Announcement

Collapse
No announcement yet.

Inställningar framsystem

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Inställningar framsystem

Hej!
    Har införskaffat ett nytt framsystem Alpine spr-60c 6,5" kitsystem. Har kopplat dessa till främre kanalen på Rockford t4004 4-kanalssteg.

Fick för mig att ljudbilden skulle bli bättre om jag monterade ett 4" koax i instrumentbrädan där original också sitter (gamla S40) och TA BORT diskanten från 6,5" kitet som satt där innan, så köpte och monterade idag Alpine SPG-10C2. Detta kopplade jag till bakre kanalen

Är detta rätt tänkt eller borde jag bara köra kitsystemet?
    Jag undrar också hur jag ska ställa in steget för att få korrekt ljud. Vilka frekvenser ska jag dela respektive högtalarpar i? OM jag nu ska behålla konfigurationen såhär.

Re: Inställningar framsystem

Originally posted by mattiastoyra
    Hej!
    Har införskaffat ett nytt framsystem Alpine spr-60c 6,5" kitsystem. Har kopplat dessa till främre kanalen på Rockford t4004 4-kanalssteg.

Fick för mig att ljudbilden skulle bli bättre om jag monterade ett 4" koax i instrumentbrädan där original också sitter (gamla S40) och TA BORT diskanten från 6,5" kitet som satt där innan, så köpte och monterade idag Alpine SPG-10C2. Detta kopplade jag till bakre kanalen

Är detta rätt tänkt eller borde jag bara köra kitsystemet?
    Jag undrar också hur jag ska ställa in steget för att få korrekt ljud. Vilka frekvenser ska jag dela respektive högtalarpar i? OM jag nu ska behålla konfigurationen såhär.
    Du tänker rätt och kommer förmodligen att få upp ljudbilden endel med denna uppsättning.

Börja med att dela runt 200-250 och leta dig sedan neråt så långt du kan utan att Koaxerna tappar taget om de lägre frekvenserna

Men skall jag vara ärlig hade jag nog föredagrit ett rent 4" element och behålla diskanten från SPR kittet istället för den som sitter i koaxen på billigare SPG.
    Då hade du kunnat flytta filtret till 4" och diskat och delat aktiv mellan kitt och 6"
    Roger Edvinsson
    Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
    helst på saker av kolfiber :-)

Comment

Ok vad bra. Ja, kanske ska satsa på att uppgradera så i framtiden, var för ivrig så köpte den billigare 4" för att jag helt enkelt inte hittade den dyrare någonstans.

När jag ändå ställer dumma frågor, spelar det någon roll hur jag ställer frekvensen på slutsteget när man har passiva delningsfilter (inbyggt i kitet för woofern, separat för diskanten. koaxerna vet jag ej)? Eller ska jag ändå ställa dom på HP och den frekvensen du sa?

Så koaxerna runt 200-250 och 6,5"an på typ 50-60 ????

Comment

Dela 6,5" högpass i stereon runt 40-70Hz beroende på vad som funkar i din bil och hur högt du vill spela, sen delar du dom lågpass i steget vid ungefär samma frekvens som du dela 4orna högpass. 6,5orna får alltså både högpass och lågpass, 4orna enbart högpass.
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
          Dela 6,5" högpass i stereon runt 40-70Hz beroende på vad som funkar i din bil och hur högt du vill spela, sen delar du dom lågpass i steget vid ungefär samma frekvens som du dela 4orna högpass. 6,5orna får alltså både högpass och lågpass, 4orna enbart högpass.
          Ok, kommer detta fungera trots att Alpine spr-60c middarna har sitt filter inbyggt?

Comment

Midbasar med inbyggt filter?? Medföljande separat delningsfilter behöver inte användas när du delar aktivt, så det kan du skippa.
            BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Du skapar ett aktivt bandpassfilter med filtren i enheten (högpass) och steghet (lågpss) så som CriZtoffer beskriver.

Till en början kan du köra med koaxarna men i längden skulle jag antingen bytt element (4") eller fimpat diskanten i koaxen och använt filtret och diskanten från 6.5"-kitet. Men det är jag.
              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
                Midbasar med inbyggt filter?? Medföljande separat delningsfilter behöver inte användas när du delar aktivt, så det kan du skippa.
                Ja alltså högtalarterminalen (heter det så) består utav fem stycken stift. Från slutsteget plus och minus och sedan ska filtret på intilliggande stift och genom filtret till diskanten. Femte stiftet är om man ska koppla förbi och kör aktivt.

Koaxarnas diskant låter fan inte bra så kanske lika bra att fimpa dom helt och köra med 6.5 kitet tills jag skaffat ett rent 4" element?

Comment

Kolla om du kan koppla ur diskanter i koaxerna då och kör sen dom som mid på filtren till kitet ihop med diskanterna, och så kör du midbasarna separat.
                  BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Vad krångligt det blev :P
                    Går det ens att köra aktiv delning med steget jag har plus HUn Kenwood KDC-BT60U eller behöver man fler komponenter?
                    Och delningsfiltret tillhörande spr-60c är ju endast till diskanterna http://www.alpine-usa.com/product/view/spr-60c.

Kännet mig rätt lost som ni ser

Comment

Har jag förresten ngnting att tjäna på att bara dela 6.5orna och antingen diskarna eller 4orna aktivt? Och isf vilka? För som jag förstår det måste man ha en kanal per högtalare. Och jag har ju en 4-kanalare. Det andra steget som är 2-kanaler är ju tänkt att bryggas till basen

Comment

Working...
                      X