Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vad är detta för basar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vad är detta för basar?

    Hej, jag har fått ett gäng 10 tums basar jag tänkt jag skulle bygga låda till men vet absolut inget då förr förra ägaren har slitit väck all info på dom ...

    Så tänkte jag tar en bild på hur dom ser ut undertill och i kon så får jag hoppas på att någon kan känna igen dom så man kan googla lite info om dom ...

    om inget annat kanske någon kan tipsa om en ca lådvolym för 4 st 10 tums basar.
    Attached Files

  • #2
    Re: Vad är detta för basar?

    Lite dålig vinkel och sitter med plattan och letar men http://www.caosunlimited.com/home_au..._chr_sub_2.jpg är väl nära på iaf...

    Comment


    • #3
      Re: Vad är detta för basar?

      de va attan så bra detta blev! jo de e korrekt. tusen tack! nu blir de snart lådbygge!

      Comment


      • #4
        Re: Vad är detta för basar?

        om en bas ska ha 35 liter ca. vad ska då 4 ha ? blir de 4 gånger 35 då ? de kan inte stämma ? har aldrig lärt mig hur man räknar på volymen för en bas om man ska ha fler.

        Comment


        • #5
          Re: Vad är detta för basar?

          Man kan räkna på det där sättet, stämmer bra.

          Ska du använda dem i bilen eller hemma?

          Sluten låda passar bäst enligt parametrarna iaf, Qts är relativt högt.

          Comment


          • #6
            Re: Vad är detta för basar?

            jo jag har sett det. bassbox säger med sluten låda. bilen ska dom sitta i.

            så med andra ord ska lådan ligga på 140 liter?

            Comment


            • #7
              Re: Vad är detta för basar?

              Ja, du kan testa med 140 liter. Lägger man på en simulerad kupeförstärkningskurva så verkar återgivningen bli ganska jämn, ingen jätteförstärkning av djupbasen iaf.

              Comment


              • #8
                Re: Vad är detta för basar?

                men om jag gör lådan större så får jag lägre avstämning men såg basarna klarar ej så låg hz ... om jag läst på korrekt så är de 43 hz ?

                Comment


                • #9
                  Re: Vad är detta för basar?

                  Fs ligger på ca 43 Hz, men de kan ändå återge lägre frekvenser (med mindre tryck). De borde kunna spela aningen djupare med större låda, men samtidigt ökar konutslagen litegrann också.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vad är detta för basar?

                    140 liters låda hamnar på run 49 hz i avstämning. tycker det känns som extremt stora lådor för sluten låda.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vad är detta för basar?

                      Det blir förhållandevis stor låda för att vara till 4 st 10", men det beror ju på basens parametrar. Portad låda kan ge mer tryck, men då blir den ännu större (har snabbräknat på 240 liter netto) och ljudkvaliteten kanske inte blir den bästa.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vad är detta för basar?

                        nja jag vill ha ljudkvalite i denna bilen vill inte bara kunna spela högt... det blir ingen skillnad på om man har basarna normalt eller vänder på dom så man har magneten utåt istället? enda jag ska tänka på där är att inte räkna med basarnas "liter" i lådvolymen dvs om jag väljer att köra med basarnas magneter utåt istället för inåt

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vad är detta för basar?

                          Det ska inte bli någon skillnad i ljudet om man vänder magneterna utåt, däremot kan det finnas risk att det uppstår en del flåsljud från magnetens ventilationshål om man har otur. Fast det är bara när man spelar riktigt högt i så fall.

                          Du behöver inte räkna basarnas utrymme om du monterar så, det stämmer.

                          Comment

                          Working...
                          X