna på baffeln med en träskruv Med ett par som går till lådterminalerna.
                  enkel lösning det med. Men blev inte rekommenderad att göra så av nån.
                  Last edited by Orfeous; May 23, 2015, 00:28.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sexkantsbult som högtalarterminal i baslåda

                    Den basen kanske inte funkar med min tanke, svårt satt avgöra från bilder.
                    Om terminalen på elementet nästan tar två ledare så tar den nog en ensam oskalad med.
                    Skala kabeln mitt på och dra igenom till andra spolen.
                    Jonas, Umeå

                    Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                    Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sexkantsbult som högtalarterminal i baslåda

                      Tänker du att jag gör som ett T?
                      Skarvar på en kabel mitten av kabeln som går mellan minuspolerna t.ex

                      Jag är inte så bra på detta med att komma på enkla lösningar. Kanske kör jag på bultmetoden. Kollar man på google så ser man ju hur andra gjort.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sexkantsbult som högtalarterminal i baslåda

                        Inget T, ingen skarv, kabeln går bara vidare.
                        Jonas, Umeå

                        Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                        Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sexkantsbult som högtalarterminal i baslåda

                          Originally posted by tvett View Post
                          Inget T, ingen skarv, kabeln går bara vidare.
                          Ah, smart tänkt. Hoppas det funkar. Annars kan man kanske dra igenom den skalad och sen dra krympslang/strumpa över? Risken är att det ser konstigt ut.

                          Comment

                          Working...
                          X