Tja. funderar på om man ska sätta en ny baffel på en befintlig 3x10 sluten ultimate låda? eller bygga en ny. i sådana fall vad ska man ha för sorts låda för mest tryck?
Vilken sorts musiktyp ska basarna spela, djupbas eller rock eller kanske "allround"?
Portad ger mer tryck än sluten, det kan man säga. Omkring 38-40 liter netto ser ut att spela allround, ökar man till 50 liter så ger det mer tryck men spelar ändå inte entonigt. I teorin alltså.
45 liter netto med 130 cm2 slotport (25x5,2 cm i uträkningen) som är totalt 42 cm lång, avstämningen hamnar runt 40 Hz. Jag är lite osäker på om avstämningen borde ligga aningen högre upp kanske.
Det beror ju lite på vilken biltyp du har (kombi, sedan) och hur brett utrymme det är där lådan ska sitta.
Porten kan eventuellt sitta i ena lådsidan och alltså riktas mot karossidan/hjulhuset, men den kan även sitta under basarna vid mitten av baffeln och i så fall troligen vinklas mot bakre väggen.
Kapmått kan jag ge om jag får reda på vilka maxmått lådan får ha, men inte byggritning.
Alla basarna parallellkopplas, då blir den teoretiska impedansen 1,33 Ohm.
Jag har gjort ett måttförslag där porten sitter under basarna i mitten på baffeln och vinklas upp på bakre väggen, yttermått med 22 mm material:
Bredd: 724 mm
Höjd: 334 mm
Djup: 341 mm
Porten ska vara 40 mm hög och 330 mm bred i innermått. Kapmåtten blir då:
2 st 724x334 mm (baffel+bakre vägg)
2 st 724x297 mm (lock+botten)
2 st 297x290 mm (sidoväggar)
2 st 297x40 mm (första portväggar)
2 st 113x40 mm (andra portväggar, sitter på bakre väggen)
1 st 374x257 mm (lock till första portväggar)
1 st 374x91 mm (lock till andra portväggar)
Comment