Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lacka diskant hållare...

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Lacka diskant hållare...

Hejsan!

Skulle behöva lite tips och råd

Jag köpte ett par diskant håller som är svarvade helt i aluminium dock så gillar jag inte alu looken så mycket så min fråga är om man kan lacka dem rakt av eller måste man slipa lite på dem? känns inte som om dem är lackade innan nämligen.. kanske räcker att torka av dem med T-röd på en trasa?

Skall man använda någon form av grundlack innan?

//Kim

Re: Lacka diskant hållare...

Ingen som har något tips?

Comment

Jag har hört och provat mången olika grund på aluminium. Vanlig lackfärg kommer att falla av när den torkat så jag rekommenderar två olika recept.

Sprejja med zinkgrund (rostskydd för bilplåt), grundfärg och lack. Härvid kommer klarar du dig med enkomponentsprodukter, men riskerar ett rått utseende. Zinkgrunden är inte så jämn alla gånger och måste genomhärda ordentligt innan du vågar fortsätta. Dessutom sitter den inte som berg utan blir lätt rispor och repor.

Det andra är en tvåkomp. Epoxyprimer och tvåkomp. Polyuretan lack. Det blir bra, men är kleggigare och farligare att jobba med. Går att få det bra med både pensel och spruta (finns inte på sprejburk).

Aluminium är bland den jävligaste metallen att lacka därför kan man överväga att lämna iväg dem på pulverlack eller eloxering.

Med vänlig hälsning, Z

Comment

Jag har spraylackat mina tidigare samt nuvarande, bara torkar rent innan och färgen har inte fallit av för mig iaf.
        Kassör för Svenska Bilstereoförbundet

Comment

Jag skulle nog vattenslipa med lite grövre papper, runt 180 så att ytan blir "repig" och sträv. Efter det kör du med slipgrund eller sprutspackel. Många lager så det blir tjockt och täcker alla repor. Efter det vattenslipar du med fint papper så att ytan blir riktigt slät och fin. Slipar du igenom och ner till metallen är det bara att lägga på fler lager och göra om. Efter bör du ha en bra yta att lacka på. Är lite jobbigt med aluminium. Får inte vara för blank yta för då är risken stor att färgen kan lossna och man kommer åt med något hårt.
          Alternativer annars är att lämna in och eloxera. Blir mycket snyggare. Men ska man ha det riktigt snyggt då så är med mycket slipande så att ytan blir helt slät, efterpolera med typ autosol och säg åt firman att inte doppa det i syran som dom gör rent med utan att eloxera direkt. Då kan du behålla den spegelblanka ytan, men den blir färgad.

Comment

När jag lackade chassit till min DSP så körde jag med en aluprimer (tror det var Biltemas), och den lacken verkar då sitta bra! Nu är väl den ioförsig kanske inte riktigt lika utsatt som ett par diskantkoppar dock.
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Tackar så mycket för alla tips..

Comment

Working...
              X