Announcement

Collapse
No announcement yet.

någon som är jävlig på oscilloskop???

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• någon som är jävlig på oscilloskop???

Tjena

Har köpt mig ett velleman hps140i handoscilloskop som jag tänkte ha för att kolla när det klipper från hu'n och även ren effekt till högtalarna.

Följde med mätprob med ställbar 1x och 10x.

Körde på 10x och basstegets pluspol med peak to peak mätning samt 10x inställt på oscilloskopet vilket borde fungera?
    Finns ju en liten avstickare att koppla på sidan avvmätproben med krokodilklämma också men vet inte om det blir rätt att mäta då.

Någon som har koll hur man ska mäta med peoben och om det är ac eller ac pp men ska mäta för rätt spänning?

Testade med tongeneratorapp från mobilen med blåtand och det var nog ingen höjdare så fick hem dbjams 16 idag med toner vid 0db så jag vet att ljudspåren är rätt iaf.

Tacksam för all input och info!

Re: någon som är jävlig på oscilloskop???

"Den lilla avstickaren med krokodilklämma" lär såklart också användas och kopplas på på högtalarutgångens minuspol för att få en referenspunkt för mätningen.

Kan även funka att koppla den till jord, har dock inte provat det men det borde resultera i en halv sinusvåg.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Originally posted by ChriZtoffer View Post
      "Den lilla avstickaren med krokodilklämma" lär såklart också användas och kopplas på på högtalarutgångens minuspol för att få en referenspunkt för mätningen.

Kan även funka att koppla den till jord, har dock inte provat det men det borde resultera i en halv sinusvåg.
      Hmm till jord borde väl inte va någon höjdare men ska testa lägga den på minus.

Dock borde den väl inte behöva någon referenspunkt om du mäter peak to peak på sinusen då blir referensvärdet mitten? för jag fick en sinus med bara plusen och spetsen på mätproben ansluten.

nästa grej är om den ska va på peak to peak eller bara ac.
      ska prova lite mer nu när jag har riktiga toner @ 0dB.

Blev dock besviken för verkar svårt att se klippning då upplösningen på skärmen gör att det ser ut är ungefär som snake gjorde på nokia 3310an.

Comment

Utan en referens så mäter du ingenting. Att det flyter med en signal till oscilloskopet ändå är normalt, men du kan inte lita på den.

Comment

Working...
        X