Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oljud med skiljerelä

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Oljud med skiljerelä

Hej, kopplar ljud i båten och är snart klar men har stött på ett problem.

Har 2st extra batterier till bara ljudet och sedan ett startbatteri. När jag kopplar ihop dessa genom ett skiljerelä (biltema) får jag ett brus med motorn avstängd och ett tjutande ljud med motorn igång (hörs ej id hög volym bara vid mute eller lågt) Kopplar ja bort kablarna till startbatteriet fungerar allt kanon.

Vad kan detta bero på? Finns det någon annan lösning så jag kan få laddning till mina ljudbatterier? (Koppla direkt till generator? (Hur?)

Klipp: http://youtu.be/OpKTH7S6j3I

/mvh Gissla

Re: Oljud med skiljerelä

När du öppnade luckan till batterierna och slutsteget så lät det som att någonting "surrade" litegrann där och man såg två svarta "klumpar" till höger om steget.

Vad är det för saker?
    Ligger det strömkablar och lågnivåkablar väldigt nära varandra?

Jag tycker inte att skiljerelät ska ställa till med problem, fast konstigare saker har ju hänt förstås. Har för mig att en del folk med batteri monterat i skuffen på bilarna får störningar av batteriet och batteriavskärmning (typ plåtkåpa över batteriet) brukar hjälpa, men om själva batterierna är problemet just i ditt fall törs jag inte svara på.

Eftersom det blev bra när du kopplade bort startbatteriet så kan det kanske vara den kabeln som ger störningar.
    Last edited by Optima; June 16, 2014, 21:18.

Comment

Originally posted by Optima View Post
      När du öppnade luckan till batterierna och slutsteget så lät det som att någonting "surrade" litegrann där och man såg två svarta "klumpar" till höger om steget.

Vad är det för saker?
      Ligger det strömkablar och lågnivåkablar väldigt nära varandra?

Jag tycker inte att skiljerelät ska ställa till med problem, fast konstigare saker har ju hänt förstås. Har för mig att en del folk med batteri monterat i skuffen på bilarna får störningar av batteriet och batteriavskärmning (typ plåtkåpa över batteriet) brukar hjälpa, men om själva batterierna är problemet just i ditt fall törs jag inte svara på.

Eftersom det blev bra när du kopplade bort startbatteriet så kan det kanske vara den kabeln som ger störningar.
      Hej, de svarta klumparna är bara en hållare till ena steget. Det konstiga är att jag får missljud när jag kopplar ihop startbatteriet (tror ej dt beror på relät, ska prova morgon), i värsta fall få jag använda laddare men sklle ju va skönt att ha allt fungerande :/

Comment

Det blir samma fenomen när jag kopplar in laddare på ljudbatterierna och har stereon igång :/ vad beror detta på?

Comment

Hade stereon inkopplad på startbatteriet alltså olika jordpunkter, ändrade allt till samma, blev mycket bättre och mitt ena slutsteg som bråkade hoppade glatt igång!

Comment

Kul att du hittade felet. Olika jordpotentialer kan ställa till med diverse mystiska störningar, det såg vi ju exempel på här iaf.

Comment

Working...
            X