Announcement

Collapse
No announcement yet.

montera basar i mellanvägg på skåpbil?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• montera basar i mellanvägg på skåpbil?

Ok, ändrar upplägg lite i frågeställningen....

Kör en Opel Vivaro till vardags och tänkte förbättra ljudet lite, så billigt som möjligt.
    Kupén är ganska liten med skiljeväggen precis bakom ryggstödet. Den är tre säten, eller rättare sagt förarsätet och en obekväm tvåsitssoffa..

Originalhögtalare är diskanter i instrumentbrädan och bas/mellanregister i dörrarna. hu (som ja precis lärt mig att ni kallar't) är nån Opel standard Cd30 som inte har lågnivå ut (enl. vad jag googlat mig till). Jag har en gammal bilradio men lågnivå ut men då kan jag ju inte köra blåtand i bilen....

Har en del högtalare liggandes som jag tänkte försöka använda på nåt vis (inte alla så klart).
    Gas Alpha 4,25" koaxialer, mds 6,5" koaxialer ( kommer inte ihåg modellbeteckning men d är röda koner) tror båda kostade ca 5-600:- paret när det begav sig. Har även mds 6,5" (gul kon m röd text) med backe delningsfilter och mds mt-4 diskanter, men jag hittar bara en av 6,5 tummarna, en andra behöver ny kantupphängningen ( om jag nu inte har förpassas den till högtalarhimlen och glömt bort det)... Det ligger 4st 12" mds fanatic hemma i källaren också.

Har köpt en högnivåomvandlare på biltema och ett Magnat black core four..

Min plan var att ta hål i mellanväggen, kasta i en tolvtummare ifrån skåpsidan, så det blir en "Infinite baffle". Fördelar: slipper bygga låda och tar inget utrymme i kupén. Nackdelar: vet inte om man får ta hål i mellanväggen, dels p.g.a bilens konstruktion och krockskydd, och dels p.g.a att det är leasingbil...

Hade tänkt använda mds 6,5" kittet i originalhålen men det sket sig just nu...

Mds 6'5" koaxialer i dörrarna, blir det knas med diskanåtergivningen då? Midarna sitter rätt långt ner i dörrarna...

4,25" koaxialer i instrumentbrädan, 6,5" koaxialer i dörrarna med passivt delningsfilter mellan?

6,5" koaxialer i "kickar" på golvet?

Plan B på basfronten är väl att bygga en baslåda vid fotutrymmet för mittsätet, antagligen isobariklåda (nu är det möjligt att jag blandar ihop uttrycken, var längesen jag håll på med högtalare) med 2 1st 12" för att få så liten lådvolym som möjligt.

Steget tänkte jag köra som 3-kanals.

Nån som har idéer tips och råd?

/Per

Re: montera basar i mellanvägg på skåpbil?

En möjlighet är ju att göra som vi gjorde i kompisens Vivaro.
    En st Hertz ES200 (http://www.brl.se/sv/artiklar/hertz-es-2005-.html)
    Ett gjutrör från en bygghandel (https://www.byggmax.se/gjutning-och-...gjutror-p17815)
    Samt ett par MDF-bafflar, så hade vi gjort ett smidigt basrör på 9,5L

Röret får lätt plats under passagerarstolen, riktat mot dörren.
    Detta kan ju naturligtvis inte jämföras med 4st 12"
    Men, det spelar förvånansvärt bra för att kosta under 1000kr färdigt
    Han matar basen med ett gammalt Rockford Punch-100DSM, bryggat 4ohm.
    (http://amp-performance.de/580-Rockfo...ch-100DSM.html)

Mvh Micke

Comment

Ja just det, rör går det ju kanske att använda. Funderar på om ett sånt rör verkligen får plats under passagerarstolen... Det är mycket stag och skrot där. Ska kollas iaf!

Tänkte också kolla möjligheten att göra nån formanpassad glasfiberlåda...

Comment

Detta röret blev såpass kort (ca 34cm) att det gick att få in det så mycket så det bara stack ut några cm framåt, alltså inte i vägen alls

Mvh Micke

Comment

Aha! Ja det är klart ett rör på nästan 10 liter tar ju inte upp mer plats än...tio liter

Om det blir trassel med montering av tolvtummarna ska jag definitivt ta sikte på nåt liknande!

Comment

Nu har jag hittat gamla lådritningar från Backe... En sluten för hemmabruk på 51 liter, qtc på ca 0,8. En annan för bil på 31 liter med qtc =1.06. F3=44.4hz. Om jag gör en isobariklåda på den sistnämnda kommer jag ju ner till knappt 16 liter. -Det kan gå att plasta en låda framför mittsätet med den innervolymen. Det är inte mycket plats -men det är trångt! Då kan jag paralellkoppla basarna så det blir lite mer Ost ifrån steget.

Kanske snart dags att starta byggtråd istället...

Comment

Working...
            X