Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rejäl 8" till pytteliten sluten låda?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Rejäl 8" till pytteliten sluten låda?

    Enligt den här tråden så pekar Dayton 8"ans data på att det trivs bäst i en sluten låda.

    Ska bli intressant att se hur du tycker att det funkar sedan

    Mvh Micke

    Comment


    • #32
      Re: Rejäl 8" till pytteliten sluten låda?

      Originally posted by T-Micke View Post
      Enligt den här tråden så pekar Dayton 8"ans data på att det trivs bäst i en sluten låda.

      Ska bli intressant att se hur du tycker att det funkar sedan

      Mvh Micke
      Nice! Tack för länken, riktigt intressant läsning. Tog en stund att läsa igenom, men var ju riktigt rolig läsning.

      Fick värde på 47 på Jonash skala, där över 75 är optimerat för portat och under 50 är optimerat för sluten låda. Och 0,017 på robsarves skala, som säger att den tordes kunna gräva ganska djupt även i sluten låda;

      Originally posted by Robsarve View Post
      Om ni läser vad jag skrivit så står det:
      ": Qts/fs. Om man vill köra en sluten låda som inte saknar djupbas så måste denna faktor vara ganska hög. "

      Ett värde på minst 0,01 är nog en lägsta gräns för att det inte skall bli helt blodfattigt. Men 0,02 är närmare vad man vill ha. "hög" var nog förresten ett lite olyckligt ordval.

      Comment


      • #33
        Re: Rejäl 8" till pytteliten sluten låda?

        ja jag ska prova med 2 6.5" och se eftersom jag redan sitter på dessa.

        Mina JL har 4ohms spolar och slutseget är ett Alpine mono (digitalt) på 500watt vid 2 Ohm så där räcker det till.

        Men Som sagt så har jag små spanat på dessa innan så det ska bli kul att få veta hur dom kommer att låta
        / Jimmy

        Comment


        • #34
          Re: Rejäl 8" till pytteliten sluten låda?

          Originally posted by T-Micke View Post
          Enligt den här tråden så pekar Dayton 8"ans data på att det trivs bäst i en sluten låda.

          Ska bli intressant att se hur du tycker att det funkar sedan

          Mvh Micke
          Fått hem 8" Dayton Audio! =)
          Bra kvalitetskänsla. Mjuk upphängning av gummi. Kon av jätte-tunn aluminium. Väl tilltagen upphängning med lång vandringsväg. Verkar ha helt extremt låg rörlig massa mms. Närmaste jag kommit hifi-element inom bilstereo. Var en liten chansning eftersom jag aldrig varit borti dom tidigare, men förefaller mer och mer att vara ett bra val.

          Dock hade dom inte mellanregistret inne på lager, så det kommer i slutet av februari när dom får leverans från USA. Tar imot lite grann eftersom jag har tänkt ha alla tre elementen vertikalt monterade ovanför varandra (dock mellanregistret i en sluten kammare innuti den slutna lådan som DA8" spelar i) istället för det mittersta sätet, och jag skulle gärna vilja ha alla elementen hemma innan jag börjar laborera med låda. Så kan kanske ta lite tid innan allt kommer på plats =/
          Attached Files

          Comment

          Working...
          X