Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bra ljud i liten bil ??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bra ljud i liten bil ??

    Jag behöver hjälp med min dotters mopedbil.
    Ljudet idag består av en Pioneer 2300 huvudenhet med Jvc cs 428 4" dörrhögtalare.
    Och ljudet är minst sagt lite burkigt.
    Tanken är att behålla huvudenheten men byta dörrhögtalarna och köpa ett slutsteg samt en baslåda.
    Mina kunskaper är obefintligt i ämnet.
    Så jag behöver er hjälp, budgeten är ca 3000:- troligen för lite för detta forum men det brukar finnas bättre och sämre lågbudget varianter.
    Vi har hittat en massa olika varianter på blocket men vet inte vad som är bra och vad som är dåligt.
    Så snälla om någon vill hjälpa till så blir vi tacksamma.

    //Enslow

  • #2
    Re: Bra ljud i liten bil ??

    Här kommer lite förslag på trevliga komponenter som bjuder på finlir inom din tänkta budget. Jag länkar en aktiv baslåda då det för det är en billig "allt i ett lösning" som är enkel att montera. Då du säger att dina kunskaper är begränsade så kan det vara en smidigt lösning


    http://www.bilstereohornan.se/esx-ve42:1179

    http://www.bilstereohornan.se/esx-q2-a:552

    Nu vet jag inte hur bilen ser ut invändigt, men det finns andra format på lådor om en plattbas inte skulle passa bra
    Sponsor:
    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
    Tudor Batteries - www.tudor.se
    Sonax Bilvård - www.sonax.se

    Comment


    • #3
      Re: Bra ljud i liten bil ??

      Tackar för ditt svar.
      Tror det blir bäst om man ställer en låda bakomför stolarna i bagaget.
      I bilen så är det 2st stolar fram sen helt öppet bak till bagaget som är ca 85cm brett och ca 120cm långt.
      Skulle det bli mycket bättre om jag tar upp hålet i dörrarna så att det får plats 5,25" istallet för 4" eller gör det ingen skillnad?

      //Enslow
      Last edited by enslow; March 23, 2015, 13:27.

      Comment


      • #4
        Re: Bra ljud i liten bil ??

        Uppfattat! Då finns ju denna t.ex: http://www.bilstereohornan.se/alpine-swe-815:558
        Jag har själv ingen erfarenhet av den tyvärr.

        Är du inte främmande för att dra lite kabel hade jag tummat liiiiite på budgeten och satsat på detta:
        http://www.bilstereohornan.se/esx-ve42:1179
        http://www.bilstereohornan.se/esx-se2-:575
        http://www.bilstereohornan.se/esx-se-21-:836
        Jag länkar ett 2kanalsslusteg ovan, vilket skulle fungera kanon till basen i fråga om man bryggkopplar det, dessutom går det att använda till andra ändamål i framtiden, en väl värd investering m.a.o.
        Sponsor:
        Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
        Tudor Batteries - www.tudor.se
        Sonax Bilvård - www.sonax.se

        Comment


        • #5
          Re: Bra ljud i liten bil ??

          Ok bra tips vi ska fundera.
          En fråga till bara dottern vill gärna ha en stor låda med stora basar så jag undrar om dom som det är dubbla basar i från tex billebro,nmiab,brl etc för ca 2-2,500:- är dom mycket sämre.
          Jag vet att kvalite alltid slår kvantitet menman vill ju gärna ha en glad dotter än ett surkart.
          Sen att dra kablar och koppla in är inget problem bara att välja rätt komponenter som jag behöver hjälp med.

          MVH//Enslow

          Comment


          • #6
            Re: Bra ljud i liten bil ??

            Originally posted by enslow View Post
            Ok bra tips vi ska fundera.
            En fråga till bara dottern vill gärna ha en stor låda med stora basar så jag undrar om dom som det är dubbla basar i från tex billebro,nmiab,brl etc för ca 2-2,500:- är dom mycket sämre.
            Jag vet att kvalite alltid slår kvantitet menman vill ju gärna ha en glad dotter än ett surkart.
            Sen att dra kablar och koppla in är inget problem bara att välja rätt komponenter som jag behöver hjälp med.

            MVH//Enslow
            Som du säger själv, man får oftast ut mer spelglädje av 1st bra bas än 2st sämre basar, speciellt med en tight budget. Större/fler basar kräver större slutsteg vilket innebär högre kostnader. Generellt tycker jag att 2500kr låter mycket för ett par basar om man inte har slutsteg för minst samma peng.

            Jag förstår problematiken, visst måste det vara kul att kunna visa en stor låda för kompisarna, och med vettiga produkter kan det bli riktigt roligt att lyssna. Problemet kommer om något år när hon vill ha ett framsystem som kan möta upp basen, men ibland kanske det är den vägen man får gå för att göra sina barn nöjda

            Systemet jag länkade ovan skriker mer välljud än "spela högt vid korvkiosken". 4" koaxerna är bland de mer välljudande på marknaden och är väldigt lättdrivna vilket passar perfekt att hänga på den befintliga huvudenheten.
            8" basen spelar torrt, rappt, snyggt och kan leverera ett tryck som kan förväxlas med ett större element. Den smälter ihop fint till 4"arna, dessutom är det nästan inom budget.

            Om din dotter värderar kvantitet före kvalitet så blir det uppenbart att mina rekommendationer faller bort
            Då kanske det är mer aktuellt att kolla på en färdig låda med dubbla 12or t.ex som du säger.
            Sponsor:
            Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
            Tudor Batteries - www.tudor.se
            Sonax Bilvård - www.sonax.se

            Comment


            • #7
              Re: Bra ljud i liten bil ??

              Jag ska försöka få henne att förstå ikväll.
              Tack för alla dina tips.

              //Enslow

              Comment


              • #8
                Re: Bra ljud i liten bil ??

                Men om det nu är stor låda som gäller, köp INTE från Billebro! Märkligt att den firman finns kvar...
                Mitt projekt: Volvo V60
                BRL - B2 & Dayton

                More to come...

                Comment


                • #9
                  Re: Bra ljud i liten bil ??

                  Nej då vi ska in på ett lokalt företag och prova ut lite utrustning.
                  Man tack för tippset

                  //enslow

                  Comment

                  Working...
                  X