Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med Installation - 20år sedan?! - Se SKISS

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp med Installation - 20år sedan?! - Se SKISS

    Söker någon duktig, eldsjäl inom Bil- ljud som inte bara (mot ersättning) vill montera in sakerna i bilen, utan även låter mig vara med på ett hörn, så att jag kan lära mig. Jag skulle bli så tacksam om just DU ville göra detta! Bilen finns i Örebro, och du kan finnas inom ett avstånd som du tycker är rimligt. Viktigt att påpeka är att jag INTE är så noggrann över om det blir "lite" åverkan på bilen - i samband med monteringen.

    90-talet - Är länge sedan....Sist jag hade händerna på ett slutsteg, och högtalare var 1992 - och som Ni vet har det hänt en del sedan då.

    Vad skulle tjugo års frånvaro från bil- ljud göra med dig? Med mig, är det som att bli barn på nytt, och jag har köpt (nästan allt begagnat) - och skapat den dröm för mig som jag nu vill uppnå. För husfridens skull (frugan förstår inte...pusst...) finns det en budget på det hela, och därför är jag mån om att landa kostnadsmässigt på ungefär hälften jmf med om jag köpt nytt, och lämnat in det för montage.

    En av anledningarna till att jag köpt en så pass gammal bil (MB E420 1996) till bil- ljudet är att det finns gott om plats i de bilarna för högtalare, och annat. Dessutom finns det ett Bose- system i MB:n som nu åker ut. Jag har försökt köpa grejer som passar i de "hål" som finns på Mercan, för att inte komplicera det i onödan.

    JAG BIFOGAR ETT EGENGJORT SCHEMA ÖVER BILLJUDET OCH BILEN. Scheman kan jag göra, inköp är jag bra på - MEN praktiskt så ligger tummen in emot mitten på handen.

    En "dröm" / inköpt och skall bli verklighet; är att koppla ihop två huvudenheter med varandra. Det är en Erisin enhet som kommer vara källan till ljudet mestadels Spotify via inbyggd Android. För att kunna manövrera/ställa ljudet skall denna kopplas ihop med en Pioneer DEH-80PRS, som med sin 24-Bits Burr Brown D/A omvandlare. 16bands Grafisk Eq samt DSP - kommer ge mig stora utrymmen för att sätta ljudet som jag vill ha det.
    Detta är dock komplicerat, då jag inte vet hur jag skall få de 5 RCA utgångarna från Erisin in i de 2 RCA ingårna i Pioneer:en (alt i 3,5mm på framsidan). Här efterlyser jag kreativitet och out of the box tänk, eller så är det lättare att lösa än vad jag förstår.

    Hoppas, hoppas, hoppas - på att svar!
    Attached Files

  • #2
    Re: Hjälp med Installation - 20år sedan?! - Se SKISS

    Min första tanke när jag ser din "system-skiss" är att du rört ihop det för mycket. Håll det enkelt och det låter bättre helt enkelt.
    Jag personligen hade börjat om från början. Behåll HU med skärmen som du ville ha som signalkälla. Skippa HU nr 2 som jag tror kommer strula till mycket. Förstår inte ens varför du ska ha den. Känns som en "ball" grej bara. Köp en begagnad DSP istället. Typ Bit One, Ten eller liknande.
    I med en baslåda bak. Finns det plats för trevägssystem fram så kör på det om du vill. Och sedan lär du behöva 7-kanaler ifrån slutstegen ifall du vill utnyttja DSP'n fullt ut och köra med tidskomp.
    Övriga högtalare skulle jag skippa. Bättre att lägga dom pengarna på att resten är bättre prylar.

    Less is more!



    Originally posted by Bilstereo Örebro
    Söker någon duktig, eldsjäl inom Bil- ljud som inte bara (mot ersättning) vill montera in sakerna i bilen, utan även låter mig vara med på ett hörn, så att jag kan lära mig. Jag skulle bli så tacksam om just DU ville göra detta! Bilen finns i Örebro, och du kan finnas inom ett avstånd som du tycker är rimligt. Viktigt att påpeka är att jag INTE är så noggrann över om det blir "lite" åverkan på bilen - i samband med monteringen.

    90-talet - Är länge sedan....Sist jag hade händerna på ett slutsteg, och högtalare var 1992 - och som Ni vet har det hänt en del sedan då.

    Vad skulle tjugo års frånvaro från bil- ljud göra med dig? Med mig, är det som att bli barn på nytt, och jag har köpt (nästan allt begagnat) - och skapat den dröm för mig som jag nu vill uppnå. För husfridens skull (frugan förstår inte...pusst...) finns det en budget på det hela, och därför är jag mån om att landa kostnadsmässigt på ungefär hälften jmf med om jag köpt nytt, och lämnat in det för montage.

    En av anledningarna till att jag köpt en så pass gammal bil (MB E420 1996) till bil- ljudet är att det finns gott om plats i de bilarna för högtalare, och annat. Dessutom finns det ett Bose- system i MB:n som nu åker ut. Jag har försökt köpa grejer som passar i de "hål" som finns på Mercan, för att inte komplicera det i onödan.

    JAG BIFOGAR ETT EGENGJORT SCHEMA ÖVER BILLJUDET OCH BILEN. Scheman kan jag göra, inköp är jag bra på - MEN praktiskt så ligger tummen in emot mitten på handen.

    En "dröm" / inköpt och skall bli verklighet; är att koppla ihop två huvudenheter med varandra. Det är en Erisin enhet som kommer vara källan till ljudet mestadels Spotify via inbyggd Android. För att kunna manövrera/ställa ljudet skall denna kopplas ihop med en Pioneer DEH-80PRS, som med sin 24-Bits Burr Brown D/A omvandlare. 16bands Grafisk Eq samt DSP - kommer ge mig stora utrymmen för att sätta ljudet som jag vill ha det.
    Detta är dock komplicerat, då jag inte vet hur jag skall få de 5 RCA utgångarna från Erisin in i de 2 RCA ingårna i Pioneer:en (alt i 3,5mm på framsidan). Här efterlyser jag kreativitet och out of the box tänk, eller så är det lättare att lösa än vad jag förstår.

    Hoppas, hoppas, hoppas - på att svar!

    Comment


    • #3
      Re: Hjälp med Installation - 20år sedan?! - Se SKISS

      Tack BMF - Uppskattar alla goda råd jag kan få. "Less is more" är en skön tess, om jag bara kan kombinera den med "lite" out of the box - kan det bli bra. Skall kika lite på DSP. Ville egentligen ha en Pioneer DEQ7600, men var slut i London, det var efter det jag gled in på den andra Pioneern.

      Förresten har du några tips om någon bra person som kan installation?

      MVH / M.K

      Comment


      • #4
        Re: Hjälp med Installation - 20år sedan?! - Se SKISS

        Hej! Ja undvik två huvudenheter. Processor (DSP) kanske är overkill i ditt bygge, det låter nog hyggligt utan. Man kan ju testa så först.

        Skulle föreslår att du söker installationshjälp i "bilstereogruppen" eller "billjud gruppen" på Facebook. Detta forumet är ganska inaktivt.
        BMW E38 740
        BMW M5 -01
        bilradiohuset.se
        SM-guld 2012

        Comment


        • #5
          Re: Hjälp med Installation - 20år sedan?! - Se SKISS

          Du måste dra ner på prylar. Kommer kräva flera hundra timmar i installation annars. Dessutom så kan det vara ide att prata med den som ska hjälpa dig med installationen om vilka prylar du ska ha.

          Comment


          • #6
            Re: Hjälp med Installation - 20år sedan?! - Se SKISS

            Originally posted by Bilstereo Örebro
            MEN praktiskt så ligger tummen in emot mitten på handen.
            All är vi barn i början (men om det var över 20 år sedan du hade händerna på slutsteg mm så är du ett vuxet barn nu), alla misslyckas vi, det är därför vi utvecklas.
            Som sagts tidigare så är det många saker du vill ha in, många saker som kommer ta mycket tid. Men det är en vision du har, så jag tycker att du skall köra.... kör själv... du lär dig massor under tiden.
            Kika runt i forumet och kolla hur andra gör, få sedan idéer utifrån deras tankar som du kan implementera i ditt eget bygge (jag gör så själv, senast jag byggde något till någon av mina bilar var för 3 bilar sedan, långt innan detta forum existerade. En ynka liten låda till en 10" bas som satt fast med hjälp av ett säkerhetsbälte i bagaget).
            Så mycket jag har lärt mig och så mycket inspiration jag har fått, om jag ändå bara hade haft lika mycket pengar!
            Då det är din vision så finns det heller inte många rätt eller fel, samtidigt så får du försöka lyssna på de som håller till här inne, för det är många års erfarenhet som är samlad på en och samma plats!

            Originally posted by Kulan View Post
            Detta forumet är ganska inaktivt.
            Jo, så verkar det vara, men för egen del så tar jag hellre råd från folk här inne än ovan nämnda grupper på Facebook, betydligt högre standard på svaren här... mycket trevligare stämning med.
            Dessutom så handlar det inte bara om baslådor här inne

            Comment


            • #7
              Re: Hjälp med Installation - 20år sedan?! - Se SKISS

              Originally posted by rytmdoktorn View Post
              Jo, så verkar det vara, men för egen del så tar jag hellre råd från folk här inne än ovan nämnda grupper på Facebook, betydligt högre standard på svaren här... mycket trevligare stämning med.
              Dessutom så handlar det inte bara om baslådor här inne
              Håller inte med, visst "billjud gruppen" är det vilda västern med mestadels eparaggare i dock är det för att den är öppen. För att hitta installationshjälp når han mer folk där.

              Bilstereogruppen som är sluten där tycker jag nivån är relativt hög men det varierar. Dock finns det många kunniga inom bilstereo där som aldrig har hittat hit. Trådskparen hade garanterat fått mer feedback där än här, tror jag iallafall.
              BMW E38 740
              BMW M5 -01
              bilradiohuset.se
              SM-guld 2012

              Comment


              • #8
                Re: Hjälp med Installation - 20år sedan?! - Se SKISS

                Originally posted by Kulan View Post
                Håller inte med, visst "billjud gruppen" är det vilda västern med mestadels eparaggare i dock är det för att den är öppen. För att hitta installationshjälp når han mer folk där.

                Bilstereogruppen som är sluten där tycker jag nivån är relativt hög men det varierar. Dock finns det många kunniga inom bilstereo där som aldrig har hittat hit. Trådskparen hade garanterat fått mer feedback där än här, tror jag iallafall.
                Om "Bilstereogruppen" är en sluten grupp, så är jag inte medlem i den och tar tillbaka det jag sa då jag inte vet något om just den gruppen.

                I övrigt var mitt inlägg ett försök att peppa för att få honom att våga försöka själv.

                Comment


                • #9
                  Re: Hjälp med Installation - 20år sedan?! - Se SKISS

                  Jag känner att jag ska ge ett litet tips på en kompromiss.
                  Om du skaffar en portabel mixer, alltså en sådan som är gjord för trubadurer och liknande som går på 12v så kan du ku använda dina bägge huvudenheter. Du kommer dock inte få t.ex. hö vä fram, hö vä bak, center sub osv, utan två kanaler, hö vä. Dock kommer du ha möjlighet att justera gain så att du t.ex. kan få eventuellt surroundljud uppspelat mycket lägre eller utan diskant t.ex.

                  Kolla www.thomann.de

                  Comment

                  Working...
                  X