Announcement

Collapse
No announcement yet.

identifiera dosan inkopplad innan högtalare :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • identifiera dosan inkopplad innan högtalare :)

    Tjena

    Har en högtalare vänster som inte vill fungera. När jag mekar ner dörrsidan så finner jag en liten svart plastdosa som är inkopplad med högtalarkablar precis innan högtalaren.

    På det svarta höljet på dosan står det MDS. Men vad är det för dosa?
    Bifogar en bild på hur det ser ut på insidan av boxen.

    När jag plockar bort dosan och drar kablarna direkt på högtalaren så fungerar den. Men ljudet är klent och saknar helt bas (jämfört med fungerande högtalare på höger sida).

    Behöver lite hjälp här...
    Vad fyller dosan för funktion?

    Framsystemet är kopplat direkt från bilstereon. Kan det vara fel på dosan? Annars, vad annars borde jag kolla på?

    Bilden finns här.
    https://www.dropbox.com/s/0r33aa3j70...%2055.jpg?dl=0

    Mvh
    Tobbe

  • #2
    Re: identifiera dosan inkopplad innan högtalare

    Det är ett passivt delningsfilter. För att hgt skall spela önskade frekvenser kan man säga.
    Låter som hgt inte riktigt är kry då den borde spela fullregister utan filtret och inte mindre än den andra...
    __________________
    Mvh Jonas
    Ljudnörd, SAAB-frälst, motorcyklist och trafiklärare
    8ggr Svensk Mästare SQ & Multimedia
    Min byggen: Saab 9-5 Soundtjeck 130dB Polk/Momo M5 PV 444

    Comment


    • #3
      Re: identifiera dosan inkopplad innan högtalare

      Skulle tippa på ett delningsfilter.
      Där den ensamma kabeln från stereon går in i "dosan" så delas signalen upp till 2 par kablar,en till högtalarna i dörren & till några små diskanter i närheten,som tar hand om dom ljusa rösterna i musiken )
      Kan vara fel på nån av komponenterna i dosan eller glapp i nån kabel.
      Min projekttråd om olika bilar.
      http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=33360
      Äkta bio ljud
      http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=34913
      Min blogg,om bilar,bilstereo & annat kul
      http://mr-nonplus.blogspot.se/

      Comment


      • #4
        Re: identifiera dosan inkopplad innan högtalare

        Det är bara en högtalare ansluten. De andra två kablarna som går ut från det misstänka fördelningsfiltret är bara tejpade...

        Med andra ord skulle jag kunna koppla bort filtret helt?

        Finns det andra sätt att ta reda på om högtalaren är kass förutom att byta plats med den fungerande på höger sida?

        Comment


        • #5
          Re: identifiera dosan inkopplad innan högtalare

          Använd ett vanligt litet 1,5-volts batteri som signalkälla :

          Sätt minus på högtalarkabeln på den släta kortsidan av batteriet och "dutta" sedan med pluskabeln på upphöjningen på andra kortsidan .

          Nu ska det bli ett PLOPP och högtalaren ska hoppa utåt .

          Comment


          • #6
            Re: identifiera dosan inkopplad innan högtalare

            Bra sätt för identifiera fas på högtalare, men inte diskanter!! Bara så inte nån gör nåt tok.
            Mitt projekt: Volvo V60
            BRL - B2 & Dayton

            More to come...

            Comment


            • #7
              Re: identifiera dosan inkopplad innan högtalare

              Högtalaren funkar men det är inte alls samma tryck som i den fungerande på höger sida. Saknar bas.

              Jag har provat att ansluta den på 3 sätt.

              Direkt från huvudenhet = okey volym, klen bas.
              Från delningsfilter "mid range" = lägre volym, klen bas.
              Från delningsfilter "tweeter" = lägre volym, noll bas.

              Lutar åt att köpa nytt framsystem eftersom varken högtalare eller delningsfilter går att köpa längre.
              För enkelhetens skull så blir det nog tvåvägs koaxialer. Tips på nått prisvärt?
              Last edited by kauf; October 5, 2014, 22:43.

              Comment


              • #8
                Re: identifiera dosan inkopplad innan högtalare

                Är plastlådan svart med mds i gul text, ca 3-4 com hög med rundade hörn, så låter det som MDS lågprisfilter 2 vägsfilter från slutet av 90 talet, när de gick sönder vilket de ofta gjorde om man petade in lite mer än 30watt effekt i dem. Vid flera tillfällen så tog filtret med sig slutsteget till de sälla jaktmarkerna, och jag hade ett bränt slutsteg i CD spelaren eller ett trasigt separat slutsteg som resultat. Just slutsteget i min cd spelare som sabbades spelade, men utan nämnvärd bas efter detta hände.

                Så mitt råd är att kolla om du kopplar in din stereos andra kanal utan filter till högtalaren, och ser om basen finns där, då har ditt slutstegs ena kanal fått stryk av ett bränt gammalt mds filter. Tyvärr
                sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
                Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

                God bless the Amp Doctor !

                Comment

                Working...
                X