Announcement

Collapse
No announcement yet.

hjälp med baslåda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hjälp med baslåda

    Hej, jag tänker bygga en baslåda till min volvo 244 88- och tänkte köra med dubbla tolvor, vilket inte får plats under hatthyllan. och jag har hört att man får fasfel om man drar upp porten genom hatthyllan, samt att hatthyllan ska plastas och jag ska ha ett kit system där, får man samma problem med fasfel om man drar porten genom skidluckan?

    lägger upp en bild på hur jag tänkt ha lådan, om ni har nå tips på hur jag borde bygga lådan så är dom välkomna

    det blå röret symboliserar porten.


  • #2
    Re: hjälp med baslåda

    Du bör köra både basar och port in i kupén på nåt sätt, det ska gå att köra 12" framåt om magneten inte är för stor så det går att vinkla dom nog mycket. Om du kör basar bakåt och port genom hatthyllan eller skidluckan så blir det fasfel och du kommer tappa en hel del av ljudet från basarna.
    Mitt projekt: Volvo V60
    BRL - B2 & Dayton

    More to come...

    Comment


    • #3
      Re: hjälp med baslåda

      okej, om jag bygger en bandpasslåda och drar porten genom skidluckan, blire fas fel då också?

      Comment


      • #4
        Re: hjälp med baslåda

        Nej det blir rätt, men nu är ju bandpass inte det lättaste att lyckas med tyvärr... Vanlig sluten eller portad låda är bra mycke enklare att hålla på med.
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

        More to come...

        Comment


        • #5
          Re: hjälp med baslåda

          Enklast för att få in dubbla tolvor med en portad eller sluten låda i en 240 att bygga en låda med extra vinkel så att dom drygt 30 cm stora elementen går in på höjden. Byggde själv så i 60 graders vinkel på de delarna av baffeln som håller elementen, men hade rät vinkel på den del av baffeln som hade basröret för att slippa böja det och lättare kunna justera portlängden vid provlyssnande.

          Det blir en del passbitar för att få vinklarna och ytorna att passa, men var väl värt besväret, 2 st tolvor kan med modest effekt ruska om en gammal 240 rejält : )

          Fick min ritning som jag moddade något ifrån en Dr backe bygg förslags bok (ifrån typ 1995), som jag tyvärr inte hittar, men där det var förslag till just vår kära Volvo 240.

          Kolla med backes ljudbyggeri om de har något kvar.
          sigpicOld Genesis amps never die, they may however slide into retirement
          Old school rockford amps will just kick your ass until they detonate.......

          God bless the Amp Doctor !

          Comment

          Working...
          X