Announcement

Collapse
No announcement yet.

Plocka lågnivåsignal ur aktiv högtalarutgång

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Plocka lågnivåsignal ur aktiv högtalarutgång

Hej

Jag vill plocka en lågnivåsignal ur en högtalarutgång som används och har en inkopplad 4ohms högtalare.

Min fråga är hur blir det med impedensen om man bara kopplar in en hög- till lågnivå omvandlare och låter 4ohms högtalaren sitta kvar på samma utgång?

Går det ens att göra såhär utan att riskera att bränna upp huvudenheten som är en M-ASK i en BMW E60 -06?
    Jag vill ej driva dom redan inkopplade högtalarna med ett slutsteg utan jag vill köra dom från HUn som ej har någon mer utgång förutom 4 högtalarutgångar. Men jag vill koppla in ett slutsteg som ska driva 2 nya högtalare.

Re: Plocka lågnivåsignal ur aktiv högtalarutgång

Ingen som helst fara, omvandlaren påverkar inte impedansen så förstärkaren/huvudenheten märker ingen skillnad. Så koppla på å kör!
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Tack ChriZtoffer!
      Gäller samma sak om man skulle koppla in ett slutsteg med högnivåingång på en utgång med en ansluten högtalare?

Comment

Ja samma sak, inget som påverkar impedansen.
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

More to come...

Comment

Om du vill vara riktigt säker kan du kolla vad ingångsimpedansen på högnivåingången ligger på hos just ditt steg. Förmodligen kommer du se någonting i stil med 50-150 ohm. Alltså, steget kommer ta absolut minimalt med effekt från hu'n för att få signalen.

Kolla gärna i min tråd om du vill se ungefär hur det ser ut. Vi verkar ju ha ungefär samma variant på stereon. På inlägg 27 finns lite bilder, och sedan får du bläddra lite framåt. http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=34574&page=3

Comment

Working...
          X