Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nya baslådan spelar illa...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Nya baslådan spelar illa...

    Tack, ska fixa det till skylten sen sätta några Mattor i baljan/golvet, taket och sidorna i bagaget. Vad rekommenderas för dämpmarerial i bagaget? Gärna något billigt men som funkar helt ok ! . Imorgon hoppas jag att jag får min lågnivå så jag kan utnyttja alla 4 kanaler på steget

    O jo e39 är rätt väldämpade och stabila men det är rätt bra flås i bagaget just nu och jag är allergisk mot allt som rasslar så något måste jag försöka göra.. Tror det är viktigast att klä själva luckan med dämpmarerial
    Last edited by daniel; November 20, 2014, 00:13.

    Comment


    • #17
      Re: Nya baslådan spelar illa...

      Jag kör med Gladen Aero Multi dämpmatta, bra vibrationshämmande

      http://ljudbyggaren.se/dampmatta/gla...-dampmatta.php

      Annars har du bitumen asfaltmatta funkar bra att lägga på plåt tex i bagaget.
      Finns dem som kör med dynamat, men det är en dyrare historia

      Comment


      • #18
        Re: Nya baslådan spelar illa...

        Antar att du kör lådan bakåt nu? Isåfsll, vänd den framåt och täta runtom så allt ljud tvingas framåt, då bör bakluckan bli rätt tyst och du får bättre ljud.
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

        More to come...

        Comment


        • #19
          Re: Nya baslådan spelar illa...

          Om du har köpt en Mds låda så bör du även dämpa själva lådan, och kolla att den inte flexar mellan nedre framkant och botten, då de viks ohot och limmas som ett kuvert, 2 av 3 av de baslåde kit ( ekxx) jag köpt har behövt extra limning och dämpning. Annars blir det brukligt och flåsande ljud.

          Mvh

          fredrik
          sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
          Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

          God bless the Amp Doctor !

          Comment


          • #20
            Re: Nya baslådan spelar illa...

            Tack för tipsen ska skruva ur basarna och dämpa med någon matta innuti dessa och se över limningen som du säger, skadar väl inte att dra en extra remsa runt om eller ev pensla några lager polyester, då blir det stenhårt o bra

            Hur tätar ni lådan bakåt när ni vänder den framåt? Jag har inte tid till att bygga värsta anordningen med skiljeväggar osv, det skulle isåfall vara om man kan stoppa något runt om lådan bara.. eller är det helt onödigt ?

            Comment


            • #21
              Re: Nya baslådan spelar illa...

              Om du inte vill göra en skilje vägg så skulle jag göra två "vingar" på sidorna som tätar fram emot ryggstödet, dessa är det lätt att mäta upp och klippa till en mall med papp, som du sen bara sågar ut ur spån eller mdf, så att luften framför baslådan inte har så lätt att pumpas runt bak i bakluckan men , att luft och ljudtryck dirigeras in i kupén genom baksäte (med eller utan lastlucka) det är ju passagerarna du skall spela för, inte bakljusen.

              Om du har stort glapp mellan ryggstödet och ovandelen av lådan så sätter du dit en bit skiva där också som tätar mot baksätet så att luften blockeras på båda sidorna och upptill.

              Lycka till, några få kroner i spånskiva kan göra underverk

              Fluff
              sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
              Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

              God bless the Amp Doctor !

              Comment


              • #22
                Re: Nya baslådan spelar illa...

                Mitt gamla bygge hade jag en skiljevägg, skillnaden är som dag och natt. Bara kapa en spånskiva som är hyffsad i linje med bagaget.

                http://www.zatzy.com/forum/attachmen...1&d=1187122175

                http://www.zatzy.com/forum/attachmen...1&d=1187122203
                Last edited by Magicfow; November 24, 2014, 17:02.

                Comment


                • #23
                  Re: Nya baslådan spelar illa...

                  Originally posted by Magicfow View Post
                  Mitt gamla bygge hade jag en skiljevägg, skillnaden är som dag och natt. Bara kapa en spånskiva som är hyffsad i linje med bagaget.

                  http://www.zatzy.com/forum/attachmen...1&d=1187122175

                  http://www.zatzy.com/forum/attachmen...1&d=1187122203
                  Du hade det öppet in till höger osv eller? Är det inte livsviktigt att det blir tätt runt om? isåfall kan man ju ställa någon skiva bakom som nästan täcker allting.. Frågan är bara hur man ska fästa skivan... skruva den i baslådan kanske ?

                  Det behöver väl inte vara några 19mm MFD heller utan det räcker väl med 10mm kanske?

                  Comment


                  • #24
                    Re: Nya baslådan spelar illa...

                    Originally posted by daniel View Post
                    Du hade det öppet in till höger osv eller? Är det inte livsviktigt att det blir tätt runt om? isåfall kan man ju ställa någon skiva bakom som nästan täcker allting.. Frågan är bara hur man ska fästa skivan... skruva den i baslådan kanske ?

                    Det behöver väl inte vara några 19mm MFD heller utan det räcker väl med 10mm kanske?
                    All tryck kom in i kupen, hördes knappt i bagageutrymmet, Men det är klart det skadar inte om det är väldigt tätt.

                    Behöver inte vara 19mm MDF, ska du ha tunn spånskiva, kanske det är lämpligt att klä den med ljuddämpning.
                    Last edited by Magicfow; November 24, 2014, 19:01.

                    Comment

                    Working...
                    X