Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nya baslådan spelar illa...

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Nya baslådan spelar illa...

hejsan! jag har precis installerat en ny baslåda i bilen, BMW e39 sedan! Ljudet består av:

högtalare: DD design 5,25" kitt fram (1500kr klassen) impact 5,25" bak i samma prisklass.
    4ch steg: Impact LK 654
    monoblock: spl dynamics ICE 800D
    basar: 2x JL audio w0v3 10" 300wrms/st
    låda: MDS 2x37L portad färdigbyggd. LÄNK: http://stat.brc.se/artikelinfo/highpict/07SEV102.jpg
    kablar: varsin 20mm2 +/jord som är knappt 1.5m långa.
    rekommenderad lådvolym enligt JL audio: ~32L portad.

Problemet jag har är att basen låter burkig och tråkigt, ingen djupbas alls i princip utan den spelar mer som en stor midbas.. jag har försökt skruva upp volymen på 50-63hz på stereon och skruvat på HPF filter och bassboost på steget men inget hjälper..

Det är 4ohm singelspolar på basarna som jag kopplat såhär:
    + och - från bas 1 till bas 2 + och - sen en kabel ifrån bas 2 till steget i "bryggat" läge. Då skall jag få 2 ohm och 500wrms som skall räcka till för lite basande..

Lådan står vänd framåt och spelar genom skidluckan.. kan inte förstå varför det låter såhär, är det tomlådan som verkligen inte alls lirar ihop med basarna? Hur skulle jag isåfall kunna bygga om den lättast? slänga in massa dämpmaterial för att sänka volymen på lådan en aning? Förlänga porten mot lådans baksida i båda riktningarna? Kanske vända på basen och spela bakåt, trots allt rekomendationer att spela genom skidluckan om man har en.. ?

tack för svar

Re: Nya baslådan spelar illa...

är det tätt runt lådan mot ryggstödet så elementet inte spelar ut i skuffen utan bara in i bilen?

Comment

Du har inte HPF filter på ditt steg, du kan pröva på ca 60hz LPF.

Pröva ställ subsonic på lägsta.

Lite dämpull i lådan kanske minskar burkandet.
      Last edited by Magicfow; November 17, 2014, 19:32.

Comment

Originally posted by Andyah View Post
        är det tätt runt lådan mot ryggstödet så elementet inte spelar ut i skuffen utan bara in i bilen?
        hej! nej det är inte tätt mot ryggstödet alls! Bör det vara så tätt det bara går där för att det ska låta bra då ?

Originally posted by Magicfow View Post
        Du har inte HPF filter på ditt steg, du kan pröva på ca 60hz LPF.

Pröva ställ subsonic på lägsta.

Lite dämpull i lådan kanske minskar burkandet.
        Ursäkta jag läste nog fel, ska försöka ställa den på runt 65hz och se om det blir bättre. (är ju inte världens bästa skala på steget)

jag vände basen bakåt istället och då tycker jag att basen blev lite bättre plus att jag slapp det mest markerande "burk ljudet" men det är fortfarande långt ifrån bra, ungefär som en midbas.
        Jag ska försöka få tag på någon dämpull o köra in i lådan men jag tycker ändå djupbasen borde finnas där..
        Last edited by daniel; November 17, 2014, 19:57.

Comment

Originally posted by daniel View Post
          hej! nej det är inte tätt mot ryggstödet alls! Bör det vara så tätt det bara går där för att det ska låta bra då ?

Ursäkta jag läste nog fel, ska försöka ställa den på runt 65hz och se om det blir bättre. (är ju inte världens bästa skala på steget)

jag vände basen bakåt istället och då tycker jag att basen blev lite bättre plus att jag slapp det mest markerande "burk ljudet" men det är fortfarande långt ifrån bra, ungefär som en midbas.
          Jag ska försöka få tag på någon dämpull o köra in i lådan men jag tycker ändå djupbasen borde finnas där..

Är det splitter nya basar, kan det behövas lite inspelning, det är otrolig skillnad på nya och inspelade basar.

Pröva först med att fälla ner bägge sätena bak om du har möjlighet!

Spelar det väldigt bra i bagaget men inte kupen, då kan det vara dags med en skiljevägg.

Du kan även pröva stoppa in lite träklossar i lådan för att få "ner" storleken på lådan.
          Last edited by Magicfow; November 17, 2014, 20:32.

Comment

Originally posted by Magicfow View Post
            Är det splitter nya basar, kan det behövas lite inspelning, det är otrolig skillnad på nya och inspelade basar.

Pröva först med att fälla ner bägge sätena bak om du har möjlighet!

Spelar det väldigt bra i bagaget men inte kupen, då kan det vara dags med en skiljevägg.

Du kan även pröva stoppa in lite träklossar i lådan för att få "ner" storleken på lådan.
            Jag ska testa fälla baksäterna helt nu när basen står bakåt, sen ska jag även testa med basen framåt och lyssna både i bagage och inne i bilen.

Blir nog att försöka banta ner lådan med några träklossar med, tack för tipset! Om där finns fler med bra idéer så tveka inte att skriva en rad

Comment

Hur är huvudenheten inställd? Hur är steget inställt?

Spela bakåt om du inte gör det tätt runt lådan när du spelar framåt.
              BMW E38 740
              BMW M5 -01
              bilradiohuset.se
              SM-guld 2012

Comment

Jag har nu basen spelandes bakåt, fällde sätet helt bak men de låter knappt märkbart mer än med sätet uppe och skidolyckan öppen.

Huvudenheten är inställd med bassboost på högsta, eqn är ställd efter mycket bas (+4 av 6 möjliga) hpf avstängt. Har skruvat upp basen på 50hz i stereon, nästa hopp va 63hz sen 80hz .. De är inte lika högt skruvade då det blev mer burkigt då.

Steget är ställt :
                Gain: Max
                Bassboost: avstängd (har testat skruva upp den)
                Lpf: cirka 65hz
                Subsonic: avstängd

Så konstigt att de inte låter bättre än såhär, polarn köpte 2st gas 10" i fabriksvyggd låda med ett steg till för totalt 500kr och kör basarna rakt på varsin högtalarterminal på steget så dom spelar säkert i 4ohm.. Och hans bas är sjukt mycket bättre än min på alla sätt och vis. Nu har han en kombi för visso men ljudet är som natt och dag..

Har ju åkt andra sedaner med mutants lilla orangea 12" kitt för 1500kr och det har även det låtit många gånger bättre.. Trist.. Känns som att lådan är totalt fel för basarna nästan men samtidigt så känns det som att mds ändå borde räknat på lådan och stämt av den till en ta universal frekvens, typ 35-40hz och inte bara limmat ihop lite spånskiva och satt dit en port.
                Last edited by daniel; November 18, 2014, 13:08.

Comment

Jag tror du har kopplat fel på bas till steg!

Angående kopplingen av bas till steg.

DLS har en skitbra skiss på det där. Bild nr 5 om du räknar från vänstra hörnet längst upp.

http://dls.se/econtent/files/403/sub...inkoppling.pdf
                  Last edited by Magicfow; November 18, 2014, 13:28.

Comment

Dra ner GAIN fort som bara den på steget..du ska INTE maxa det, det är ingen volymratt.

Comment

Jag hade kopplat basarna helt fel, kopplade nu enligt dls och nu jävlar spelar det riktigt tungt, tack som fan för hjälpen

Angående gain så trodde jag man brukade sätta den på Max och sen ställa via Huvudenheten, jag ställer ner den ett kvarts varv då

Nu när ni hjälpt mig få basen att spela så som den ska spela så återstår ju bara ett problem, hur får man lättast tyst på en bagagelucka som skramlar hysteriskt ? Haha
                      Last edited by daniel; November 18, 2014, 14:59.

Comment

Jag hade kopplat basarna helt fel, kopplade nu enligt dls och nu jävlar spelar det riktigt tungt, tack som fan för hjälpen

Angående gain så trodde jag man brukade sätta den på Max och sen ställa via Huvudenheten, jag ställer ner den ett kvarts varv då
                        Kul att kunna hjälpa till! Är sakerna nya lär dem spela ännu bättre efter 20-30tim

Ställ Gain på noll, du kan skruva upp den sen en bit upp beroende på om du vill kräma lite extra.

Comment

[QUOTE=daniel;379013

Huvudenheten är inställd med bassboost på högsta, eqn är ställd efter mycket bas (+4 av 6 möjliga) hpf avstängt. Har skruvat upp basen på 50hz i stereon, nästa hopp va 63hz sen 80hz .. De är inte lika högt skruvade då det blev mer burkigt då.

[/QUOTE]

Där har du vridit lite fel också tycker jag.
                          Huvudenheten ska inte ha nån basboost på alls,det förvränger ljuder & låter helt kasst..så ta bort det helt.
                          Sänk gärna basen där,du hade av +4 av 6..det ger också mycket dist ljud..vill du ha mer bas än andra ljudet så ställ basen på 0,& sänk diskanten isåfall.
                          Samma med "skruva upp basen 50hz"..behövs det verkligen?
                          Min projekttråd om olika bilar.
                          http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=33360
                          Äkta bio ljud
                          http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=34913
                          Min blogg,om bilar,bilstereo & annat kul
                          http://mr-nonplus.blogspot.se/

Comment

Originally posted by nonplus View Post
                            Där har du vridit lite fel också tycker jag.
                            Huvudenheten ska inte ha nån basboost på alls,det förvränger ljuder & låter helt kasst..så ta bort det helt.
                            Sänk gärna basen där,du hade av +4 av 6..det ger också mycket dist ljud..vill du ha mer bas än andra ljudet så ställ basen på 0,& sänk diskanten isåfall.
                            Samma med "skruva upp basen 50hz"..behövs det verkligen?
                            jag kan vara lite mer "basbög" än finlirare kanske, därför jag vrider på rätt bra med bas.. plus att jag spelar i en sedan! Jag vred ner gain på steget till noll , var tvungen att dra upp den till minst hälften igen för att jag skulle bli nöjd.

Tycker att det låter riktigt bra just nu, ska finlira lite med förhöjningarna vid 50 och 63hz samt kanske fixa lite i EQN på Huvudenheten men för övrigt så är jag nöjd.. ljudet ifrån kitsystemen är riktigt bra i mina öron och basen perfekt Det som bör ge det där lilla sista i ljudbilden är att dra en till lågnivå till 4ch steget och dela upp högtalarna fram/ bak och vrida ner högtalarna bak lite så att jag inte hör dom lika väl som nu

Jag får väl erkänna då att jag inte hör någon skillnad på "ljudkvallitén" ifrån verken högtalarna eller basen med bassboost på stereon, antar att jag är berädd att offra den lilla skilladen mot den stora skillanden i bastryck

Tacksam igen för hjälpen!
                            Last edited by daniel; November 18, 2014, 18:14.

Comment

Nu när ni hjälpt mig få basen att spela så som den ska spela så återstår ju bara ett problem, hur får man lättast tyst på en bagagelucka som skramlar hysteriskt ? Haha
                              Dämpmatta, skruva loss regskylten sätt fast bitumen dämpmatta bakom regskylten.

Sen kan du dämpa karossen i bagaget, riva ut interiör klädseln.

E39 är väl endå ganska väldämpad?

Comment

Working...
                              X