Announcement

Collapse
No announcement yet.

frågor och tips om högtalare

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• frågor och tips om högtalare

ska byta lite ljud i amerikanaren, funderar på om man kan driva 4st http://www.hifikit.se/hogtalarelemen...nd/3-tum/3fe25 8 ohm på främre kanalerna på bilstereons effekt, alltså 2st 8 ohm på 1 kanal, blir ju 4 ohm, men undrar om effekten på en kenwood bt92 räcker till, sen tar jag gärna tips på en billig 8 tums midbas som kan delas ner till runt 70-80 nånting.
    Midbasen kommer drivas av ett steg.

Re: frågor och tips om högtalare

Hej!

Skall du ha alla fyra fram i bilen, och något annat bak? Skall du sätta en i varje hörn snarare så kanske du kan driva dom en på varje kanal. Att dom är på 8ohm istället för 4ohm gör att du inte får ut full effekt ur din huvudenhet. Å andra sidan är känsligheten 91db vilket är bra. Då behöver du inte lika mycket effekt. Nästa å andra sidan är att full effekt ut från huvudenheten är lite på gränsen till vad högtalarna vill ta emot. Alltså kan det löna sig att ha dom kopplade på 8Ohm istället.
    Om ljudet räcker till får du bedöma själv. Kolla här: http://myhometheater.homestead.com/splcalculator.html

Vad gäller midbasar får du inget svar av mig, men jag tror att det är lättare för andra som kan mer att lämna tips om du berättar huruvida dom skall sitta monterade, om du skall bygga låda till dom eller om dom sitter i hatthyllan eller i en dörr eller...

Ha d!

Comment

Det går mycket bra att köra Faital 3"-arna direkt på stereon.
      Kan nämna att det räcker med ETT par för att det ska bli bra i fram.
      Då kan du istället köpa 3FE22 i 4 ohm(lätttare att få plats med)

Matcha med Faital Pro 6FE100 eller 6FE200-midbasar.

Pierre
      SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

tackar för svaren, satt o tittade lite på elementen och såg att faital pro 4fe32 har glasfiber kon, är den mer lämplig i cab då det kan komma nått regnstänk i bilen ibland, för 3fe22 är väl papperskon?
        Då till den andra frågan, hur är ljudskillnaden mellan dom 2 olika elementen då 4 tummaren verkar vara mycket mer ovanlig?

Comment

Den(4FE32) med glasfiberkon blir ett bättre val om det är stor risk för stänk.

Med 4"-tummaren kan du dra på mer, går aningen djupare(om det behövs)

Ovanlig kan inte jag säga att den är, dock säljer 3"-aren lite mer pga små fysiska mått.

Pierre
          SEASTREAMS GARAGE

ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

Comment

Working...
          X