Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säkringsfrågor!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Säkringsfrågor!

    Halloj!
    Känner mig lite förvirrad.
    Jag har kollat runt lite på olika bilstereosidor och även forum.
    Det verkar råda en allmänförvirring kring vad som gäller runt säkringar.

    Jag ska dra in en 5meter lång 50mm2 huvudströmkabel mellan batteriet
    i motorutrymmet och till bagageutrymmet som skall in i ett säkringsblock. Där ska kabeln splittas till två 21mm2 kablar som går ut till varsitt slutsteg.
    Dessa slutsteg har ingen intern säkring eller vad det kallas. Alltså det sitter inga maxisäkringar på dom. Utan i instruktionsböckerna står det att man ska använda en extern säkring på 80A respektive 140A
    Jag har inte hittat någon 140A säkring utan det som finns är 130A och 150A

    Frågan är.. vad ska jag ha för säkring till huvudsäkringen vid batteriet? I mitt kabelkit jag köpte ingick en 300A ANL säkring till 50mm2 kabeln.
    Vad ska jag ha för säkringar till mina två slutsteg? Det som förvirrar mig är ju att kabeln bestämmer storlek.. men eftersom slutstegen ska avsäkras.. vad gäller då?

    Vad jag har lärt mig så är det kabelarean och längden som har betydelse för säkringens storlek. Har jag fattat rätt då?

    Jag hoppas att någon förstod mina frågor och kan vara övertydlig i sitt/sina svar!



  • #2
    Re: Säkringsfrågor!

    Tittar du i regelboken så ska du säkra av 50mm-kabeln med max 200A och 21mm-kabel med max 100A.
    Vet inte vad du har för steg eller hur du ska spela. Men om du sätter 200A fram och en 80A och en 100A till stegen så kommer det funka utan problem tror jag.

    Comment


    • #3
      Re: Säkringsfrågor!

      Ja det funkar med 80+100 eller 2 100A där bak.
      Samt en 200A där framme vid batteriet, den går inte itu för vad som helst kan ja säga.

      Har själv testat hur mkt effekt jag kunde dra igenom en 200A ANL-säkring i bilen genom att spela testtoner och fick sluta mäta vid ca3,5kw för sen lämnade inte steget mer effekt ut på basarna utan att dista järnet, och med tanke på hur ineffektiva slutstegen är vid 1ohm last bör det ha krävts runt 350-400A in i steget, och säkringen gick aldrig sönder hur många ggr man än testade.
      En 100A ANL-säkring höll för samma effekt i 3sekunder sen sa den hejdå.
      Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

      www.garaget.org/Frippe_L

      Svensk Mästare 2012 i Street Stock
      Svensk Mästare 2011 i Street 100A
      Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

      Comment


      • #4
        Re: Säkringsfrågor!

        Okej, tack så mycket då vet jag vad jag ska investera för säkringar!
        Bättre att fråga för mycket än att man kör på o sen brinner hela bilen upp

        Comment


        • #5
          Re: Säkringsfrågor!

          En 200A, fyra 100A samt säkringshållare beställt.
          80A säkringen har jag redan.

          Slutstegen är en Rockford fosgate P400-4 och ett Rockford fosgate P1000X1
          Det handlar ju inte om så många ampere. Det sistnämnda driver en Rockford fosgate 12" T2D2 i 1ohm
          Fyrkanalssteget driver bilens fyra dörrhögtalare och inget mer avancerat än så.

          Comment


          • #6
            Re: Säkringsfrågor!

            Nu är strömkabel inkl säkring från batteriet dragen till bagaget
            inkopplad i nya säkringshållaren och allting
            Blev väldigt bra! Vilken uppgradering med ny grov jord och allt.
            Upplever en skarpare och lite vassare diskant. På något sätt upplever jag
            att ljudet låter bättre. Men kanske är placebo?

            Lådbygget är det enda som är kvar och att koppla in. Ser fram emot!

            Comment

            Working...
            X