Announcement

Collapse
No announcement yet.

Montering, huvudenheter, ”rocket- science” och Steve Jobs

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Montering, huvudenheter, ”rocket- science” och Steve Jobs

Jag har två trådar här i ett forum, och dess människor som jag lärt mig uppskatta – men som jag kanske inte förstår helt. Dessa två trådar är;

- Hjälp med Installation - 20år sedan?! - Se SKISS
    - Hjälp! Koppla ihop två bilstereos - Hur?

Det är med utgångspunkt från dessa jag gör en reflektion nedan.

Tack för alla goda råd och det engagemang som är så kännetecknande för
    alla bil- ljuds intresserade – det hedrar er verkligen! Ni är ett gott sammansvetsat gäng, med stor kunskap i det som ni älskar - bil- ljud. Det som dock har blivit klart för mig är att det finns så mycket av ”det går aldrig”, ”det är för svårt” ”så har vi aldrig gjort tidigare”, och en mycket konservativ hållning till nya förslag, eller annorlunda idéer. Kan hända att jag är lite naiv, i min approach och tänk kring min dröm om bil- ljud. Det är klart att man skall vara ödmjuk och lyssna på vad proffsen har att säga, och vad den personen som kommer att montera in det - har att tillföra osv. Samtidigt är huvuddragen för vad jag vill ha fast – det är ju inte för inte, jag har väntat 20år på detta. Kanske är det också viktigare? att jag får det ungefär så här, än att det låter 100% perfekt?

Med tanke på de inställningar / eller avsaknad av sådana, man kan göra i -"bittens" lösa manöverpanel, så fördrar jag nog ändå Pioneern. Det blir dessutom en ”one of a kind”- lösning. Då ställer jag mig frågan - skall det verkligen vara ”rocket- science att koppla ihop två huvudenheter med varandra? Om så är fallet, och om denna kunskap ej finns i detta forum - då får jag väl leta efter den kunskapen på någon högskola med teknisk inriktning, och kanske det finns någon där som kan hjälpa mig. Folk som känner mig brukar säga att jag har ett sanslöst driv, och när det uppstår hinder i mitt liv försöker jag hitta lösningar som kan ta mig framåt. Jag är inte så noggrann när det kommer till kosmetiken kring dragningarna av kablaget. - Skall det då ta hundratals timmar att koppla ihop detta? Är jag naiv, överoptimistisk när jag tror att så inte är fallet, är det därför jag trots MASSIVA försök i flera kanaler, inte hittar någon som vill montera in detta - eller ligger det kanske något i vad Steve Jobs en gång sa;

Vi vill hylla de galna, de missanpassade, rebellerna, orostiftarna, de runda pluggarna i de fyrkantiga hålen.
    De som ser annorlunda på saker och ting.
    De gillar inte regler, och har ingen respekt för det rådande tillståndet.
    Man kan citera dem, vara oense med dem – Förhärliga eller svartmåla dem…
    Det enda man inte kan göra är att ignorera dem. – För de förändrar saker.
    De driver människosläktet framåt.
    Medans vissa betraktar dem som galna…..Ser vi dem som genier.
    För människor som är galna nog att tro att de kan förändra världen…
    - Är just de…som gör det!

Re: Montering, huvudenheter, ”rocket- science” och Steve Jobs

Kollade lite snabbt i din tråd om vad du ville ha in i bilen, för mig personligen skulle det ta några veckor att montera allt det där, kan hålla på i 2 veckor enbart med framsystem/kabeldragning, även om det är till nån annan man monterar åt så vill man ju ej fuska, för det är ju inte så roligt när man lagt ner massa jobb och man får göra om allt för att det låter dåligt.
    Man har ju inte tid o montera från 7.00 till 16.00 utan man har ju bara nån strö timme på kvällarna, därav tar det ju väldigt lång tid.
    Last edited by tobbe77s; October 14, 2014, 09:56.

Comment

Originally posted by Bilstereo Örebro
      Är jag naiv, överoptimistisk när jag tror att så inte är fallet, är det därför jag trots MASSIVA försök i flera kanaler, inte hittar någon som vill montera in detta - eller ligger det kanske något i vad Steve Jobs en gång sa;
      Ja, du är naiv.

Flera "kanaler", utan liknande input som i detta forum, nej det tror inte jag.
      Säkerligen så har du fått "rörig setup" från annat håll.

Ok, din setup gäller, men tom en "svart"-pengad amatör håller sig undan.
      För det KOMMER att bli, det behövs en "sån" och en "sån", kostar kr kr
      (i den troligtvis redan hårt ansatta budgeten)

OCH beggade prylar som SÄKERT fungerar, ja det kan gå hur som helst...

Fö intressant att du citerar Job, en av dom som tar BRA betalt för sina "omöjliga" produkter.

Försök själv räkna ihop lite timmar på det som ska monteras. ta det x100:-, minst. Höll din budget?

Om du ens ska få någon att nappa på lite "extrapengar", bör du vara lyhörd på (rejäl)ändring i din setup.

Mvh
      Pierre Sjöström
      SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Det verkar inte riktigt som du vill lyssna på vad vi har att säga dig.

Det du kan göra är att du hör av dig till olika firmor som jobbar med montering hela dagarna för en offert. Då kommer du har nått att utgå ifrån för ett pris och timmar.

Comment

Pierre, jag har hört extremt mycket gott om Seastreams - och har stor respekt för dig. Sen var det kanske lite medvetet av mig att utryckta mig på det sätt jag gjorde för att, röra om, skapa lite "känslor". Att lyssna på erfarenhet, lära av kunskap är förrutom ”Jobs” citat, också någonting för allting framåt. Bilstereo- forum är ett fantastiskt forum, där ni delar med er av just detta. Även om
          jag personligen ändå förvånas lite över ”att det skall vara svårt, omöjligt” mer än fokus på själva problemlösandet. Men forumet utgörs ändå, av hängivna, intresserade och duktiga personer inom billjud, så är det.

Ni har säkert rätt i att det är svårare än vad jag kan inse, mer jobb, kommer kosta mer osv. Tro inget annat, än att jag kommer välkomna den erfarenhet/kunskaps- input från den person som slutligen kommer montera in detta. Pierre, förstå mig rätt, det är inte detta jag vänder mig mot, det är bara den lite negativa inställningen till att göra saker på ett annat sätt, formuleringar som omöjligt, svårt, x100, begagnade går hur som helst – osv. Denna attityd hittar jag inte i någon annan ”bransch”, kanske är det mig det är fel på, jag vet inte. I detta fall handlar det om ett billjud, som är designat på ett annorlunda sätt, 11 högtalare, två slutsteg, monosteg, och två huvudenheter som jag vill koppla ihop. Tror mig när jag säger att mitt liv har gett mig större utmaningar än så, och jag har klarat dem. Det skulle jag aldrig gjort om inte jag var ödmjuk inför det som inte går att förändra, men modig nog att förändra det som går, och förstånd nog att inse skillnaden.

Denna diskussion samt mitt sätt att sticka upp, stärker säkert inte mina aktier i detta forumet, eller bland de installatörer som läser detta. MEN kanske det kanske finns någon där ute som kan skilja och märka de nyanser i det hela som jag försöker framhålla. Ljudet kommer sättas in, på ett liknande/ lätt modifierat sätt som beskrivits i ritningen, antingen du tror på det, eller inte. När det är klart - är du, om du vill, välkommen att beskåda, och lyssna på "det omöjliga".....

Stort tack till alla er som har/ kommer engagera er i denna tråd – ni är bäst.

Comment

Det handlar nog inte om att någon är negativ utan man är nog bara realistisk, vet man att det inte kommer bli bra då är man ärlig å säger det.

Jag hade kört rakt av på kinamaskinen bara för att se hur den lyckas prestera. Blir det skit så kasta ut den och koppla in Pioneer istället.
            BMW E38 740
            BMW M5 -01
            bilradiohuset.se
            SM-guld 2012

Comment

men släpp det realistiska ett tag, hjälp personen istället att slutföra dennes drömmar. Det ger en erfarenhet som man inte kan sätta ett pris på även om det inte blir bäst att koppla på det viset. tänk om alla var realister hela tiden, hur mkt blir då påhittat och anorlunda?

Think out of the box! Fokusera på själva Problemlösandet istället för att det ska vara 100% bra..

Comment

TS:
                Jag känner igen din frustration över konservatismen i bilstereovärlden.
                Samtidigt så tycker jag att din situation är extra svår också när du inte vill montera själv och inte verkar vara helt insatt i de moderna prylarna. Då måste du skaffa dig en montör som gör som du säger, oavsett om det är bra eller dåligt. På hobbynivå kan det bli svårt. För Steve Jobs var det en annan sak.

Forum är ofta ett smidigt sätt att få information. Men ett forum som detta är i princip till för att sprida och lyfta fram redan accepterade metoder och produkter. Du kan få hjälp att göra som alla andra. När du väljer att tänka själv måste du ha mycket bättre koll på hur allt funkar för att få det bra. Steve Jobs hade koll, han visste exakt vad han ville ha. Nonne nämnde signal/brus-förhållande, vilket jag håller med om. Sen finns det andra grejer i din skiss som jag inte gillar. Att fråga om hjälp med något som ingen annan skulle vilja göra funkar inte särskilt bra, tyvärr.

Vill du göra något nytt kan du inte lyssna på proffsen. Du måste utveckla det nya. Testa och utvärdera dina egna tankar. Du får räkna med att det går åt skogen ett antal gånger innan det blir bättre än ett konventionellt system. Utveckling kostar. Ifall du är nöjd med att bara vara annorlunda än andra så är det klart lättare.

Jag rekommenderar absolut att prova nya idéer. Jag vill själv ha hygglig ljudkvalitet som spelar högt. Men att säga det på ett bilstereoforum kan vara nog för att bli idiotförklarad då det inte passar i normen. Jag vill kunna spela rock med bra ljudnivå och med midbas. Det ska vara tajt. Hiphop med massor av djupbas intresserar inte mig särskilt mycket. Kan inte bilen imponera lika mycket med rock-musik som hiphop är jag inte intresserad.
                Jag vill inte spela musik som passar stereon, utan ha en stereo som passar musiken. Det går, men man får gå ifrån de accepterade forum-metoderna.

Försök hitta en kompanjon och prova allt du vill. Bli inte nerslagen av att det inte möter forum-normerna. Se forumet som en guide till hur folk brukar göra. Du vill inte göra så, alltså är inte forumet facit. Det kommer förmodligen vara en resa innan det funkar som du vill, men det är enda sättet att komma framåt.

Comment

Jonhy, Tack för det. Välskrivet och mycket tänkvärt, jag tar det till mig. / M.K Örebro

Comment

Jag hoppas att den här tråden blir en morot för dig, Bilstereo_Örebro, att starta ditt projekt och bygga det själv starta gärna en projekttråd här så vi kan följa bygget och hjälpa dig om du kör fast eller undrar något. Lycka till!

Comment

Working...
                    X