Announcement

Collapse
No announcement yet.

Slutsteg

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Slutsteg

Hej,

jag är superny i detta forum och även superny i inom ljudbygge i bil.
    MEN jag är proffs på att lyssna på musik

Undrar lite kring slutsteg, jag har ingen lust att lägga ner hur mycket pengar som helst på att förbättra ljudet i min bil, finns det 5 kanals slutsteg som ger ca 100W/kanal under 2000 kr som är något att ha (4 högtalare + subwoofer)?

Man läser i olika recensioner om vad folk tycker och tänker om de lite mindre kända märkena, men är det någon som vet rent teoretiskt och kanske själv testat om dessa verkligen bara är skräp. Om det finns vad är det då för märke man bör hålla sig till, alla tips välkomna!

Tack o bock!

Re: Slutsteg

Jag har ingen bra koll på bilstereobranschen längre men håll utkik på tradera efter nåt av de mer kända märkena, kan rassla fram rätt steg till rätt pris rätt vad det är. Köpte själv nyligen ett 4-kanals magnatsteg på tradera till bra pris...

Comment

Har tyvärr igen bra erfarenhet av att köpa begagnat, köper hellre något nytt eller från någon man känner. Men jag ska kika så får vi se

Comment

Begagnat är tveklöst vettigast i dagen läge, finns massa grejer till salu för långt under nypris och köper man kända märken och helst med kvitto så ser då inte jag nån som helst fara med att köpa begagnat! Bäst är såklart ifall man kan åka och köpa produkten på plats så man kan prova den.
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Sopa man är så köpte jag ett MDS X4 lite slutsteg, stod nytt på annonsen. Köpte det på plats och det såg bra ut men jag testade aldrig puckad som man är. Några dagar senare packade jag upp det hemma och tykte att det luktade lite väl mycket "elektronik" så att säga. Skruvade upp plåten och ser att två av kretsarna är helt svarta inkl kylaren, hörde av mig till snubben så säger han bara att det var nytt när han sålde det och att jag måste bränt det själv, fast jag aldrig kopplat in det ens. SÅ kan det gå....

Comment

Jag tänker att det är så billigt med bilstereo att det inte är nån vits att köpa beg. Fast jag tänkte mest på en huvudenhet, finns Pioneer med USB för ca 500 kr nya. Kanske slutsteg är dyrare. För sju, åtta år sen köpte jag ett JBL fyrkanal steg, det var inte dyrt det heller minns jag, funkar svinbra idag, fina filter osv.
            Köpa beg skulle jag nog bara våga av nån polare. men, men, det är ju jag det. Kan man testa så så går det nog bra. Fast att få ett paket skickat skulle jag aldrig våga…

Comment

Originally posted by JBL View Post
              Jag tänker att det är så billigt med bilstereo att det inte är nån vits att köpa beg. Fast jag tänkte mest på en huvudenhet, finns Pioneer med USB för ca 500 kr nya. Kanske slutsteg är dyrare. För sju, åtta år sen köpte jag ett JBL fyrkanal steg, det var inte dyrt det heller minns jag, funkar svinbra idag, fina filter osv.
              Köpa beg skulle jag nog bara våga av nån polare. men, men, det är ju jag det. Kan man testa så så går det nog bra. Fast att få ett paket skickat skulle jag aldrig våga…
              Jag har i stort sett bara beggade prylar i bilen och det har jag sparat många tusen på. Forumets köp&sälj tycker jag är bra

Comment

Hmm det kanske inte var så dum ide och kika på det här

Comment

Klart det finns billiga nya grejer, men då är kvalitén därefter också. Jag lägger hellre samma summa på begagnade grejer, rent generellt får man då nåt som kostar dubbelt så mycket nytt.
                  Last edited by ChriZtoffer; February 25, 2015, 12:58.
                  Mitt projekt: Volvo V60
                  BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Håller med föregående talare! Har oxå i stort sett bara beggade prylar. Har aldrig åkt på en nit i köp/sälj här på forumet....

Comment

Hmm hittade kanske rätt bra nya prylar...
                      Förstärkare, någon av dessa två fast jag inte fattar vad som skiljer dom två åt mer än 200 kr i pris
                      - http://www.tradera.com/item/171402/2...art-fraktfritt
                      - http://www.tradera.com/item/171402/2...art-fraktfritt

Subba
                      http://www.tradera.com/item/171403/2...fer-fraktfritt

Några synpunkter?

Comment

Det dyrare ligger på 4x60w istället för 4x40w på det billigare. Ligger ett spl steg på 4x150w på köp och sälj här på forumet. Ligger väl på strax över 2000:- nytt vet jag. Lär du få köpa billigare än något av dem du länkade till iaf
                        Aktiv usb är ju smidigt, men jag bygger hellre själv. Känns som man får mer tryck för pengarna! Och att man kan byta steg eller bas om man vill uppgradera senare.

Comment

Tack för tydliggörandet, blir inte klok på alla dessa specifikationer..
                          - Maximum Output Power760 W (bryggat) eller 4 x 120 W (4 O) eller 4 x 190 W (2 O)
                          - CEA 2006 Power (THD + N = 1%)4 x 60 W (4 O)
                          - Continuous power output (RMS)4 x 60 W (4 O) eller 4 x 90 W (2 O) eller 2 x 180 W (4 O bryggat)

Lätt för en amatör som jag att tro att det ger 4x120 W

Ska kika lite i köp o sälj här så får jag se. Om ni ser nått intressant så hojta till

Sen att bygga, jo det är sant men jag vill ha nått litet och smidigt just nu eftersom jag inte har varken tiden att sätta mig in alla detaljer eller för byggandet.

Comment

Vad är du ute efter med din bilstereo förresten? Bara allmänt bra tryck eller ljudkvalité? Kan vara bra att veta innan man kommer med eventuella råd!

Comment

Jag är inte ute efter något supertryck utan mer ett bra ljud med en hyfsad bas.
                              Har igen en Dynavin eftermonterad stereo som skulle behöva lite mer skjuts med ganska ok högtalare.

Comment

Working...
                              X