Announcement

Collapse
No announcement yet.

Köpråd, hjälp!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Köpråd, hjälp!

    Har bestämt mig för att bygga om biljudet i min sommarbil (som var det första biljudet jag byggt).
    Nu ska det bli seriösare grejer med lite tryck men fokusen ligger på välljud. Fokusen ligger inte på att spela högt.
    Det jag ska bygga om som jag inte är nöjd med är baselementhistorien.
    Har köpt detta slutsteg http://dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_886
    Har även en baslåda, sluten 31 liter massiv 22mm mdf med kantlister dämpull o hela köret.
    Men det som får mig att klia mig i huvudet är vilken bas jag ska ha. Budgeten ligger på max 2500 kr och vill helst utnyttja slutstegets 1050 wrms i 1 ohm om det är möjligt
    En annan begränsning är att monteringsdjupet får absolut max vara 165 mm
    Försökt att sätta mig in i alla spesar baselementen har som känslighet= db Qts Fs xmaxx... men slutar upp med en enda röra i huvut
    Rotat runt i alla märken men bidde inge klokare

  • #2
    Re: Köpråd, hjälp!

    Hej Mackan, tänk först över om du verkligen vill lasta ner steget max, att köra det i 2 ohm kommer ge gejält tryck det med, men bättre kontroll av högtalar konen, med generellt bättre ljud som följd. Kan du inte sätta på en extra baffel som ger dig lite extra monterings djup, eller får inte det plats "framför" lådan?

    Med vänlig hälsning

    Fluff
    Last edited by Fluff; December 1, 2014, 18:31. Reason: extra fråga
    sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
    Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

    God bless the Amp Doctor !

    Comment


    • #3
      Re: Köpråd, hjälp!

      Låter som en bra ide. Steget ger ju 750wrms i 2 ohm så blir riktigt tryck ändå. Får nog bli så. Någon so vet vad man bör leta efter för märken och vilka man inte ska ha? Även spesar man bör kika på för välljud på baselementen?

      Comment


      • #4
        Re: Köpråd, hjälp!

        Spexar säger tyvärr väldigt lite om ljudkvalitet, men att provlyssna på kända märken som Gladen, Dls, rockford etc hos en god butik, gärna om de har testlådor, så du kan lyssna på i din bil så är det absolut bäst.

        Kan glatt rekommendera PM shoppen i Solna som är mycket erfarna och hjälpsamma, Har även haft goda erfarenheter hos Seastream garage i Kungsängen. Men goda butiker som lyssnar på dig och försöker hjälpa dig med det du vill åstadkomma måste finnas lite här och där i vårt avlånga land. Akta dig dock för vassa säljare som skall sälja en speciell bas, för den är "är bara bäst", utan att lyssna på dig. Som sagt ingen ide att spendera pengar hos den typen av butiker när det finns MÅNGA duktiga och hjälpsamma i branschen.

        Kom ihåg att det är din smak som styr, så testa dig fram till vad du gillar.

        Fluff
        sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
        Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

        God bless the Amp Doctor !

        Comment

        Working...
        X